آزادی سریع روزنامه نگاران در بند

نویسنده

» درخواست فعالان حقوق بشر و عفو بین الملل

سازمان عفو بین الملل از مقامات ایران خواست یک روزنامه نگار و فعال حقوق زنان را که به دلیل فعالیت سیاسی، در آستانه انتخابات مناقشه آمیز انتخابات ریاست جمهوری، زندانی شده است، آزاد کند.

هنگامه شهیدی، هفته گذشته، پس ازآنکه دادگاه تجدید نظرحکم اولیه او را تائید کرد، دوره شش ساله محکومیت زندان خود را در زندان اوین تهران آغاز کرد.

حبس اوآخرین مورد از یک سلسله سرکوب های مداوم روزنامه نگاران و رسانه های نزدیک به مخالفین است.

کمی پس از دستگیری وی، هیئت نظارت بر مطبوعات ایران در اول مارس روزنامه اعتماد، به سردبیری الیاس حضرتی، طرفدار  نامزد شکست خورده انتخابات ریاست جمهوری، مهدی کروبی، و هفته نامه ایراندخت ( که توسط همسر مهدی کروبی اداره می شود) را توقیف کرد.

سینا که یک هفته نامه استانی است نیز برای آنچه عدم التزام به قانون اساسی نامیده شده توقیف شده است.

محکومیت هنگامه شهیدی شامل پنج سال زندان برای “گردآوری و تبانی به قصد صدمه زدن به امنیت ملی” و یک سال زندان برای “تبلیغ علیه نظام” بوده است. دادگاه تجدید نظر تنها محکومیت دیگر او را با عنوان “توهین به رئیس جمهور” که محکومیتی معادل 91 روز زندان دارد، رد کرد.

سازمان عفو بین الملل گفت به نظر آن سازمان هنگامه شهیدی  یک زندانی عقیدتی است که صرفا به دلیل استفاده مسالمت آمیز از حق خود در بیان آزاد عقاید، تشکل و اجتماعات محکوم شده است.

هنگامه شهیدی مشاور نامزد انتخابات ریاست جمهوری، مهدی کروبی، در مسائل زنان  وعضو حزب اعتماد ملی بوده است.

او که در تاریخ 30 ژوئن 2009 دستگیر شد بیش از چهار ماه در زندان اوین زندانی بود تا بالاخره در تاریخ اول نوامبر، پس از اعتصاب غذا در اعتراض به ادامه بازداشت خود، به قید وثیقه آزاد شد.

هنگامه شهیدی می گوید وی در دوران بازداشت مورد شکنجه قرار گرفته و در موارد متعدد تهدید به اعدام شده است. اوهمچنین یک بارهم مورد اعدام تصنعی قرار گرفته است. بازجویان او نیز وی را تهدید به دستگیری سایر اعضای خانواده وی کردند.

هنگامه شهیدی در دادگاه خود در تاریخ 4 نوامبر2009، متهم به شرکت در تظاهرات علیه نتیجه انتخابات ریاست جمهوری   بین 13 و17   ژوئن شد و به انجام مصاحبه با مطبوعات و جمع آوری امضاء برای “کمپین یک میلیون امضا”(که به عنوان مبارزه برای برابری و پایان تبعیض علیه زنان در قوانین ایران هم شناخته می شود) شد.

وی همچنین به حمایت از مبارزات برای پایان دادن به اعدام به وسیله سنگسار، امضای بیانیه های متعدد خطاب به سازمان ملل متحد در باره نقض حقوق بشر در ایران و انتشارمطالب و مقالات در وبلاگ خود متهم شده است.

هنگامه شهیدی در 25 فوریه 2010 پس از احضار توسط دفتر تحقیقات وزارت اطلاعات  دستگیر و به زندان اوین منتقل شد تا “به چند سئوال پاسخ دهد.” دو روز بعد، حکم دادگاه تجدید نظر را که حکم دادگاه اولیه را تائید می کرد به وکیل او، محمد مصطفایی تحویل داده شد.

سازمان عفو بین الملل از مقامات ایرانی خواست تا اطمینان حاصل کنند وی در طول زندان اجازه تماس با خانواده  ووکیل و دسترسی به مراقبت های پزشکی از جمله داروهای مربوط به بیماری قلبی را داشته باشد.

سازمان عفو بین الملل همچنین خواستار تحقیقات فوری، کامل و بیطرفانه در مورد اتهامات هنگامه شهیدی در باره شکنجه در زندان، و بازداشت افراد مسئول و اجرای عدالت فوری و منصفانه در مورد آنها شد.

سازمان عفو بین الملل همچنین خواهان رفع توقیف از روزنامه های توقیف شده و رفع محدودیت های اعمال شده بر آزادی مطبوعات شد.

از زمان انتخابات ریاست جمهوری در ژوئن 2009، مقامات ایران به طور رسمی به دستگیری بیش از 5000 نفراذعان کرده اند، از جمله بیش از 1000 نفر پس از تظاهرات روز عاشورا در روز 27 دسامبر. تعداد واقعی دستگیر شدگان به احتمال زیاد بیشتر از این میزان است.

بازداشت شدگان شامل چهره های سیاسی و فعالان سیاسی، دانشجویان، مدافعان حقوق بشر و روزنامه نگاران است.

اکثر آنها در  دادگاه های غیر عادلانه محاکمه شده اند که منجر به احکام زندان طولانی مدت و احکام شلاق شده است. حداقل 13 نفر به اعدام محکوم شده اند؛  که دو نفر از آنها اعدام شده و دوران محکومیت سه نفر از آنها به زندان تخفیف یافت.

مقامات ایران به شدت به  محدود کردن آزادی بیان، دستگیری روزنامه نگاران (که تصورمی شود تعداد بسیاری از آنان همچنان در زندان هستند)، اعمال محدودیت در استفاده از اینترنت، از جمله سایت های شبکه های اجتماعی و بستن روزنامه ها در کشور ادامه می دهد.

 

 

منبع: عفو بین الملل- 4 مارس