ایران به دنبال فن آوری نظامی هسته ای است

نویسنده

» مصاحبه اینفو با یک کارشناس آژانس

ماریسل اسپینی

رافائل گروسی، رییس سیاست گذاری و شخصیت شماره ۲ آژانس اتمی، در مصاحبه ای با اینفو اظهار داشت که تردیدها پیرامون برنامه هسته ای نظامی بی اساس نیست. او هشدار داد که حکومت احمدی نژاد به خوبی قادر است که در اطلاعات پنهان کاری کند.

این کارشناس آرژانتینی در منع گسترش هسته ای و رییس کارکنان آژانس اتمی اعلام کرد که آژانس اتمی نظارت خود را بر فن آوری های هسته ای نظامی یافت شده در خاورمیانه افزایش خواهد داد. این مصاحبه را می خوانید.

 

ایران اعلام کرده که مرکز هسته ای فردو تکمیل شده و کمی پس از آن گفت که این مرکز مورد بازرسی آژانس قرار گرفته. آیا همین طور است؟

آژانس در ماه سپتامبر ۲۰۰۹ به وجود مرکز فردو پی برد. در آن زمان آژانس اتمی در محل حضور یافت و بازرسان وظایف خود را انجام دادند. از آن زمان تا همین چند وقت پیش، حکومت تهران اظهاراتی درخصوص فعالیت های غنی سازی اورانیوم به میزان پایین، بین ۳ تا ۵ درصد بیان داشت. ولی طی روزهای اخیر گزارش داد که این میزان به ۲۰ درصد رسیده و این کاملاً با گزارش های قبلی مغایرت دارد. 

 

پس از به دست آمدن این اطلاعات جدید، آیا می دانید فعالیت ها در این مرکز به چه صورت است؟

ما باید مکانیسم های نظارتی خود را مجدداً ارزیابی کنیم، ولی نه خیلی زیاد. کاری که خواهیم کرد شبیه به همان کاری است که اکنون انجام می دهیم. تنها باید اصلاحاتی درخصوص تعداد سانتریفوژهای عملیاتی این مرکز انجام دهیم.

 

اینکه جمهوری اسلامی این گونه اطلاعات را پنهان می کند، آیا شک و تردیدها درخصوص ماهیت واقعی برنامه هسته ای ایران افزایش نمی یابد؟

نه الزاماً. نکته مهم این است که جمهوری اسلامی علی رغم صدور قطعنامه های شورای حکام آژانس و شورای امنیت سازمان ملل، تصمیم گرفته فعالیت های غنی سازی اورانیوم را دنبال کند. این نشان می دهد که ایران به کار خود ادامه می دهد، چرا که قبلاً نیز به هیچ یک از قطعنامه ها اعتنایی نکرده. در مورد مرکز فردو، تردیدهایی به وجود آمده، زیرا این یک مرکز محافظت شده است که ادامه روند فعالیت ها را تضمین می کند.

 

به نظر شما که به این موضوع اشراف دارید، آیا ایران در مسیر دستیابی به بمب اتمی گام برمی دارد؟

آنچه ما در گزارش ماه نوامبر بیان کردیم، که چندان نیز در سطح بین المللی به رسمیت شناخته نشد، این بود که آژانس اتمی نگرانی های عمیقی مبنی براینکه ایران به دنبال فن آوری های هسته ای نظامی است دارد. ما نگفتیم که این کشور اکنون به بمب دست یافته، ولی تلاش هایی در این مسیر در جریان است که به شک و تردیدها دامن می زند.

 

آیا در سفری که در اواخر ماه ژانویه به این کشور خواهید داشت، این مسایل را در مباحثات خود خواهید گنجاند؟

آژانس اتمی به دنبال این است که مجدداً با مقامات ایرانی وارد مذاکره شود و درمورد تمامی موضوعات مربوط به برنامه هسته ای مباحثه کند. ما باید دراین خصوص صحبت کنیم و پارامترهایی برای کارمان تعریف نماییم، زیرا شرایط بسیار پیچیده است.

 

آیا با توجه به تنش های به وجود آمده میان ایران و غرب فکر می کنید که بازرسی ها شدیدتر از قبل باشد؟

ما که در خلاء کار نمی کنیم. کار ما در یک فضای بین المللی انجام می شود و فرضیه ها و شک و تردیدها در آن دخیل است. ولی هدف آژانس این است که دراین خصوص کار مستقل انجام دهد، زیرا ما بی طرف هستیم و مستقل از سازمان های بین المللی فعالیت می کنیم. درواقع ما تنها کسانی هستیم که می توانیم در ایران حضور پیدا کنیم. تنها کسانی هستیم که می توانیم بر فعالیت های هسته ای نظارت داشته باشیم. ولی باید خوش بین باشیم. اگر همه چیز درست پیش برود، همان طور که کارها انجام شده، گزارش ها را منتشر خواهیم کرد. اگر درست پیش نرود، آن را همان طور که باید، اطلاع می دهیم.

 

بازدیدهای قبلی شما چطور بود؟

بازدیدهای قبلی در فضای محدودی که در آن کارمان را انجام می دهیم نتیجه بخش بوده است. باید بگویم که مواد گزارش داده شده همچنان غیرنظامی اند، ولی این بدین معنی نیست که مقامات جمهوری اسلامی تمامی موادی را که دراختیار دارند گزارش داده اند. این ماهیت کار و تجربه تاریخی ماست که باید حق تردید کردن داشته باشیم.

 

بسیاری از کشورها هشدار داده اند که اگر ایران بمب اتمی تولید کند، جهان طور دیگری خواهد شد. آیا شما نیز همین عقیده را دارید؟

من فکر می کنم که هر کشوری که به بمب اتمی دست یابد، دورنمای جهان را دچار تغییر می کند. این مسأله به هیچ وجه خواسته ما نیست و تحت هیچ شرایطی هم نباید اتفاق بیفتد، زیرا بمب اتمی خوب و بد نداریم. در مورد ایران، شک و تردید وارد است. ما باید این مسأله روشن کنیم که آژانس اتمی برنامه اتمی ایران یا هر کشور دیگری را، درصورتی که صلح آمیز، زیر سؤال نمی برد.

منبع: اینفو، ۱۲ ژانویه