نامه به خامنه ای رسید

نویسنده
شیرین کریمی

» کاستن از اختیارات احمدی نژاد

همزمان با بالا گرفتن اختلافات میان مخالفان احمدی نژاد با دولت،و پس از آنکه روزنامه دولتی ایران از نگارش نامه ای از سوی دو وزیر پیشین خطاب به آیت الله خامنه ای در انتقاد از احمدی نژاد خبر داد، دیروز یک سایت نزدیک به شهردار تهران نیز از قول یک نماینده پیشین مجلس نامه نگاری مسئولان جناح راست با رهبر جمهوری اسلامی را تایید کرد.

” ما نیز همچون دیگران منتظر هستیم.” این را یک نماینده مجلس هشتم به سایت فردا گفته است. وی با تایید ارسال نامه از سوی چند تن از “شخصیت های نظام” به رهبر جمهوری اسلامی گفته است: “نامه این افراد خطاب به رهبر انقلاب بوده و با امضای چند تن از شخصیت های نظام به دست ایشان رسیده است.او گفت که رهبری هنوز پاسخی به این نامه نداده اند و ما نیز همچون دیگران منتظر هستیم.”

این نماینده پیشین مجلس که نامش فاش نشده اشاره ای به محتوای نامه مذکور نکرده اما در راستای همان گزارش بی نامی است که روز دوشنبه در صفحه سوم روزنامه ایران منتشر شده بود. ارگان مطبوعاتی دولت در این گزارش طولانی دو تن از وزرای پیشین دولت هشتم و نهم را به نامه نگاری به آیت الله خامنه ای و درخواست برای کاهش اختیارات احمدی نژاد متهم کرده بود.

حالا سایت فردا ـ نزدیک به محمدباقر قالیباف، شهردار تهران ـ در گزارش روز سه شنبه نوشته است به جز این نامه، “اخباری به گوش می رسد مبنی بر اینکه چندی پیش تعدادی از نمایندگان مجلس نیز جهت ارائه این پیشنهاد به تکاپو و جمع آوری امضا برای ارسال نامه ای پرداخته اند و بر اساس شنیده ها، تعداد امضاهای آن هم به حدنصاب رسیده است.”

محمود احمدی نژاد از بهار سال گذشته و پس از قهر دو هفته ای در اعتراض به دستور آیت الله خامنه ای مبنی بر ابقای وزیر اطلاعات مورد حمله شدید طیف های حامی آیت الله خامنه ای قرار گرفته است. سپاه پاسداران اواخر بهار و اوایل تابستان ۹۰ چند تن از نزدیکان احمدی نژاد در نهاد ریاست جمهوری را بازداشت و بازجویی کرد. قوه قضائیه هم ضمن افشای اختلاس سه میلیارد دلاری نزدیکان دولت برای مشاور مطبوعاتی وی حکم یک سال زندان صادر کرده است.

روزنامه رسمی دولت ابتدا با انتقاد شدید از سنت “نامه نگاری” به آیت الله خامنه ای از سوی مخالفان دولت، آن را “مانور تبلیغاتی سیاسی” توصیف کرده و نوشته است: “فصل مشترک این نامه‌ها اما بحرانی جلوه دادن شرایط کشور و پیشنهاد راهکارهای غیرمعمول و فراقانونی برای حل بحران فرضی است و عموماً زمانی دست به نگارش چنین نامه‌هایی زده‌ می‌شود که بخت با طراحان این پروژه در همراه کردن افکار عمومی نسبت به خواسته غیر‌قانونی یار نبوده و البته اغلب این نامه‌ها نیز بیش از آنکه به یک پیشنهاد خیرخواهانه شباهت داشته باشد به یک مانور سیاسی و تبلیغاتی شبیه است.”

روزنامه ایران که مدیرمسئول آن علی اکبر جوانفکر –ـ مشاور احمدی نژاد –ـ است صراحتا از منوچهر متکی و مصطفی‌پور محمدی به عنوان آخرین نگارندگان نامه به رهبر جمهوری اسلامی نام برده است. اولی را هم “ وزیر معزول امور خارجه” و دومی را “وزیر کشور معزول” نامیده است.

در گزارش ایران آمده است: “( متکی و پور محمدی) دست به قلم شده‌اند و طی روزهای گذشته نامه‌ای را خطاب به یکی از مقامات عالی‌رتبه نظام تهیه و تنظیم کرده‌اند که در آن پیشنهاد شده با توجه به وضعیت حساس و بحرانی کشور ستادی متشکل از رؤسای قوای سه‌گانه و برخی از عقلای دیگر تشکیل و مدیریت مسائل اجرایی را طی یک سال آینده بر عهده گیرد.”

مصطفی پور محمدی در دولت هشتم وزیر کشور احمدی نژاد بود اما بعد از دو سال و نیم به دلایل نامعلومی برکنار شد. منوچهر متکی نیز با پست سر گذاشتن دور نخست وزارت، به شیوه ای که ناظران “مفتضانه” می خوانند از کار برکنار شد. متکی در بیست و دوم اذر ماه ۱۳۸۹ در حالی که به منظور ابلاغ پیام محمود احمدی نژاد درکشور آفریقایی سنگال به سر می‌برد، از سمت خود برکنار شد. در حقیقت رئیس جمهور سنگال خبر برکناری وی را به او اطلاع داد.

حالا روزنامه ایران ادعا می کند این دو کمر بسته اند تا رئیس پیشین خود را تضعیف کنند. ارگان دولت احمدی نژاد نوشته: “ دو وزیر سابق که البته هر دو نیز جزو نامزدهای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری هستند همچنین با مراجعه به سایر اشخاصی که به هر دلیلی از دولت‌های نهم و دهم جدا شده‌اند از آنها خواسته‌اند در این پروژه خاص همراهی و نامه فوق را امضا نمایند که البته جز در یک یا دو مورد با مخالفت سایر افراد روبه‌رو شده‌اند. دست به دست شدن این نامه برای آنکه شاید امضاهای آن به حد نصاب مد‌نظر طراحان آن برسد را بسیاری تأیید می‌کنند و البته برخی معتقدند این طرح با هدف مطرح شدن نویسندگان نامه در عالم سیاست و در قواره یک کاندیدای ریاست جمهوری دنبال می‌شود.”

اما متکی اخیرا در نشستی که توسط نهاد رهبری در دانشگاه برگزار شده، در واکنش به ادعای روزنامه ایران گفته است: “مطالب منتشرشده در روزنامه ایران درباره وزرای سابق دولت مصداق این سخن است که خسن و خسین هر سه دختران معاویه هستند.”

اظهارات متکی کنایه از این است که خبر مذکور به صورت کامل و دقیق منتشر نشده است با این حال وی اصل خبر را تکذیب نکرده و گفته شایعه نامه نگاری او و پورمحمدی به رهبرجمهوری اسلامی درباره خلع دولت، “پر از ایراد” بوده است. این باعث شده تا سایت بازتاب امروز واکنش وزیر پیشین امورخارجه را با تیتر “متکی نامه به رهبری علیه… را تکذیب نکرد” منتشر کند.

گفته می شود بحران اقتصادی شدیدی که به ویژه پس از تحریم ها بر کشور حاکم شده و همزمان عدم توانایی دولت در مواجهه با این بحران از جمله دلایلی است که بسیاری از مقامات جناح راست را به این نتیجه رسانده که با کاهش قدرت احمدی نژاد خود امور اجرایی حکومت را در دست گیرند.

در همین ارتباط نماینده ای که با فردا مصاحبه کرده از افشای نام امضاکنندگان نامه خطاب به آیت الله خامنه ای خودداری کرده اما گفته است: “در آینده ای نزدیک و پس از اجماع بین اصولگرایان، به بیان جزئی تری از چرایی و متن نامه خواهیم پرداخت.”

در همین حال دو تن از اعضای ارشد موتلفه نسبت به انتشار این نامه ابراز بی اطلاعی کرده اند. سران موتلفه در چهار سال اخیر انتقادات صریحی نسبت به دولت مطرح کرده بودند و ناظران می گویند احتمالا تنی چند از اعضای این حزب نزدیک به بازار نیز در امضای این نامه سهیم باشند.