خامنه ای: باید از من اطاعت کنید

نویسنده
نازنین کامدار

» فتوای رهبر جمهوری اسلامی درباره خودش

دفتر آیت الله خامنه ای با انتشار متن استفتائی در مورد “چگونگی داشتن التزام عملی به ولایت فقیه” یکی از احکام مهم دوران زمامداری دومین رهبر حکومت اسلامی را اعلام کرد.حکمی که خلاصه آن چنین است: همه باید از آقای خامنه ای اطاعت کنند.

صدور دستور العمل درباره التزام به آیت الله خامنه ای درحالی از سوی خود وی منتشر می شود که در روزهای اخیر، حجم نامه های سرگشاده فعالان سیاسی درباره عدم وجود شرایط لازم برای ادامه زمامداری وی افزایش یافته و عیسی سحرخیز، روزنامه نگار دربند نیز علیه وی در دادگاه اعلام جرم کرده است.

در متن منتشر شده در پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، وی در پاسخ به استفتائی مبنی بر اینکه چگونه باید به او التزام عملی داشت، خود را “شعبه ای از ولایت ائمه اطهار”، “جانشین امام غایب” و “هم ارز با رسول الله ” دانسته و نوشته است: “ولایت فقیه به معنای حاکمیت مجتهد جامع‌الشرائط در عصر غیبت است و شعبه‌ای است از ولایت ائمه اطهار که همان ولایت رسول الله می‌‌باشد و همین که از دستورات حکومتی ولی امر مسلمین اطاعت کنید نشانگر التزام کامل به آن است”.

براساس عرف رایج وقتی پایگاه خبری آیت الله خامنه ای  متنی را منتشر می کند، تمامی پایگاه های خبری داخلی، خبرگزاری ها و روزنامه موظف به درج کامل مطالب منتشره از سوی این سایت هستند.

این در حالیست که به گفته بسیاری “آیت الله خامنه ای مرجع تقلید نیست و رساله ندارد و قاعدتا نمی تواند به استفتاء پاسخ دهد”.

یک کارشناس سیاسی در این مورد به روز می گوید: “با این اقدام، آقای خامنه ای که در گذشته در حد استفتائات غیر سیاسی از جمله پاسخ به اداره آب و فاضلاب شهرستان قم عمل می کرد، به حوزه مسائل سیاسی وارد شده و این به اصطلاح فتوا را می توان گامی تازه در جهت حرکت او به سمت نوعی از دیکتاتوری فردی دانست. البته پیش از این آیت الله خامنه ای درباره چهارشنبه سوری نیز فتوا داده و تاکید کرده بود که این مراسم فساد زیادی دارد؛اما پس از برگزاری مراسم چهارشنبه سوری در سراسر ایران، رسانه های مستقل از بی اعتنایی شهروندان به فتوای وی خبر دادند. او همچنین تقلید لهجه را حرام کرد که با تعجب شهروندان و صاحبنظران مواجه شد و عملا نیز هیچ کس به آن اعتناء نکرد”.

این منبع ادامه می دهد: “آیت الله خامنه ای با وجود نداشتن رساله و به رسمیت شناخته نشدن به عنوان یک مرجع تقلید، تاکنون در چنین حوزه هایی ورود نداشته و اگر هم حرفی زده در قالب فتوای شرعی منتشر نمی شده؛به همین دلیل حرکت اخیر وی بی سابقه است”.

گفتنی است اخیرا سایت الف، سایت نزدیک به احمد توکلی در گزارشی از جلسات درس “خارج فقه” آیت الله خامنه ای که به گفته آگاهان مسائل دینی، مخصوص فقهای عالی رتبه و مراجع است،  نوشته بود: “جلساتِ درس «خارج فقه» مقام معظم رهبری، سه روز در هفته، از ساعت هفت و نیم صبح تشکیل می‌شود و جزو برنامه‌های ثابت ایشان از سال ۱۳۶۹ تاکنون بوده است. در این جلسات که با حضور تقریباً ۵۰۰ نفر از طلاب برگزار می‌شود، تاکنون مباحث جهاد و قصاص تدریس شده و در حال حاضر، «مکاسب محرّمه» تدریس می‌شود”.

انتشار این گزارش، با واکنش هایی در سطح محافل سیاسی مواجه شد و سایت گویا در مطلبی درباره جایگاه فقهی آیت الله خامنه ای نوشت: “دروس خارج فقه آیت‌الله خامنه‌ای چهار کارکرد مشخص را دنبال می کرده‌اند. کارکرد اول تربیت نسلی از طلاب کم سواد، اما مطیع و ارادتمند به ولی فقیه. کارکرد دوم، انتقال آموزه‌های اسلامگرایی مثل تقدم قدرت قاهره بر آموزه های فقهی به نسلی از روحانیون است. کارکرد سوم طرح او به عنوان یک مرجع جهانی برای شیعیان است. و کارکرد چهارم ایجاد رونق در بیت رهبری است. پروژه اصلی در راه اندازی درس خارج فقه خامنه‌ای، رونق زدایی از حوزه‌های سنتی و اعطای این امر به فقه حکومتی ولایت فقیه بود.اما با توجه به عدم مرجعیت خامنه‌ای و فقدان پایگاه علمی حوزوی وی، باید پرسید این دروس با چه اهدافی شکل گرفته و چه کارکردهایی داشته است؟ فقهای تربیت شده توسط خامنه‌ای در دو دهه گذشته امروز به چه فعالیت‌هایی مشغولند و چه آثاری از خود به جای گذاشته‌اند؟”

آیت الله خامنه ای در دیدار اخیرش با نمایندگان مجلس نیز جملاتی درباره جایگاه خود عنوان کرده بود که به زعم برخی از نمایندگان مجلس، مقدمه رد صلاحیت کاندیداهای احتمالی اصلاح طلبان در انتخابات پیش روی مجلس بود.

به گزارش رجا نیوز، وی گفته بود: “خدشه‌ در التزام‌ به‌ ولایت‌ فقیه‌ و تبعیت‌ از رهبری‌، خدشه‌ در کلیه‌ نظام‌ اسلامی‌ است‌ و این‌جانب‌ این‌ را از هیچ‌ کس‌ و هیچ‌ دسته‌ و گروهی‌ تحمل‌ نخواهم‌ کرد؛ البته‌ امروز بحمدالله‌ و توفیقه‌، کلیه‌ آحاد و گروه های‌ خط امام‌، ملتزم‌ به‌ ولایت‌ فقیه‌ و تبعیت‌ از رهبری‌ می‌باشند و امید است‌ که‌ زمینه‌ برای‌‌ افراد و گروه ها به‌ عدم‌ التزام‌ به‌ آن‌، هرگز فراهم‌ نگردد”.

همچنین ماه گذشته، وقتی مجلس جمهوری اسلامی که اکثریت آن در اختیار اصولگرایان است با طرح وقف اموال دانشگاه آزاد موافقت کرد، برخی از نماینگان تندرو که به فراکسیون دولتیان شهرت دارند، این اقدام را “سرپیچی از اذن ولی امر” دانستند و با برگزاری تجمعی حکومتی در برابر پارلمان ایران خواهان عزل علی لاریجانی و نمایندگان موافق طرح شدند. این عده معتقد بودند که رای دهندگان دیدگاه آیت الله خامنه ای درباره مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی را نادیده گرفته اند. پس از این اقدامات، نمایندگان به دلیل نگرانی از تبعات “عدم تمکین به رای ولی فقیه” از شورای نگهبان خواستند که طرح مصوب شده شان را، رد کند. شورای نگهبان نیز این مصوبه را خلاف شرع و قانون اساسی دانست.

علاوه بر این، درماه های اخیر بسیاری از چهره های سیاسی و روحانیون تندرو در قالب سخنرانی و مصاحبه هایی به تمجید از آیت الله خامنه ای پرداخته اند، تا حدی که انتشار متنی مملو از تملق درباره وی در روزنامه کیهان با واکنش دفتر خامنه ای مواجه شد.

فتوای اخیر آیت الله خامنه ای با استقبال محافل تندرو و وابسته به سپاه مواجه شده و جوان آنلاین، نزدیک به سپاه پاسداران، درباره آن نوشته است: “طبق قوانین و مقررات گزینشی سازمان ها و نهادهای دولتی و بسیاری از مراکز آموزشی، «اعتقاد و التزام به ولایت فقیه» از جمله شرائط اصلی پذیرش است و از این پس با این فتوا باید دقت بیشتری صورت گیرد”.