یکی از سه هزار نفر!

نویسنده
فیروزه متین

» عضو هیات رئیسه مجلس؛رانت خوار تحصیلی

چند ماه پس از آنکه جعفر توفیقی، کاندیدای سابق وزارت علوم با قطع بورس “نورچشمی”ها و “آقازاده”ها، خشم مقامات را بر علیه خود برانگیخت و نتوانست به عنوان گزینه پیشنهادی حسن روحانی برای تصدی وزارت علوم معرفی شود، روز گذشته رئیس سازمان امور دانشجویان وزارت علوم جزئیات تازه ای از پشت پرده بورس های واگذار شده به فرزندان مقامات حکومت در سال های اخیر را فاش کرد.

به گزارش ایسنا، مجتبی صدیقی رئیس سازمان امور دانشجویان و معاون وزیر علوم در نشستی خبری اعلام کرد: “در سال ۸۵ دستور العملی تنظیم شد که براساس این دستور العمل رتبه‌های ممتاز و دانشجویان المپیادی واجد شرایط می‌توانستند از طریق فراخوان متقاضی اعزام شوند که این دستور العمل به تایید وزیر وقت علوم نیز رسید و بر اساس آن از طریق سایت متقاضیان می‌توانستند اقدام کنند. حدود دو سال بعد بندی به این دستور العمل اضافه شد و افرادی که دارای خدمات و فعالیت‌های برجسته فرهنگی و اجتماعی بودند می‌توانستند متقاضی اعزام شوند که به تدریج در سالهای اخیر این بند بیشترین متقاضیان را به خود اختصاص می‌داد. داوطلبان علاوه برداشتن شرایط، نیاز به معرف نیز داشتند. معرفانی که پیش بینی شده بود معاون فرهنگی وزارت علوم، یک تشکل دانشجویی، مدیر کل بورس و اعزام و روسای دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی بودند که البته در اوایل فقط روسای دانشگاه‌ها معرف بودند؛ اما در سالهای بعد معرف‌های دیگری نیز به این دستور العمل اضافه شد. براین اساس شرایط به گونه‌ای شد که اگر داوطلبی در گوشه‌ای از کشور از لحاظ علمی و اخلاقی مورد تایید بود؛ اما مورد تایید این معرفان قرار نمی‌گرفت، نمی‌توانست برای اعزام اقدام کند. در سال ۹۲، ۷۲۹ نفر به خارج از کشور اعزام شدند که تعدادی از آنها شرایط این فراخوان را نداشتند”.

او افزود: “طبیعی است در این مسیر حضور آقازاده‌ها و منصوبان نیز پیدا می‌شود که اسامی این عده نیز وجود دارد. قرار بر این بوده که به دلسوخته‌های انقلاب توجه شود، اما در آن چارچوب افراد دیگری که معلوم نیست چه شرایطی داشته‌اند نیز از این امتیاز استفاده کرده‌اند. مثلا یکی از این موارد داشتن معدل حداقل ۱۴ در مقطع کارشناسی و ۱۶ در مقطع کارشناسی ارشد بود اما از تعداد اعزام شدگان ۷۳ نفر معدل کارشناسی زیر ۱۴ و ۷۰ نفر معدل کارشناسی ارشد زیر ۱۶ داشتند”.

صدیقی با اشاره به اینکه “امروزه برای بورس خارج حدود ۶۰۰ میلیون تومان تا یک میلیارد تومان هزینه می‌شود” به فساد گسترده نظام پذیرش و بورس در دانشگاه علامه طباطبایی در زمان ریاست صدرالدین شریعتی هم اشاره کرده و گفته: “دانشگاه علامه طباطبایی بالاترین رتبه را در پذیرش بورس تبدیل به داخل دارد. از آمار اعلام شده ۲۵۹ نفر در دانشگاه علامه پذیرش شده‌اند که البته دانشگاه‌های خوارزمی و گیلان نیز ظرفیت بالایی در پذیرش این دانشجویان داشته‌اند. برای همه این دانشجویان باید مسیر گزینش نیز طی می‌شد اما تقریبا نیمی از این افراد نظر گزینش یا هیات مرکزی جذب را ندارند. از این طریق ۱۸۵ نفر برای دکتری معرفی شده‌اند که در این جمع نیز، تعداد معدودی ضوابط و شرایط آیین نامه را نداشتند”.

این آمار در شرایطی مطرح شده که پیش از این نام یکی از کسانی که دیروز به عضویت هیات رئیسه مجلس برگزیده شد، به عنوان یکی از این رانت خواران تحصیلی در مطبوعات آمده بود؛مهرداد بذرپاش.

فراروچندی پیش در خصوص رانت تحصیلی بذرپاش به نقل از یک منبع آگاه نوشت: “کسانی همچون مهرداد بذرپاش نماینده کنونی مجلس، طلوع ملاباشی دختر محمود ملاباشی معاون دانشجویی کامران دانشجو از جمله ۱۱۵ نفری هستند که کد استخدام هیات علمی برای آنها در دانشگاه علامه‌طباطبایی صادر شده است. اسناد در وزارت علوم موجود است که وزارت علوم مدرک کارشناسی ارشد مهرداد پذرباش را با معدل کل ۱۳ تایید کرده و امتیازی برای این معدل پایین کم نکرده است، بلکه تمامی نمرات دوره دکترای او را ملاک قرار داده است”.

سایت بازتاب نیز چند سال پیش با انتشار گزارشی این فساد اداری/تحصیلی را فاش کرد و نوشت: “درحالی که رییس ستاد رایحه خوش خدمت و مدیرعامل پارس خودرو خبر پذیرش خود را در دوره دکترا با دستور وزارت علوم و بدون قبولی در کنکور، تکذیب کرده بود، ثبت‌نام وی در دوره دکترای رشته مدیریت بازرگانی در دانشگاه علامه‌طباطبایی قطعی شد و نام وی به‌عنوان پذیرفته‌شده نهایی در سایت دانشگاه علامه‌طباطبایی درج شد… مهرداد بذرپاش که با معدل کمتر از ۱۳ از دانشگاه صنعتی‌شریف فارغ‌التحصیل شده بود و پس از انتخابات ریاست‌جمهوری و با موافقت شورای آموزشی دانشگاه علامه‌طباطبایی نمرات مردودی وی در برخی دروس کارشناسی ارشد به قبولی تغییر کرد، با دستور وزارت علوم به‌عنوان تبدیل بورس خارج به داخل به‌عنوان دانشجوی دکترا در دانشگاه علامه‌طباطبایی پذیرفته شد”.

گفتنیست ماجرای رانت تحصیلی آقازاده ها در زمان سرپرستی وزارت علوم از سوی جعفر توفیقی بیش از گذشته فاش شد. او با لغو بورس سه هزار نورچشمی، شرایط را برای تحصیل این افراد که عموما در بریتانیا و کانادا اقامت دارند، سخت کرد.

در همان مقطع، سایت آینده در گزارشی نوشت: “اقدام سرپرست وزارت علوم در حالی رخ داد که کامران دانشجو، امسال (۹۲) در اقداماتی بی سابقه، بیش از هر سال نسبت به فراخوان از نورچشمی ها و آقازاده ها برای پذیرش بدون کنکور و بورس دعوت کرده بود تا صدها نفر خارج از روند عادلانه، وارد مقاطع دکتری و حتی هیات علمی دانشگاه ها شوند؛ امری که نمونه اعلای! آن، در موضوع دانشگاه علامه طباطبایی افشا شد و مشخص شد برخی آقازاده ها و برخی مسئولان دانشگاه هم در جمع افراد بورسیه شده، فی الفور به عضویت هیات علمی در آمده اند”.