اوباما غنی‌سازی مختصر را مجاز می‌شمارد

نویسنده

» گزارش لوس‌آنجلس تایمز از جلسه بروکینگز

اوباما روز شنبه اشاره کرد که آماده است به ایران اجازه دهد غنی‌سازی اورانیوم را در خاک خود انجام دهد و گفت توافق نهایی می‌تواند مانع ایران در بدست آوردن بمب هسته‌ای شود.

اوباما همچنین امکان موفقیت در مذاکرات آتی بین‌المللی با ایران را –۵۰ ۵۰-دانست.

اوباما که سعی دارد انتقادها از توافق اولیه با ایران را کاهش دهد، در جلسه‌ای که توسط مرکز سیاست خاورمیانه سابان در موسسه بروکینگز برگزار شده بود گفت، واقع‌گرایانه نیست که سعی کنیم تاسیسات چندمیلیارد دلاری هسته‌ای ایران را به کل تعطیل کنیم.

وی گفت، می‌توان به ایران اجازه غنی‌سازی محدود را داد و بازرسی‌های بین‌المللی را تقویت کرد تا اطمینان حاصل شود تهران نخواهد توانست بصورت ناگهانی سلاح هسته‌ای بسازد.

اوباما در گفت‌وگو با بنیانگذار این موسسه، حایم سابان گفت: “اگر بتوانیم گزینه‌ای را ایجاد کنیم که ایران تمام برنامه هسته‌ای خود را تعطیل کند و هرگز هم نتواند یک برنامه هسته‌ای داشته باشد و از تمام امکانات نظامی عاری شود، من آن را انتخاب می‌کنم. اما می‌خواهم همه این را درک کنند که این گزینه وجود ندارد. بنابراین باید به دنبال راه‌حلی باشیم که ایران نتواند سلاح هسته‌ای بدست آورد.”

ماه گذشته توافقی اولیه بین ایران و قدرت‌های جهان امضاء شد که طبق آن تعدادی از تحریم‌ها در شش ماه آینده کاهش می‌یابد و در عوض در این مدت باید ثابت شود که ایران نخواهد توانست سلاح هسته‌ای بسازد.

اوباما باید تلاش کند این توافق را به منتقدان آن از جمله، کنگره، اسرائیل، عربستان سعودی و دیگرانی که بیم آن دارند ایران بصورت پنهانی ساخت سلاح هسته‌ای را دنبال کند، بقبولاند. ممکن است کنگره در هفته‌های آینده تحریم‌های بیشتری علیه ایران تصویب کند و اوباما نگران است این اقدام دیپلماسی شکننده با ایران را با مشکل مواجه کند.

این اولین بار است که اوباما تایید کرده ایران می‌تواند غنی‌سازی با درجه پایین را در خاک خود انجام دهد، به شرط آن‌که این کشور نگرانی‌های جهان را در مورد برنامه هسته‌ای خود از بین ببرد. در گذشته مقامات گاهی اوقات چنین تصمیمی را انکار می‌کردند و بصورت پنهانی تصدیق می‌کردند که تحت شرایطی این اجازه داده خواهد شد.

اوباما استدلال نتانیاهو و منتقدان دیگر را که می‌توان با تهدید جنگ و افزایش تحریم‌ها ایران را مجبور به کنار گذاشتن کامل برنامه هسته‌ای خود کرد، اشتباه خواند.

وی گفت: “به نظر من اگر فکر کنیم با تهدید، تحریم و جنگ ایران ناگهان می‌گوید، باشد تسلیم می‌شویم، شناخت درستی از مردم ایران نداریم.”

ایران گفته است برنامه هسته‌ای این کشور کاملا صلح‌آمیز است.

وی گفت، ایران باید تاسیسات زیرزمینی فوردو، راکتور آب سنگین اراک و تعدادی از سانتریفیوژهای پیشرفته خود را کنار بگذارد، هیچ‌کدام از آن‌ها برای برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای لازم نیست.

اوباما این موضوع را که ایران و آمریکا بیشتر موضوعات این توافق را بصورت مذاکرات پنهانی بین خود حل کرده بودند رد کرد. وی گفت مذاکرات پنهانی بیشتر در مورد چگونگی پیشبرد کارها بود و وقتی دیدارها “فنی تر” شد با مذاکرات با پنج قدرت جهانی ترکیب شد.

وی گفت: “مذاکرات پنهانی زیاد نبود.”

منبع: لوس‌آنجلس‌تایمز - 8 دسامبر