مدت جنگ با ایران ۳۰ روز است

نویسنده

» گزارش رویترز از اظهارات ژنرال سابق اسرائیل

“جایی برای دلهره وجود ندارد. نیروهای نظامی اسرائیل هیچگاه به اندازه امروز آماده نبوده اند.” این را ماتان ویلنای ژنرال سابق ارتش اسرائیل به روزنامه معاریو دیلی گفته؛ کسی که قرار است پستش را ترک و به عنوان سفیر اسرائیل در چین خدمت کند.

این مصاحبه که در رسانه های اسرائیل منتشر شده حکایت از آن دارد که اسرائیل آماده است پیش از انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده در ماه نوامبر به تاسیسات اتمی ایران حمله کند.

روز سه شنبه لئون پانتا وزیر دفاع ایالات متحده گفته بود که واشنگتن باور ندارد اسرائیل برای حمله نظامی تصمیمی گرفته باشد.

“نمی خواهم در این ارتباط وارد مشاجره شوم.” این پاسخ ویلنای به پرسشی است که از او پیرامون حمله به ایران می پرسد . او خاطرنشان می کند: “اما ایالات متحده بهترین دوست ما است و ما همیشه برای تصمیماتی از این دست با آن ها هماهنگ می شویم.”

اظهارات ویلنای در واقع بازتاب مواضع ایهود باراک وزیر دفاع اسرائیل است. او گفته است که روزانه صدها موشک به شهرهای اسرائیل شلیک خواهد شد و ممکن است در طی جنگ با ایران۵۰۰ نفر کشته شوند. ایران گفته است در صورتی که مورد حمله قرار گیرد به شدت تلافی خواهد کرد.

ویلنای می گوید: “ممکن است تلفات کمتر با بیشتر باشد، اما این سناریویی است که ما آماده اش هستیم. این سناریو بر اساس بهترین مشاوره ها تهیه شده است.”

او می گوید: “بر اساس تخمین ها جنگ سی روزه و در چندین جبهه صورت می گیرد.”

 ویلنای به این موضوع اشاره می کند که ممکن است چریک های حزب الله و شبه نظامیان فلسطینی در غزه که مورد حمایت ایران هستند به سمت اسرائیل موشک شلیک کنند.اما اسرائیل سپر دفاع موشکی پیچیده ای ساخته که احتمالا قرار است موشک ها را دفع و به طور منظم از جان غیر نظامیان در مقابل حملات موشکی دفاع کند.

ویلنای هیچ اشاره ای به این موضوع نکرده است که یک ماه جنگ و همچنین مورد هدف قرار گرفتن تل آویو ـ– نبض اقتصادی اسرائیل –ـ توسط موشک های دوربرد چه تاثیری بر اقتصاد این کشور خواهد گذاشت.

تل آویو در طی جنگ سه هفته ای سال ۲۰۰۸ در نواز غزه و همچنین جنگ ۳۴ روزه با حزب الله در سال ۲۰۰۶ مورد اصابت موشک قرار نگرفت، اما سال ۱۹۹۱ در جریان جنگ خلیج، عراق به سمت این شهر موشک های اسکاد شلیک کرد.

هراس جنگ با ایران روز دوشنبه باعث افت شدید در بازار های مالی اسرائیل شد ، گرچه روز سه شنبه اوضاع بهتر شد. ایران متهم به توسعه برنامه ساخت سلاح اتمی است.

ویلنای می گوید: “درست مانند یک شهروند ژاپن که فهمیده همیشه ممکن است در معرض زمین لرزه قرار بگیرد، اسرائیلی ها نیز باید متوجه باشند که هر کسی که اینجا زندگی می کند می بایست آماده مواجهه با حمله موشکی به خاک کشور باشد.”

طبق گفته بنیامین نتانیاهو ـ نخست وزیر اسرائیل ـ ویلنای آخر ماه آوست جای خود را به آوی دیتچر خواهد داد. او رئیس پیشین شین بث ـ سازمان اطلاعات داخلی اسرائیل ـ است.

منبع : رویترز