حمله به پوشش زنان

نویسنده

» گزارش مجله رگل دو ژو از مشکل حجاب در ایران

آرمین عارفی

جمهوری اسلامی دو هفته پس از حذف مدل موهای غربی از کاتالوگ مورد تأیید خود، اکنون از آن به عنوان مد جدید یاد می کند. چنان که غلامحسین محسنی اژه ای، دادستان کل کشور، تصمیم گرفت که در زمینه مشابهی اظهارنظر کند و از خواسته خود دایر بر تشدید نظارت بر پوشش زنان سخن بگوید.

درحالی که ۳۱ سال است آیت الله ها در تلاش اند تا سر تا پای زنان ایرانی را به شیوه سعودی ها بپوشانند، ولی زنان ایرانی زیر بار آن نمی روند و با شجاعتی مثال زدنی این را به چالش می کشند.

با این حال محمود احمدی نژاد به شیوه دیگری تصمیم گیری کرده. با رسیدن او به ریاست جمهوری، گروه های منکراتی بسیاری تشکیل شدند: کارمندان نیروی انتظامی برای “هدایت و ارشاد” مردم به راه راست راهی خیابان ها شدند. دختران و زنان در صورت عدم پوشش مناسب باید خود را برای شنیدن انواع توهین ها و ناسزاها آماده کنند. سپس انتقال به نزدیک ترین مرکز پلیس.

در آنجا هدف ایجاد وحشت است. البته نباید نگران بود؛ در اینجا خبری از چشم بند، شکنجه و تجاوز نیست، زیرا هنوز به انتخاب مجدد احمدی نژاد اعتراض نشده است. سپس به والدین یا همسر فرد بی حجاب تلفن می کنند تا او را که از دید آنان “زن خراب” تلقی می شود شرمسار کنند. و در نهایت تعهدی می گیرند که دیگر تکرار نشود.

در نظر آنان، فرد بی حجاب که حسابی کلافه شده و با گریه به خانه بازگشته، دیگر به سراغ پوشش نامناسب نمی رود و تا پایان عمر با چادر سیاه تردد خواهد کرد. ولی مبارزه زنان ایرانی طی ۳۱ سال بیهوده و برای هیچ نبوده است. زنان علی رغم تلاش های دولتی در تلویزیون و خیابان که به هدف ارعاب آنان انجام می شود، مدتی منتظر می مانند تا آب ها از آسیاب بیفتد و فصل گرما رد شود. سپس با مانتوهایی که چند سانتیمتر کوتاه تر و تار موهایی که چند سانتیمتر بیشتر از روسری خارج شده به خیابان می آیند. این مد پاییز و زمستان ۲۰۱۰ است.

جالب آن است که در سال ۲۰۰۵، نامزد فوق محافظه کار محمود احمدی نژاد که در دور اول تقلب گسترده ای باعث شد تا به دور دوم راه یابد، با شعارهای پوپولیستی خود مبنی بر آوردن پول نفت سر سفره های مردم و بریدن دست اختلاس گران که در نوع خود و در حیات جمهوری اسلامی بی سابقه بود، توانست طبقه متوسط و طبقه کارگر جامعه را به خوبی اغوا کند. ولی سپس شاهد اسلامی کردن جامعه و تیره کردن روابط در سطح جهان بودیم.

یک هفته پس از اعلام دولت مبنی بر ورود هزاران روحانی به مدارس به هدف “احیای” افکار دانش آموزان، ۹ ماه پس از تصمیم به اسلامی کردن برنامه های دروس علوم انسانی و اجتماعی در دانشگاه ها، و چهار سال پس از اخراج بهترین اساتید و دانشجویان سیاسی از دانشکده های کشور، بازگشت به آرمان های اولیه انقلاب اسلامی توسط دولت فوق محافظه کار محمود احمدی نژاد دیگر یک پروژه نیست، بلکه یک واقعیت است.

 

منبع: رگل دو ژو، ۲۰ ژوئیه