یک عکس یادگاری

آسیه امینی
آسیه امینی

» به مناسبت روز جهانی زن

توضیح عکس: یک شنبه ، دهم شهریور 1387. ساعاتی از ظهر گذشته ، به خانه می رسم و این متن را می نویسم :

به مجلس رفتیم. امروز یک شنبه ۱۴ شهریور ۸۷ و در نخستین روز کاری نمایندگان مجلس هشتم - بعد از دو هفته تعطیلات تابستانی -  ساعت ۱۲ ظهربا عده ای از فعالان جنبش زنان به مجلس رفتیم. در صفی که کنارمان سیمین بهبهانی، شیرین عبادی و رخشان بنی اعتماد ایستاده بودند.

رفتیم تا به نمایندگانی که عزم کرده اند لایحه ای را که کمیسیون قضایی مجلس کلیاتش را تصویب کرده است تا به صحن عمومی برود و تبدیل به قانون شود بگوییم که چه چیزی را در تاریخ به نام خود ثبت می کنند!

رفتیم تا پیش از آنکه متهم شویم به سیاسی کاری، نق زدن، سیاه نمایی، جنجال و … حرفمان را صریح و بی پرده به خود نمایندگان بگوییم.

و گفتیم.

خانم ها عبادی، بهبهانی و بنی اعتماد به نمایندگی از جمع حاضر با معاون کمیسیون قضایی مجلس(تجری) صحبت کردند. خلاصه حرف ما این بود: لایحه را از دستور کار مجلس خارج کنید!

از یاد نمی برم آن روز را و گفته های مطنطن سیمین بهبهانی را که به معاون کمیسیون قضایی مجلس گفت: شما وکیل من نیستی و من به این مجلس رای نداده ام. اما شما در مسندی هستید که دارید برای این مردم قانون تعیین می کنید. پس بدانید و مراقب باشید! می خواهیم بدانیم که چقدر می شود امید داشت [که به ضرر مردم لایحه را تصویب نمی کنید.] 

اتفاقی که یک سال و اندی بعد در همین کمیسیون رخ داد و اعتراضات گسترده فعالان زن را نیز به همراه داشته است. اعتراضی که تا کنون بیش از 2200 مدافع حقوق انسانی آن را امضا کرده اند:

این عکس را با اجازه عکاسش ابوالفضل سلمانزاده، به همه مردان و زنانی تقدیم می کنیم که برای ساختن دنیای بهتر، در مسیر حقوق  برابر گام بر می دارند.