رفتن سردار سپاهی به دولت قطعی نیست

نویسنده
اردلان صیامی

» رستم قاسمی شرط احمدی نژتد را نپذیرفت

معرفی سردار رستم قاسمی برای تصدی پست وزارت نفت که طی هفته های اخیر گمانه زنی های بسیاری را در محافل سیاسی و نفتی دامن زده است قرار بود دیروز انجام شود ونامه به هیات رییسه مجلس ارسال شود که فرستاده نشد. عدم ارسال نامه معرفی سردار در حالی بود که محمد دهقان عضوهیات رییسه مجلس این خبر را اعلام کرده بود.

رستم قاسمی، سردار سپاه است وسابقه نمایندگی مجلس طی دوره های چهارم وپنجم را دارد. وی هم اکنون فرمانده قرارگاه خاتم النبیا است. بجث معرفی سردار قاسمی به عنوان وزیر نفت در شرایطی مطرح شده که علی آبادی سرپرست کنونی وزارت نفت رایزنی های گوناگونی  برای کسب کرسی وزارت انجام داده بود ولی سردار گویا شانس بیشتری داشت.

از هفته های قبل زمزمه وزارت این سردار که در طول شش سال گذشته نفتی ترین نظامی کشور بود بر سر زبانها افتاد. البته در ابتدای تشکیل دولت دهم هم رستم قاسمی از گزینه های جدی وزارت نفت بود اما در نهایت قرعه به نام میرکاظمی افتاد.

در عوض رستم قاسمی در طول این سالها قرارگاه خاتم النبیا را به مرکز توجهات بدل ساخت چه آنکه هر از گاهی شنیده میشود قرارگاه خاتم در فلان پروژه میلیاردی نفت برنده شد؛ پروژه هایی که اعم از لوله کشی، مانند رساندن گاز از عسلویه به ایرانشهر به جای 30 ماه 60 ماه به پایان رسید، یا پروژه هایی مانند ساخت پالایشگاه 15و16 عسلویه که نیمه کاره رها شد. این مرکز توجهات بودن باعث شد هم خود قرارگاه و هم شخص سردار قاسمی در لیست تحریم های آمریکا واتحادیه اروپا قرارگیرند که متعاقب آن چند کشور دیگر مانند استرالیا هم از آن تبعیت کردند و لیست تحریمی را مورد حمایت قرار دادند.

دور تازه مطرح شدن نام رستم قاسمی به سفر نوروزی رهبر جمهوری اسلامی به عسلویه برمیگردد که وی از نزدیک شاهد رکود و معطلی بسیاری از پروژه های مهم کشور شد؛ پروژه هایی که قرار بود 35 ماهه از خرداد 89 به بهره برداری برسند.

هفته پیش خبر آنلاین برای بار نخست کاندیدایی رستم قاسمی برای وزارت نفت را به میان کشید: “براساس گزارش های رسیده طی نشستی میان سران سپاه و احمدی نژاد این توافق صورت گرفته که فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء به وزارت نفت کوچ کند. درعین حال گفته می شود طی یک هفته گذشته قاسمی با اکثراعضای دولت نشست های مختلف داشته است.”

 ولی این سایت چند روز بعد خبر از منتفی شدن این موضوع داد. بر اساس نوشته سایت های حکومتی سردار رستم شرط احمدی نژاد را برای قائم مقامی علی آبادی قبول نکرده و گفته بود معاونین ام را خودم انتخاب می کنم؛ دیروز هم همین خبر در راهروهای پارلمان پیچید.

ولی در عین منتفی شدن خبر خبر آنلاین، جهان نیوز از جدی بودن این موضوع نوشت. جهان نیوزیکشنبه دوم مرداد در خبرش آورد: “پس از چندین ماه از بلاتکلیفی وزارت نفت، سرانجام گزینه پیشنهادی دولت برای تصدی این وزارتخانه مشخص شد. سردار رستم قاسمی فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء به عنوان گزینه‌ مورد نظر دولت برای تصدی وزارت نفت تعیین شد. این موضوع پس از رایزنی چند هفته ای نمایندگان دولت با سردار قاسمی قطعی شده است. وی ابتدا تمایلی به پذیرفتن مدیریت وزارت نفت نداشت اما پس از نظرخواهی از برخی مقامات مطرح تغییر عقیده داد. در این مذاکرات مقامات مورد اشاره به سردار قاسمی توصیه کرده بودند که از دادن هیچ کمکی به دولت دریغ نکند.”

در هر حال علیرغم وعده های قبلی دیروز نامه معرفی رستم قاسمی به مجلس نرفت. هنوز باید منتظر بود.