ایران غرب را به زیاده خواهی متهم کرد

نویسنده
جروزالم پست

» گزارش جروزالم پست از اظهارات وزیر خارجه

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران گفته است دولت های غربی در مذاکرات هسته ای انتظار زیادی از ایران دارند.

ظریف این هفته با کاترین اشتون، رئیس سیاست خارجی اروپا در استانبول ترکیه دیدار کرده است تا وضعیت مذاکرات وین را مورد بحث و گفتگو قرار دهد.

ایران و قدرت های جهانی شامل آمریکا، بریتانیا، فرانسه، چین، روسیه و آلمان نگرانی خود را از سرعت و پیشرفت مذاکرات بیان کرده اند.

اشتون قصد دارد در مذاکرات با ظریف این بن بست را بشکند.

ظریف به مطبوعات ایران گفته است که «آن ها باید از خواسته های زیادی صرفه نظر کنند. ما خط قرمزهای خود را داریم و آن ها هم می خواهند مطمئن شوند که برنامه هسته ای ما صلح آمیز باقی خواهد ماند.»

ایران حق غنی سازی اورانیوم را خط قرمز خود می داند ولی سطح غنی سازی برای ایران قابل مذاکره است.

دو طرف امیدوار هستند ایران تا پایان ماه ژوئیه به توافقی جامع با جامعه بین المللی برسد در عین حال دو طرف قبول کرده اند که در صورت عدم توافق مهلت آن را برای مدت شش ماه به تعویق بیاندازند.

ظریف گفت: «من احساس می کنم واقع گرایی که در آخرین دور از مذاکرات حاکم شد ما به به نتیجه گیری نزدیک تر کرده است.

قدرت های غربی معتقدند برنامه هسته ای ایران مقاصد نظامی را دنبال می کند و به همین دلیل به دنبال کنترل قدرت تسلیحاتی ایران و کاهش میزان اورانیوم غنی شده این کشور و کنترل کارخانه آب سنگین اراک و تحقیقات نظامی ایران در زمینه سلاح های هسته ای، هستند.

یک گزارش محرمانه از سوی آژانس بین المللی انرژِی هسته ای می گوید ایران وارد بحث در مورد اتهامات نظامی کردن برنامه هسته ای خود با آژانس هسته ای شده است.

ولی ایران هنوز اجازه بازدید از تاسیسات نظامی پارچین را که گفته می شود محل تحقیقات هسته ای نظامی بوده است، صادر نکرده است.

یک ناظر غربی گفته است که ایران آشکارا درحال پاکسازی این سایت نظامی است و آثاری از تغییر خاک و اسفالت کردن منطقه مشاهده شده است.

وی گفت هیچ توجیه دیگری برای این عملیات، به جز اینکه قبلا محل آزمایشات هسته ای بوده است، وجود ندارد.

ایران روزیکشنبه دو سیستم دفاع هوایی را در مانوور نظامی به نمایش گذاشت. سیستم فرماندهی و کنترل موسوم به فکور، دادههای مختلف از رادارها، مزاقبت ها و سیستم دفاع موشکی را به بک دیگر ادغام کرده و بکار می برد. به گفته خبرگزاری های ایران این سیستم متحرک است و دارای قابلیت جنگ های الکترونیکی هم هست.

از سوی دیگر، معاون وزارت خارجه ایران اعلام کرده است که این کشور ناظرانی را برای نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری سوریه به این کشور اعزام خواهد کرد.

وی در پاسخ به این سئوال که آیا رهبر مخالفان سوریه، احمد جربا با رهبر مجاهدین خلق، مسعود رجوی در پاریس دیدار کرده است، گفت جربا از نظر سیاسی ضعیف است و در آینده سوریه نقشی ندارد.

عبدالهیان، معاون وزیر خارجه ایران در باره مصر گفت: «ما از انحرافی که در مسیر دموکراسی در مصر اتفاق افتاده است راضی نیستیم. ما از دستگیری و محاکمه و زندانی کردن رهبران اخوان المسلمین که جنبشی مردمی در مصر محسوب می شود، نگران هستیم.»

منبع: جروزالم پست - ۲۶ مه