آزار و صدمه جسمی به پناهجوی ایرانی

نویسنده
نیوز۲۴

» گزارش ۲۴ از ناآرامی در اردوگاه پناهندگان استرالیا

گزارشی از درگیری روز دوشنبه در بازداشتگاه استرالیا در پاپوئا گینه‌نو حاکی از آن است که یک مرد ایرانی به شکل وحشیانه‌ای توسط یک کارگر سپاه رستگاری (Salvation Army) مورد ضرب و شتم قرار گرفته و هشدار می‌دهد که برای ایجاد اعتماد دوباره تلاش زیادی باید انجام شود.

درگیری در اردوگاه جزیره مانوس در ماه فوریه نیز موجب زخمی شدن ۶۹ نفر شد. علت درگیری بین زندانیان بالا گرفتن نگرانی در مورد سرنوشتشان تحت سیاست‌های تندرو پناهجویی استرالیا بود.

یک تحقیق مستقل از طرف دولت استرالیا، عامل خاصی را که باعث خشونت در اردوگاه شده باشد پیدا نکرد. این درگیری به شدت از جانب سازمان ملل محکوم شده بود.

در این تحقیق آمده است: “یافتن یک عامل مشخص که باعث می‌شد جراحات یا خسارات کمتری به بار آید ممکن نیست و نمی‌توان یک یا چند نفر را مستقیما مقصر این حادثه دانست.”

اما می‌افزاید، این درگیری حاصل خستگی و نگرانی ناشی از کمبود اطلاعات درباره سیاست‌های پناهندگی و نارضایتی از شنیدن این اخبار است که هیچ شانسی برای زندگی در استرالیا ندارند.

همچنین اختلاف‌هایی هم بین تعدادی از ساکنان اردوگاه و کارگران اهل پاپویا گینه نو بوجود آمده بود و بعضی از پناهجویان با آن‌ها “نامحترمانه و با رفتاری نژادپرستانه” برخورد کرده بودند.

جزیره مانوس منزلگاه دو اردوگاه است که کانبرا از آن‌ها استفاده می‌کند؛ یک اردوگاه دیگر نیز در نائورو واقع است.

طبق سیاست زندان خارج از مرزهای استرالیا، هر پناهجویی که با قایق به استرالیا برسد برای بررسی پرونده و اسکان دائم به این مراکز منتقل می‌شود.

این تحقیق می‌گوید، تنش از روزها پیش از شورش شروع شده بود و ۳۰ تا ۳۵ نفر در تاریخ ۱۶ فوریه فرار کردند. آن‌ها دستگیر شدند و گلوی یکی از زندانیان توسط نگهبان بریده شد اما وی از مرگ نجات یافت.

روز بعد تظاهرات خشونت آمیزی رخ داد که با ورود پلیس پاپوئا و گشودن آتش، رضا براتی پس از اینکه مورد ضرب و شتم شدید قرار گرفت، دچار ضایعه مغزی شد.

این تحقیق به نقل از یک شاهد عینی می‌گوید، این ضرب و شتم توسط یک شهروند پاپویا که در استخدام سپاه رستگاری بود انجام شد و عنوان می‌کند که شاهدان متعدد دیگری می‌توانند در مورد گفته‌های او شهادت بدهند.

این تحقیق به مقامات پیشنهاد می‌کند تا روند بررسی‌ها را سرعت بخشند تا کسانی که پناهجوی واقعی هستند زودتر اسکان یابند؛ همچنین می‌افزاید زندانیان باید از وضعیتشان کاملا باخبر باشند.

این گزارش می‌گوید برای بازگشت اعتماد بین زندانیان و کارکنان مراکز، تلاش زیادی لازم است و محکوم شدن افراد مسئول می‌تواند سهم قابل توجهی در این اعتمادسازی ایفا کند.

اسکات موریسون وزیر مهاجرت استرالیا گفت، کانبرا به پیشنهادات این تحقیق عمل می‌کند و تا همین جا نیز پیشرفت‌های چشمگیری در مانوس انجام گرفته و هفته گذشته اولین تصیم‌گیری‌ها در مورد پناهندگان انجام شد.

او در یک کنفرانس خبری گفت، خشونت در اردوگاه، که در حوزه قضایی پاپویا گینه‌نوست، نشانگر یک رشته‌ رویدادهای وحشتناک، تراژیک و ناراحت‌کننده است، اما اگر تظاهرات نمی‌شد این اتفاق نمی‌افتاد. وی گفت: “این روشن است که اگر آن شب تظاهراتی روی نمی‌داد هیچ حادثه‌ای هم پیش نمی‌آمد. اما تظاهرات به هیچ وجه نمی‌تواند اتفاقی را که برای آقای براتی افتاد یا خشونت‌های جدی که آن شب اتفاق افتاد توجیه کند.”

مشخص نیست که ایرانیان در این تظاهرات شرکت داشته‌اند یا خیر.

طبق آخرین آمار اداره مهاجرت، تا آخر ماه آوریل، ۱۲۷۳ پناهجو در جزیره مانوس سکنی دارند.

منبع: نیوز۲۴ - ۲۶ مه ۲۰۱۴