نگرانی از انتخاب مجدد احمدی نژاد

سامان رسول پور
سامان رسول پور

» مصاحبه با رییس فراکسیون نمایندگان اهل سنت در مجلس

در خصوص موضع فراکسیون کرد و سنی در مجلس شورای اسلامی با جلال محمود زاده، نماینده مردم مهاباد در مجلس و رییس فراکسیون اهل سنت گفتگو کرده ایم. وی در گفتگو با روز با بیان اینکه “نمایندگان کرد و سنی در مجلس از  نامزدهای اصلاح طلب حمایت خواهند کرد”، اضافه می کند که “نگرانی از انتخاب مجدد آقای احمدی نژاد را نمی توانیم پنهان کنیم”. این مصاحبه در پی می آید.

 

آقای محمود زاده، با نزدیکتر شدن به انتخابات ریاست جمهوری، موضع رسمی نمایندگان کرد و سنی در مجلس شورای اسلامی چیست؟

ما به عنوان فراکسیون نمایندگان اهل سنت و فراکسیون نمایندگان کرد در مجلس شورای اسلامی، مطالبات مشخصی از رییس جمهور آینده داریم. این مطالبات راهم  در دو بخش مطالبات نمایندگان اهل سنت و نمایندگان کرد مطرح کرده ایم که عبارتند از: مطالبات اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی. ما اعلام کرده ایم که هر کاندیدایی که از خواسته ها و حقوق ما حمایت کند و مطالبات ما را پررنگتر ببیند و همچنین اصول اجرا نشده قانون اساسی نظیر اصول 15 و 12 و 38 و 20 و… را در دستور کار خود قرار دهد، قطعا ما به عنوان ملت کرد از او حمایت خواهیم کرد. کسی که شهروندان سنی در ایران را نادیده نگیرد و قول بدهد که در مدیریتهای کلان و متوسط و میانی از افراد اهل سنت استفاده کند. هر نماینده ای که به ما قول بدهد که  تبعیض مذهبی و تبعیض ملی در دوره ریاست جمهوری وی کمرنگتر باشد، ما از او حمایت می کنیم. علاوه بر اینها، نزدیک به یک میلیون و 500 هزار نفر جمعیت سنی در پایتخت ایران، تهران بزرگ ساکن هستند که حتی یک مسجد هم ندارند و مجبورند برای خواندن نماز و ادای فریضه دینی، از منازل خودشان استفاده کنند. ما اعلام کرده ایم که باید اجازه بدهند در دوران ریاست جمهوری آینده برای ساختن مسجد اهل سنت در پایتخت قدم برداریم و نیز اجازه بدهند مجتمعی فرهنگی، هنری در تهران دایر کنیم. هر نامزدی که از این مطالبات حمایت کند، ما حاضریم با او همکاری بکنیم.

 

آیا تا الان مشخصا هیچ کدام از نامزدها از این خواسته های شما حمایت کرده اند؟

ما هم با آقای کروبی و هم آقای موسوی دیدار داشته ایم. عمدتا این دو نامزد به مطالبات ما نزدیکتر هستند. در مرحله اول آقای کروبی نزدیکتر هستند و بعد از ایشان  هم آقای موسوی.

 

یعنی به نظر شما برنامه های آقای کروبی که در شعارهای تبلیغاتی شان مطرح کرده اند، همخوانی بیشتری با مطالبات فراکسیون نمایندگان کرد در مجلس دارد؟

رای ما این است که آقای کروبی به خواسته های ما نزدیکتر است؛هر چند ما این ملاحظه را داریم که احتمال انتخاب آقای موسوی شاید از آقای کروبی کمی پررنگتر است. با این حال تعدادی از دوستان فراکسیون نمایندگان کرداعلام آمادگی کرده اند که با آقای کروبی همکاری کنند؛البته فراکسیون نمایندگان اهل سنت هم بیشتر گرایش دارد که از آقای موسوی حمایت کند.

 

به این ترتیب این احتمال هست که شما به عنوان فراکسیون نمایندگان کرد با صدوربیانیه ای رسما از شهروندان کرد دعوت به حمایت از آقای کروبی کنید؟

اگر کاندیداها شفاف جوابمان را بدهند و دورنگی در واکنش شان مطرح نباشد و با دیدی باز و صریح مطالبات ما را بیان کنند، ما قطعا بیانیه ای صادر خواهیم کرد و اعلام حمایت می کنیم. هر چند فعلا نه آقای کروبی و نه آقای موسوی به طور شفاف به مطالبات ما به عنوان فراکسیون جواب نداده اند اما در برنامه هایی که اعلام و منتشر کرده اند، تا اندازه ای، برنامه های آقای کروبی در بحث مشکلات قومیتی و بها دادن به قومیتها، بیشتر نمود داشته و اقای موسوی هم توانسته تا حدودی نظر نمایندگان اهل سنت را به خودش جلب کرده است. ما در چند روز آینده منتظر واکنش آنها می مانیم، اما در مجموع  ما از مردم دعوت خواهیم کرد که از این دو نامزد حمایت کنند. در هر حال ما بر این باوریم که مبارزات مدنی و سیاسی و  درونی  حتی اگر دستاوردهای  اندکی به همراه داشته باشد اما بهترین راهکار است. ما چاره دیگری نداریم و نمی شود که صفر و صد به قضایا نگاه کنیم، بلکه باید از هر فرصتی که به دست می آوریم، به خوبی استفاده کنیم.

 

آقای محمود زاده، حتی برخی از احزاب سیاسی اپوزیسیون کردهم که همواره موضعشان عدم مشارکت در انتخابات بوده، در این دوره خواستار مشارکت مردم شده وبه شکل  ضمنی از برنامه های آقای کروبی حمایت کرده اند. فکر می کنید اهمیت اینکه برخی جریانات اپوزیسیون هم گزینه مشارکت در انتخابات را تجویز می کنند در چیست؟

این موضوع حائز اهمیت است و نشان می دهد که در بیانیه ها و برنامه ها و موضع آقای کروبی به موضوع قومیتها توجه بیشتری شده است. این واکنشها از تاثیرات این برنامه ها است. به هر حال ضمن احترام برای همه فکرها، دیدگاه ما این است که مبارزات ما و تلاشهایمان برای رسیدن به حقوق برابر، بایدبه شکل مدنی در هر زمانی و در هر شرایط سیاسی ادامه داشته باشد و از هر فرصتی باید استفاده کرد. بر همین اساس فکر می کنم تحریم انتخابات جواب دهنده مشکلات ما نیست وبه ضرر ما است. حتی اگر دست آوردهای حداقلی هم داشته باشیم  بهتر است از اینکه هیچ دستاوردی نداشته باشیم. ما نمی گوییم که کاندیداهای فعلی خیلی مطلوب هستند؛ خودتان هم می دانید که ما به عنوان کرد و اهل سنت در انتخابات ریاست جمهوری فقط حق انتخاب کردن داریم و حق انتخاب شدن نداریم و این به اعتقاد من، ناعادلانه است و دموکراتیک نیست. اما با این وجود و در این شرایط هم  می توانیم به دستاوردهای حداقلی هم اکتفا کنیم و برای همین باید در انتخابات مشارکت کنیم و به کاندیدایی که به مطالبات ما نزدیکتر است رای بدهیم.

 

در عین حال شما و سایر نمایندگان کرد در مجلس در خصوص عملکرد دولت نهم و احتمال انتخاب مجدد آقای احمدی نژاد چه نظری دارید؟ با توجه به اینکه همزمان، بسیاری از فعالان مدنی و سیاسی کرد نگرانیشان را از انتخاب مجدد آقای احمدی نژاد اعلام کرده اند.

به هر حال این نگرانی ها واقعیت دارد و ما نمی توانیم آن را کتمان و پنهان کنیم. در واقع فعالان اجتماعی و سیاسی و فرهنگی در حوزه آزادیهای مدنی و سیاسی و مطبوعاتی، فشارهایی را در دولت نهم تحمل کردند و ما شاهد بسته شدن شماری از نشریات و مجلات بودیم و تریبونی برای اهل قلم و صاحبنظر در ایران عملا باقی نماندیا کمتر شد. از طرف دیگر ما در دوره آقای احمدی نژاد شاهد مطرح شدن مصوبه ای بودیم به نام مصوبه 613 شورای انقلاب فرهنگی که این مصوبه مرتبط است با چگونگی مدیریت مراکز علوم دینی اهل سنت که به شکل هیئت امنایی اداره می شود. این مصوبه حقیقا قلب شهروندان اهل سنت را به درد آورد و ما به عنوان رییس فراکسیون نمایندگان اهل سنت، از روز اول در برابر این مصوبه ایستادیم و تا الان هم ادامه داده ایم و خوشبختانه در هیچ شهری فعلا اجرا نشده و اجازه هم نخواهیم داد که اجرا بشود. این از یک سو و سایر فشارهایی که بر اهل سنت اعمال شده، نگرانی ما و اهل سنت را به دنبال داشته. نگرانیهایی که در خصوص انتخاب مجدد آقای احمدی نژاد وجود دارد بخشی از آن مربوط به همین موارد است. برای همین این است که شهروندان کرد به کاندیداهای اصلاح طلب چراغ سبز نشان داده اند. به هر حال آزادیهای مدنی و سیاسی در دوران اصلاحات تا حدودی وجود داشت هر چند ما از اقدامات آن دوران همه راضی نیستیم و معتقدیم که آقای خاتمی نتوانست از قدرت اجرایی خودش به خوبی و با شهامت استفاده کند.

 

پس می توانیم این نتیجه را از اظهارات شما بگیریم که نمایندگان کرد و سنی به اتفاق بسیاری از فعالان سیاسی و مدنی می خواهند به کارنامه دولت نهم و به شخص اقای احمدی نژاد در این دوره، “نه” بگویند؟

قطعا در این دوره  وقتی که  مشارکت، چه  مثبت و چه منفی صورت گیرد، رای مخالف به دولت فعلی داده می شود و این اعتراضی است به وضعیت موجود. و برعکس آن هم، یعنی عدم مشارکت هم  به همین شکل است و نوعی مبارزه مدنی منفی است که البته مورد تایید و پسند ما نیست.