او هم مؤدبانه فحش داد

نویسنده
حسین محمدی

» واکنش به انتقادات عماد افروغ

چند روز پس از واکنش های تند حامیان رهبر جمهوری اسلامی به انتقاد حسین علایی، حمله به عماد افروغ، از نمایندگان اصولگرای مجلس هفتم ، از سوی حامیت آیت الله خامنه ای از یک سو و رسانه های نزدیک به احمدی نژاد از سوی دیگر آغاز شد. او نیز که در یک برنامه زنده تلویزیونی٬ به انتقاد از سیاست‌های جمهوری‌اسلامی پرداخته بود توسط مخالفانش به “فحاشی مؤدبانه علیه نظام” متهم شد؛ به ویژه آنکه انتقادات وی چندروز پس از یادداشت حسین علایی و همچنین نامه تند علی مطهری به وزارت کشور مطرح شده بود.

افروغ در این برنامه گفت که از نظر وی٬ در جمهوری اسلامی٬ “روز به روز نظام قیّمی بر نظام وکالتی” غلبه می‌کند و مسوولان جمهوری‌اسلامی “قدرت زده” شده‌اند و برخی از تئوریسین‌های نظام در تفسیرهای خود “حقی برای مردم قایل” نیستند.

وی همچنین با مقایسه تلویحی جمهوری‌اسلامی با حکومت امویان٬ گفت: “این احتمال وجود دارد که جمهوری‌اسلامی به مناسبات پیش از سال ۵۷ باز گردد٬ همان‌طور که از درون نظام نبوی و علوی٬ اموی‌ها‌زاده شدند”.

سخنان افروغ با انتقاد تند اصول‌گرایان مواجه شد. یک سایت نزدیک به احمدی‌نژاد با اشاره به سخنان افروغ٬ نوشت: “افروغ با جویدن کاغذپاره‌های سروش و تلطیف سخنان علائی و مودبانه کردن فحاشی نوری‌زاده در این برنامه مستقیم، مدعی شکاف بین حاکمیت و مردم شده است”.

یک سایت نزدیک به مشایی نیز در یادداشتی٬ افروغ را به اهانت به رهبر جمهوری‌اسلامی٬ متهم کرد و نوشت که وی “حوزه‌های علمیه را به انتقاد از رهبری تحریک کرده است”.

یک سایت نزدیک به سپاه پاسداران نیز با انتقاد از سخنان افروغ٬ نوشت: “گویی دو پهلو گویی و دو پهلو نویسی در این روزهای حساس انقلاب، در میان برخی خواص انقلاب فراگیر شده است. سخنان نیش دار برخی از خواص که اتفاقاً تمامی آنان در بزنگاه‌های خطر یک وجه اشتراک مشخص به نام دو پهلویی دارند فقط و فقط به کام استکبار خوشایند است”.

افروغ در بخشی از سخنان خود علت تولد امویان از دل نظام علوی را “سکوت و مصلحت اندیشی” اعلام کرده و نسبت به تکرار این تجربه در جمهوری اسلامی هشدار داده است: “بحث تعامل، مشارکت و چرخه دیالکتیک بین عرصه رسمی و نقادی روشنفکران، علما و مردم باید جدی گرفته شود که اکنون چنین نیست و از این رو، روز به روز نظام قیّمی بر نظام وکالتی می‌چربد”.

این نماینده سابق مجلس با اعلام اینکه حوزه‌های علمیه استقلال خود را از دست داده‌اند٬ این پرسش را مطرح کرده که چرا تنها “فقها” به عنوان اهالی “خبره” در جمهوری اسلامی معرفی می‌شوند و مجلس خبرگان خالی از اقتصاددان و حقوق‌دانان است.

حملات انجام شده علیه افروغ٬ رییس کمیسیون فرهنگی مجلس هفتم٬باعث شد تا او هم مانند علایی مجبور به ارائه توضیحاتی درباره سخنان خود شود.

وی درباره اصل ولایت‌فقیه گفت: “اصل ولایت فقیه منادی حاکمیت خدا در قالب رهنمود‌ها و قواعد الهی، آزاداندیشی و حقیقت گرایی و‌‌رها شدن از قید و بندهای کاذب است”.

وی افزود: “کار به جایی رسیده که حرمت تمام افرادی که عمری در خدمت این نظام و امام راحل و مقام معظم رهبری بوده‌اند با بیان یک انتقاد یا نظر خاص شکسته می‌شود”.

سخنان افروغ چند روز پس از یادداشت حسین علایی بیان شده است. یادداشت حسین علایی در روزنامه اطلاعات٬ با انتقادات تند بسیاری از اصول‌گرایان مواجه شد. برخی از فرماندهان سپاه در اعتراض به سخنان علایی به وی نامه نوشتند و برخی دیگر نیز به دیدار وی شتافتند.

انتقادات تند از حسین علایی و تجمع مقابل منزل وی باعث آن شد که وی یک بار با انتشار نامه و سپس با ارائه توضیحاتی در جمع فرماندهان سپاه از برخی سخنان خود عقب‌نشینی کند.

در همین حال٬ چند روز پیش از سخنان افروغ٬ علی مطهری٬ نماینده مجلس هشتم نیز با انتشار نامه‌ای به وزارت کشور٬ به انتقاد از ردصلاحیت خود پرداخت و نوشت: “اینجانب به ولایت مطلقه فقیه با برداشت درست از آن وفادارم و بخشی از مشکلات کشور را ناشی از برداشت غلط برخی دوستان نادان انقلاب از این اصل مترقی می دانم. البته وفاداری و التزام عملی اینجانب به اصل ولایت فقیه به آن شدت نیست که یازده روز در مقابل حکم ابقای وزیر اطلاعات مقاومت و خانه نشینی کنم و یا بر تعبیر «بیداری انسانی» در مقابل «بیداری اسلامی» درباره نهضت های اجتماعی منطقه اصرار بورزم”.

نامه تند مطهری باعث شد که برخی رسانه‌های اصول‌گرا نسبت به نامه وی واکنش نشان دهند. سایت الف٬ متعلق به احمد توکلی٬ در یادداشتی از یک فرد “حزب‌اللهی”٬ درباره علی مطهری٬نوشت: “نمیدانم اگر شاخصی به عنوان “خوشحال نکردن دشمن” نبود؛ بسیاری از ما حزب اللهی ها با چه معیاری رفتار و گفتار افراد را می سنجیدیم؟ درست است که نباید دشمن را خوشحال کرد اما آیا تنها معیار قضاوت همین “خوشحال نشدن دشمن” است؟ اگر چنین است پس چگونه برخی رفتارهای اهل بیت(ع) یا حضرت امام(ره) را تحلیل کنیم که باعث شادی دشمنانشان هم شده است؟”

سایت الف در ادامه یادداشت خود٬ آورده است: “کدام نماینده، رسالت نمایندگی را صحیح تر به جا می آورد؟ آیا نماینده ای که تفکر و تحلیل خودش را تعطیل کرده و به بهانه تبعیت از رهبری، پشت ایشان پنهان شده است، بیشتر شانیت مجلس نظام اسلامی را حفظ نموده یا نماینده ای که به مسئولیت خویش واقف بوده و سعی میکند ضمن در نظر گرفتن نظر رهبری، با تفکر و تحلیل خودش موضع گرفته و نظر دهد ـ ولو اشتباه باشد ـ مگر در جایی که رهبری نظر و خواسته صریح و لازم الاجرایی داشته باشند؟”

نامه علی مطهری٬ انتقادات افروغ و یادداشت سایت الف٬ هم‌زمان با آن منتشر شده که از یکسو وزارت کشور صلاحیت برخی اصول‌گرایان منتقد احمدی‌نژاد را برای شرکت در انتخابات مجلس نهم رد کرده است و از سوی دیگر برخی اصول‌گرایان منتقد احمدی‌نژاد نیزدر لیست اصول‌گرایان رای انتخابات مجلس قرار نگرفته‌اند.