دادخواستی علیه احمدی نژاد

نویسنده

ahmadinejaddagb.jpg

رابرت تیت، اد پیکینگتون

اتهام: تشویق به کشتار جمعی

جان بولتن، نماینده سابق ایالات متحده در سازمان ملل، در حال پیگیری تقاضای تنظیم دادخواستی علیه رییس جمهور ایران به اتهام تحریک به قتل عام است، در همان حال که متهم بار دیگر از لزوم محو اسرائیل از نقشه جغرافیا گفته است.

هنوز یک هفته از استعفای آقای بولتون از سازمان ملل نگذشته است که قرار است وی فردا در میان جمعی متشکل از دیپلمات ها و وکیلان دعاوی، برای تشکیل پرونده علیه محمود احمدی نژاد در محاکم بین المللی حاضر شود. این اجتماع توسط یهودیان با نفوذ ایالات متحده به عنوان کنفرانس “مدیران سازمان های مهم یهودی” تشکیل شده است.


آقای بولتن بعد از آن که با پیام های غیرعلنی دموکرات هائی که اکثریت کنگره آمریکا را به دست آوردند از سمت خود کنار رفت و در حقیقت مجبور شد که استعفا کند - در حالی که کاملا روشن بود که جورج بوش و کاخ سفید از این امر ناراضی هستند- آزادتر از پیش به فعالیت های خود از جمله علیه ایران و بعضی دیگر از کشورهائی که وی دشمن بشریت می خواندشان می پردازد.

فراخوان برای تهیه دادخواست، به دنبال تکرار اظهارات خصمانه احمدی نژاد علیه اسرائیل در همایش هولوکاست صورت گرفته است. رییس جمهور تندرو ایران ضمن انکار کشتار شش میلیون یهودی توسط نازی ها و افسانه خواندن آن در مقابل 70 نفر از مدعوین، گفت اسرائیل به زودی محو خواهد شد. او گفت: “به برکت خواست مردم و اراده الهی، رژیم صیهونیستی رو به زوال است. این چیزی ا ست که خدا وعده داده است و تمام ملت ها خواستار آن هستند.” وی برای چنین “شجاعت و رفتار دموکراتیک” مورد تشویق برخی از شرکت کنندگان قرار گرفته است.

این گردهم آ یی عکس العمل های جهانی متعددی را دامن زده است. تونی بلر، در مصاحبه مطبوعاتی هفتگی خود این کنفرانس را “تکان دهنده و مافوق تصور” خواند و دعوت از دیوید دوک، از اعضای مهم سابق گروه کوکولوس کلان ها را شاهدی بر افراطی بودن ایران دانست. آنجلا مرکل صدراعظم آلمان در دیدار با اهوت اولمرت، نخست وزیر اسرائیل، کنفرانس مزبور را محکوم کرد و گفت “به هر وسیله که بتوانیم علیه آن اقدام خواهیم کرد”. فرانکو فراتینی، کمیسر قضایی اتحادیه اروپا، همایش هولوکاست را رد و در عین حال “توهینی به دنیای دموکراتیک” خواند.

آقای دوک برعکس مقامات اروپائی همایش تهران آن را “قدم عظیمی به جلو” خواند و گفت آقای احمدی نژاد “اقدامات محسوسی” انجام داده است.

همراهان آقای بولتن، در اقدام قانونی فردا علیه احمدی نژاد، آلن درشوویتس، استاد حقوق هاروارد، دور گولد، نماینده سابق اسرائیل در سازمان ملل، و متخصصینی از ایالات متحده و کانادا و اسرائیل، خواهند بود.

این گروه دادخواستی را به دادگاه لاهه خواهند فرستاد تا دادگاه در مورد امکان دادرسی تصمیم گیری کند. گروه یاد شده گفته اند رئیس جمهور ایران متهم به تحریک به کشتارجمعی “از طریق تهدید های مکرر علیه ایالات متحده و تشویق به محو اسرائیل و تحریک تبعیض علیه مسیحیان و یهودیان” است. اظهارات وی مغایر معاهده ضد کشتار جمعی 1948 سازمان ملل است که ایران نیز از امضا کنندگان آن بوده است.

منبع: گاردین، 13 دسامبر