شرایط انتخابات تا این لحظه

احمد زیدآبادی
احمد زیدآبادی

سفر به دور و بر ایران زمین در این روزهای انتخابات برای امثال من که در روزهای عادی امکان سخنرانی در مجامع عمومی را نداریم، بس غنیمت است.

در واقع من درک و دریافت خود را از جامعه ایران مدیون همین سفرها هستم، درک و دریافتی که آن را بر نتیجه همه نظر سنجی‌ها ترجیح می‌دهم.

در این سفرها به این نتیجه رسیده‌ام که آقای احمدی نژاد از بازی انتخابات اوت شده و به سختی خواهد توانست رای پنج میلیونی دور نخست انتخابات نهم را به دست آورد.

آقای کروبی در بین کسانی که اصرار دارند بر مبنای تحلیلی روشن از شرایط و چشم اندازی کم و بیش روشن از آینده رای دهند، جایگاه بسیار خوبی دارد و با اندکی تقلا می‌تواند خود را به دور دوم انتخابات بکشاند.

آقای موسوی اما سوار بر موجی توده وار شده است، موجی که او را پیشتاز انتخابات کرده است.

واقعیت این است که آقای موسوی به طور ناگهانی در سطح وسیعی از جامعه به صورت آنتی تز احمدی نژاد در آمده است و گویا برای بسیاری از مردم همین یک دلیل برای رای دادن به او کافی است.

آنها که طی سالیان دراز ماجرای جنبش اصلاح طلبی را دنبال کرده‌اند و بخصوص هموطنان خارج از کشور، خوب است بدانند که این روزها اگر به عنوان مثال عمادالدین باقی و یا عباس عبدی از طرف آقای کروبی و مسیح مهاجری یا عبدالله شهبازی از طرف آقای موسوی در یک مناظره در دانشگاهها شرکت کنند، کف و سوت دانشجویان نثار این دو نفر آخر خواهد شد!

همین طور اگر یک سخنران حامی آقای موسوی در مذمت آقای احمدی نژاد داد سخن دهد که رئیس جمهور به منویات رهبری در فلان موضوع عمل نکرده است، مورد تشویق قرار خواهد گرفت و شعار علیه احمدی نژاد به آسمان بلند خواهد شد.

چنین وضع مضحک و تراژیکی فقط ممکن است به مذاق دوست عزیر ما آقای ابراهیم نبوی و یا سایت پیک نت خوش آید، اما عاقبت این موضوع بر اهل نظر پوشیده نیست.

بهترین راه برای عقلایی شدن این وضعیت، راهیابی موسوی و کروبی به دور دوم انتخابات است. در آن شرایط، بدون وجود سایه احمدی نژاد که برای بسیاری هراسناک شده است، دو کاندیدای مذکور می‌توانند در فضایی کمتر هیجانی برنامه‌ها و استراتژی خود را به مخاطبان ارائه داده و امکان انتخاب بهتر را برای هموطنان فراهم آورند.

از این رو، به گمان من، کمک به راهیابی آقای کروبی به دور دوم انتخابات یعنی کمک به عقلایی شدن شرایط و متعهد کردن هر دو کاندیدا به ارائه برنامه ها و استراتژی روشن، از این رو، دوستانی که از بیم آقای احمدی نژاد بر این کوره هیجان حمایت بی قید و شرط از آقای موسوی می‌دمند، فردا روزی ممکن است پشیمان شوند.