تحریم ها: واقعیت اند یا توهم؟

نویسنده

» تحلیل رپوبلیکا از فشارهای تازه بر ایران

خوان پدرو ریباس

به گفته مؤسسه آمار آلمان، صادرات آلمان به ایران در ۱۰ ماه اول سال ۲۰۱۰ به میزان ۵ درصد در مقایسه با همین زمان در سال ۲۰۰۹ افزایش داشته است.

در این گزارش آمده است، دولت آنگلا مرکل در سال ۲۰۱۰ بیش از ۱۶ قرارداد بازرگانی دوجانبه با ایران امضاء کرده و این مسأله به شدت دولتمردان اسراییلی را نگران کرده است. درحالی که ایالات متحده و اسراییل خواهان افزایش تحریم های بین المللی علیه جمهوری اسلامی هستند، آمارهای رسمی نشان می دهد که میزان تبادلات بازرگانی آلمان با این کشور در سال ۲۰۱۰ افزایش یافته است. راجر باکرت، کارشناس اسراییلی، در این مورد گفت که ادامه روابط بازرگانی بین آلمان و ایران در سال ۲۰۱۰ نشان داد که تحریم های شورای امنیت علیه ایران بی نتیجه بوده است.

صادرات وسایل و تجهیزات آلمانی که می توانند کاربرد دوگانه داشته باشند، همان قدر که ما را نگران کرده، مقامات آمریکایی را نیز نگران ساخته است. آلمان در ماه نوامبر در هتل ماریوت هامبورگ میزبان کنفرانس بازرگانی ایران بود که از سوی شرکت آلمانی IPC برگزار گردید. هدف از این کنفرانس ارزیابی فرصت های سرمایه گذاری در استان های شمالی ایران بود. اتاق بازرگانی آلمان، با همکاری وزارت اقتصاد و دارایی این کشور، دو سمینار در مورد کنترل کالاهای صادراتی به ایران برگزار کردند. در این گزارش همچنین آمده است که با توجه به رشد بازار خاورمیانه، کشورهای این منطقه بسیاری از شرکت های صادراتی آلمانی را جذب کرده اند. طی سال جاری سمینارهای بیشتری درخصوص صادارت آلمان به ایران برگزار خواهد شد.

ساندرو بونومی، رییس فدراسیون بازرگانی و صنایع ایتالیا، همچنین تأیید کرد که میزان تبادلات بازرگانی و اقتصادی با ایران به شکل چشمگیری افزایش یافته است. او در این رابطه افزود صادرات روبات های ایتالیا طی ۹ ماه اول سال ۲۰۱۰ به میزان ۳۸۴ درصد افزایش داشته. صادرات توربین های بخار و ماشین آلات صنعتی نیز به ترتیب تا ۲۳۶ و ۱۰۶ درصد افزایش داشته است.

به نوشته این گزارش، میزان صادرات کالا و تجهزات مهندسی از ایتالیا به ایران با افزایش ۵۰ درصدی به بیش از ۲۵۸ میلیون یورو رسید. این درحالی است که همین رقم در سال ۲۰۰۹ حداکثر به ۱۷۲ میلیون یورو رسیده بود. واردات ایران طی ۹ ماه اول سال ۲۰۱۰ به ۳۷۴۴ میلیون یورو می رسد که در مقایسه با سال ۲۰۰۹ به میزان ۱۶۷ درصد افزایش داشته است. سال گذشته همچنین واردات نفت ایتالیا از ایران به میزان ۹۰ درصد افزایش یافت.

مؤسسه اتحادیه نفتی ایتالیا گزارش کرده است که واردات نفتی از ایران طی ۱۰ ماه اول سال ۲۰۱۰ بیش از ۹۲ درصد نسبت به همین مدت در سال ۲۰۰۹ افزایش داشته است. این مؤسسه افزوده است که ایران دومین صادرکننده بزرگ نفت به ایتالیاست.

براساس این گزارش، ایتالیا طی این مدت بیش از ۹ ممیز ۷ میلیون تن نفت خام از ایران خریداری کرده است.

به علاوه، سازمان سیا در آخرین برآورد تولید ناخالص داخلی که براساس شاخص قدرت خرید تعیین می شود، اعلام کرده است که ایران با تولید ناخالص داخلی به میزان ۸۶۳ میلیارد دلار به عنوان هجدهمین کشور اقتصادی جهان در سال ۲۰۱۰ شناخته می شود.

با توجه به آنچه که در این گزارش آمده، ارزش تولید ناخالص داخلی ایران در سال ۲۰۰۹ به میزان ۸۳۸ میلیارد دلار و در سال ۲۰۰۸ به میزان ۸۲۵ میلیارد دلار اعلام شده است.

براساس برآوردهای این سازمان، اقتصاد ایران در سال ۲۰۱۰ به میزان ۳ درصد و در سال ۲۰۰۹ به میزان ۱ ممیز ۵ درصد افزایش داشته است.

به نظر می رسد که آمریکایی ها علاوه بر ازدست دادن پایگاه اصلی خود در منطقه خلیج فارس و بازار بزرگ ایران، بسیاری از امتیازات دیگر را نیز ازدست داده اند. و اکنون به بهانه های مختلف در تلاش اند که در وهله اول حکومت سرسخت جمهوری اسلامی را مجبور به انعطاف پذیری و حمایت از منافع آمریکا کنند یا حداقل از مخالفت با این مقوله بازدارند، و در وهله دوم بتوانند در چارچوب تحریم ها بازار ایران را از دست رقبای خود خارج کنند و بدین ترتیب منافع آمریکا را در آینده تضمین نمایند.

هدف تحریم های غرب هرچه که باشد، واقعیت این است که تحریم ها بر حیات جمهوری اسلامی هیچ تأثیری نداشته است. پول رایج ایران ارزش خود را در برابر دیگر ارزهای خارجی حفظ کرده و فروشگاه ها مملو از کالاست، به ویژه کالاهایی که تولیدکنندگان شان از امضاء کنندگان تحریم ها علیه ایران هستند. مجدداً این سؤال مطرح می شود: آیا تحریم های اعمال شده علیه ایران واقعی است؟ آیا این تحریم ها بیشتر به توهم شباهت ندارد؟

منبع: لا رپوبلیکا، ۱۰ مارس