کلوب ترور در برابر واحد کیدون

نویسنده
شیرین کریمی

» پخش اعترافات عاملین قتل دانشمندان اتمی

یک ماه پس از انتشار کتابی که نشان می دهد آدمکش هایی با ملیت اسرائیلی در ترور دانشمندان جمهوری اسلامی دست داشته اند، صدا و سیما فیلمی را پخش کرده است که در آن تعدادی از شهروندان ایرانی به دست داشتن در عملیات قتل دانشمندان اتمی اعتراف و چگونگی انجام ترور ها را بازگو می کنند. فیلمی که مورد تمجید یکی از اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس اصولگرایان هم قرار گرفته است.

همان گونه که صدا و سیمای جمهوری اسلامی و دیگر رسانه های حکومتی از هفته گذشته وعده داده بودند، روز یکشنبه شبکه اول سیما پس از پایان بخش خبری ساعت ۲۱، “مستندی” تحت عنوان “کلوپ ترور” پخش کرد. این برنامه توسط “باشگاه خبرنگاران” تهیه شده و به موضوع ترور دانشمندان اتمی در سه سال اخیر پرداخته است.

در آغاز این فیلم گوینده آن را “روایتی پیروزمندانه از سربازان امام گنام امام عصر” معرفی می کند که باعث انهدام و ضربه زدن به شبکه های تروریستی ایالات متحده، بریتانیا و اسرائیل شده اند. “سربازان گمنام” توصیفی است که حکومتی ها در مورد ماموران وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی به کار می برند.

این مستند تکه های بازسازی شده از عملیات ترور 5 تن از دانشمندان اتمی جمهوری اسلامی است. نخستین آن ها به ترور مسعود علیمحمدی در صبح ۲۲ دی ۱۳۸۸ در قیطریه تهران اختصاص دارد.

این فیلم همچنین بخش هایی از اعترافات مجید جمالی فشی را در بر می گیرد؛ کسی که به عنوان قاتل علیمحمدی محاکمه و روز دوم اردبیشهت امسال اعدام شد. وی در این فیلم خود را عامل اسرائیل معرفی کرده است. گوینده این فیلم می گوید: “اتاق فرماندهی ترور اگرچه در تل آویو تشکیل جلسه می داد ولی فرمان را از واشنگتن و لندن دریافت می کرد.”

در ادامه در حالی که گوینده فیلم می گوید “پایان راه جمالی فشی آغاز راه عملیاتی برق آسا و غرور آفرینی برای سربازان گمنام امام زمان بوده است” جمالی فشی با ابراز ندامت از اعمال خود رو به دوربین می گوید :“آخر راه کج راه بدی همینه. همین جایی که من ایستاده ام.”

صدا و سیمای جمهوری اسلامی از آغاز انقلاب بار ها اعترافات زندانیان را پخش کرده؛ تجربه ای که تمامی طیف های مخالف در آن سهیم هستند. جمالی درفشی یکی از این زندانیان است که در آن زمان صدا و سیما تصویر پاسپورت اسرائیلی را وی نشان داد و او را جاسوس اسرائیل خواند؛ پاسپورتی که نشریه تایمز تردیدهای زیادی در خصوص واقعی بودن آن مطرح کرد. نخست آنکه صاحب عکس پاسپورت به جای روبرو به نقطه ای مبهم خیره شده که اساسا برای عکس پاسپورت مورد تایید قرار نمی گیرد و دیگر اینکه تاریخ صدور آن متعلق به ۹ سال پیش بود؛ زمانی که جمالی فشی پانزده ساله بوده است.

 

پاسخ به “کیدون”؟

به نظر می آید انتشار این فیلم پاسخی باشد به انتشار کتابی توسط دو روزنامه نگار سرشناس بین المللی که اخیرا منتشر شده است. کتاب “جاسوسان ضد آرماگدون: “پشت پرده جنگ های سری اسرائیل” را “دن راویو” گزارشگر مشهور شبکه CBS ایالات متحده و “یوسی ملمن” ستون نویس روزنامه هاآرتص اسرائیل به رشته تحریر در آورده اند.

این کتاب به زبان عبری منتشر شده اما نویسندگان آن، با انتشار مقاله ای که در واقع چکیده انگلیسی این کتاب در مورد ترور سریالی دانشمندان هسته ای جمهوری اسلامی است، ادعا کرده اند تمامی مامورانی که پروژه قتل افراد مرتبط با برنامه اتمی تهران را به سرانجام رسانده اند “ملیت اسرائیلی” داشته اند.

این ماموران به یگانی ویژه تحت عنوان “کیدون” در موساد تعلق دارند که برای کشتن دشمنان اسرائیل آموزش دیده اند. بر اساس این گزارش ماموران کیدون با گذرنامه های جعلی به خاک ایران وارد شده، عملیات ترور را برنامه ریزی و اجرا کرده و سپس از ایران خارج شده اند.

این در حالی است که جمهوری اسلامی تا امروز ادعا کرده اسرائیل با استفاده از مزدوران ایرانی، تاسیس شبکه های تروریستی و پرداخت پول به افرادی که “عناصر خود فروخته” می نامد، چهار دانشمند اتمی تهران را کشته است.

در فیلم اخیر هم تعداد زیادی عکس از شهروندان ایرانی منتشر شده که قرارست نشان دهنده همکاری آنها با سازمان های اطلاعاتی اسرائیل و ایالات متحده باشد. همچنین افرادی مجبور شده اند جلو دوربین قرار بگیرند و به دست داشتن در ترور دانشمندان ایرانی اعتراف کنند. برای نمونه دختری جوان پیرامون عملیات ترور مصطفی احمدی روشن می گوید :” من سرعتم را زیاد تر کردم پیچیدم جلوی ماشین اقای احمدی روشن و سرعتش کم شد.” این دختر جوان با لهجه ای شبیه به لهجه کردی صحبت می کند. رسانه های جمهوری اسلامی پیشتر در خبرهایی تایید نشده اعلام کرده بودند اسرائیل از نیروهای مخالف کرد برای ترور دانشمندان اتمی استفاده می کند.

پس از وی مردی جوان که ادعا می شود فیلم بمب مغناطیسی را به ماشین معاون بازرگانی سایت هسته ای نطنز چسبانده است می گوید: “تو این بازه بود که به ماشین شهید رسیدیم و بمب را چسباندیم به خودرویش و جلوی آن نرده های سفید بمب منفجر شد که ما با موتور به انتهای مسیر رسیدیم و پیچیدم سمت چپ.”

این در حالی است که نویسندگان کتاب “جاسوسان ضد آرماگدون” برای ادعای خود مبنی بر اسرائیلی بودن قاتلان دانشمندان اتمی تهران با رئیس کنونی و پیشین سازمان موساد مصاحبه کرده اند. در واقع منیر داگان رئیس پیشین موساد است که تایید کرده فردی به اسم ـ احتمالا مستعار ـ “تمیزی” اتومبیل های دانشمندان اتمی تهران را در دو سال اخیر یکی پس از دیگری منفجر کرده است. داگان راضی از عملیات های این مامور “کیدون” در تهران گفته است: “بدون هیچ سرنخی، هیچ رد انگشتی، حتی یک موتوسیکلت هم از این مأموریت‌ها بر جا نمانده‌است. با چنین اوصافی مقام‌های ایران تنها می‌توانستند برای یافتن عامل یا عاملان این حملات که در روز روشن در قلب پایتختشان اتفاق افتاد، به حدس و گمان بسنده کنند.”

مقامات اطلاعاتی و قضائی رسمی جمهوری اسلامی پیرامون افشا گری ماه گذشته روزنامه نگار های مذکور اظهار نظر نکرده اند. در عوض حیدر مصلحی در نماز جمعه شانزدهم تهران با ادعای خنثی سازی دو شبکه “تروریستی” دیگر از تریبون نماز جمعه همچنان به رجزخوانی برای دشمنان جمهوری اسلامی ادامه داد و گفت: “طی یک مدت شش ماهه با اقدامات داخلی و خارجی سربازان گمنام امام زمان(عج) سردرگمی میان سرویس های اطلاعاتی بوجود آمده و نمی دانند که چه طور این دو شبکه لو رفت.”

مصطفی احمدی روشن در دومین سالگرد ترور مسعود علیمحمدی کشته شد و به نظر می آید افرادی که در فیلم اعتراف می کنند کسانی هستند که وزیر اطلاعات در نماز جمعه مذکور به آن ها اشاره کرده بود.

گفتنی است 5 دانشمند اتمی جمهوری اسلامی مورد هدف قرار گرفتند و تنها فریدون عباسی از این سو قصد جان سالم به در برد؛ کسی که امروز به عنوان رئیس سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی برگزیده شده است.

فیلم پخش شده در صدا و سیما در پایان ردپای یکی همسایگان ایران ـ که از آن اسمی برده نشده- را در ترور دانشمندان ایرانی نشان می دهد: “با توجه به مستندات به دست آمده از محل آموزش تروریست ها در اقلیم مجاور و ترانزیت آن ها به سرزمین اشغالی از طریق خاک یکی از کشورهای همسایه این هشدار ضروری است که واکنش مناسب در مناسبات دیپلماتیک از سوی مجاری مربوطه صورت خواهد پذیرفت.”

در همین ارتباط روز دوشنبه اسماعیل کوثری عضو کمیسیون امنیت‌ملی مجلس نهم با استقبال از این پخش این فیلم گفت: “با استناد به اعترافات متهمین، عملیات سرویس‌های‌جاسوسی کشورهای مخالف پیشرفت‌هسته‌ای جمهوری‌اسلامی‌ایران از پیچیدگی و گستردگی بالایی برخوردار بود، ولی با تلاش بی‌وقفه سربازان گمنام امام زمان(عج) تیم ترور منهدم و عوامل ترور دستگیر شدند.”

وی با تمجید از ماموران وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی متذکر شد: “در این مستند پیچیدگی و سلولی بودن عملیات مثلث ترور مشهود بوده که سربازان گمنام امام زمان (عج) با اشرافیت کامل آنها را کشف و ضبط کردند.”