سانسور موسیقی در ایران

نویسنده

» گزارش لاخنته از فیلم قبادی

موسیقی [غنا] از نگاه اسلام مقوله ای ناپاک است، زیرا باعث شادی و شعف می شود. شنیدن صدای یک زن خواننده گناه محسوب می شود، زیرا مرد را تحریک می کند. در ایران طی ۳۰ سال اخیر، شنیدن برخی موسیقی ها و همچنین موسیقی غربی از سوی دولتمردان ممنوع اعلام شده. به همین دلیل این نوع موسیقی ها به زیرزمین ها راه پیدا کرد و در خفا شنیده می شود.

 

ولی “در خفا” بدین معنی نیست که این موسیقی ها به طور کامل ازبین رفته اند. بهمن قبادی، کارگران کرد ایرانی، این موضوع را در قرن بیست و یکم در فیلمی به نام “کسی از گربه های ایرانی خبر نداره” به نمایش گذاشته است. او در این فیلم که ۱۶ آوریل در اسپانیا به روی اکران خواهد آمد، شرایطی را که در این رابطه بر جامعه ایران حاکم است به تصویر کشیده.

 

برخی از حکومت های سیاسی و ملت هایی که دارای زمینه های شدیداً مذهبی هستند، آزادی در موسیقی را ممنوع می دانند. و این درحالی است که تقریباً تمامی جنبه های هنر در ایران در قرن بیست و یکم با ممنوعیت هایی روبرو هستند و اغلب آثار هنری در خفا تولید می شوند. به عنوان مثال، فیلم “هیچ کس از گربه های ایرانی خبر نداره” داستان واقعی اشکان و نگار، دو نوازنده جوان را نقل می کند که هر دو به جشنواره ای در انگلستان دعوت شده اند، ولی برای رفتن به این جشنواره به ویزا و یک گروه موسیقی نیاز دارند. آن دو با کمک نادر [حامد بهداد] که یک تولیدکننده موسیقی است، تلاش می کنند تا نوازنده هایی را در تهران بیابند و برخلاف ممنوعیت های تعیین شده توسط دولتمردان یک گروه موسیقی تشکیل دهند. آنان با توجه به سانسور شدیدی که در ایران حاکم است، مجبورند به صورت مخفی به نواختن موسیقی بپردازند. بهمن قبادی، کارگران این فیلم، می گوید: “درحال حاضر بیش از ۳۰۰۰ گروه موسیقی در ایران به صورت مخفی به فعالیت مشغول اند.”

 

با توجه به اینکه در ایران خارج کردن سگ و گربه از منزل تقریباً ممنوع است و با توجه به قیمت گرانی که گربه های پارسی دارند، بهمن قبادی از این استعاره برای فیلم خود استفاده کرده و بدین ترتیب به ممنوعیت موسیقی در ایران و عدم آزادی موسیقیدانان اشاره کرده است. این کارگردان خوشنام که یک بار نیز به دلیل اعتراض به محمود احمدی نژاد به زندان رفته می گوید: “۹۰ درصد آثار هنری در ایران، از جمله ادبی، موسیقی و نقاشی به صورت مخفی خلق می شوند.”

 

منبع: لاخنته، ۸ آوریل