سر تراشیده زنان و تغییر فرمان شرع

بهروز کاظمی
بهروز کاظمی

» شرح

 

بازیگر زن فیلم شیفتگی نتوانست با سر تراشیده روی پرده سینما ظاهر شود. این فیلم در شرایطی به دلیل “حرمت شرعی” در دولت جدید مجوز اکران نگرفت که حسن روحانی با شعار “تدبیر و امید” به میدان رقابت های انتخاباتی آمده بود. پیش از این چندین بازیگر زن با سیمایی مشابه و در دولت های مختلف جمهوری اسلامی در سینمای ایران حضور داشتند. رویا تیموریان، بر خلاف پنج بازیگر دیگر زن که در دوران ریاست جمهوری سید علی خامنه‌ای، محمد خاتمی و محمود احمدی نژاد با سر تراشیده در فیلم ها ظاهر شده بودند؛ پشت سد جدید سانسور ماند.

سرب : فریماه فرجامی

رئیس جمهور: سید علی خامنه‌ای

نخست وزیر: میرحسین موسوی

وزیر ارشاد: سید محمد خاتمی

فیلم سرب به نویسندگی و کارگردانی مسعود کیمیایی در سال ۱۳۶۷ اکران عمومی شد. این فیلم روایتگر زندگی دو جوان ایرانی - یهودی است که سالها پیش تصمیم می گیرند به اسرائیل مهاجرت کنند. این زوج جوان در ابتدا با مخالفت سازمان یهودی هاگانا مواجه شده و در نهایت با کشته شدن عمویشان تصمیم به فرار می گیرند. این فیلم روایت گر ماجرای مهاجرت و فرار این زوج ایرانی است.

این فیلم در دومین دوره ریاست جمهوری “علی خامنه ای” و در دوران نخست وزیری “میرحسین موسوی” و در سالهای پایانی جنگ ایران و عراق ساخته شد و در هفتمین دوره جشنواره فیلم فجر توانست سیمرغ بلورین بهترین چهره‌پردازی و بهترین فیلمبرداری را از آن خود کند. در این فیلم فریماه فرجامی با سر تراشیده در مقابل دوربین حاضر شد. سید محمد خاتمی در این دوران وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بود.

 

رویا نو نهالی : زندان زنان

رئیس جمهور: سید محمد خاتمی

وزیر ارشاد: عطاالله مهاجرانی

زندان زنان در سال ۱۳۷۹ و به کارگردانی منیژه حکمت ساخته شد. فرید مصطفایی و منیژه حکمت نویسندگان ان فیلم نامه بودند. این فیلم به روایت داستانی از زندگی چند زن زندانی در زندان می پردازد. در این فیلم رویا نونهالی نقش زنی را بازی می کند که ناپدری خود را کشته است و پس از تغییرات مدیریتی در زندان و اجرای قوانین تازه، در اعتراض به این تصمیم موهای سر خود را می تراشد و مورد تنبیه و حبس در زندان انفرادی قرار می گیرد. دراین فیلم بازیگران دیگری چون پگاه آهنگرانی و رویا تیموریان هم بازی می کنند. رویا تیموریان که در این فیلم با ایفای نقش مسئول جدید زندان حضور داشت سالها بعد در فیلم شفتگی بازی کرد و در این فیلم با موهای تراشیده جلو دوربین ظاهر شد. فیلمی که تا این لحظه به همین دلیل اجازه اکران عمومی را دریافت نکرده است.

این فیلم در اولین دوره ریاست جمهوری محمد خاتمی ساخته و اکران عمومی شد.

 

زهرا داوود نژاد: بچه های بد

رئیس جمهور: سید محمد خاتمی

وزیر ارشاد: عطاالله مهاجرانی

فیلم “بچه های بد” به روایت اتفاقاتی که در ارتباط با سه جوان به وجود می آید می پردازد. این فیلم که در زمان اکران با استقبال مخاطبان ایرانی مواجه شده بود در زمان ریاست جمهوری محمد خاتمی ساخته شد. در این فیلم زهرا داوودنژاد با سری تراشیده به ایفای نقش پرداخت. “بچه های بد” در سال ۱۳۷۹ و به کارگردانی علیرضا داوودنژاد ساخته شد.

نیلوفر خوش خلق: بوی بهشت

رئیس جمهور: سید محمد خاتمی

وزیر ارشاد: احمد مسجد جامعی

فیلم بوی بهشت در سال ۱۳۸۰ ساخته و پس از حدود یک سال به اکران عمومی در آمد. این فیلم به کارگردانی حمیدرضا محسنی ساخته شد و در آن “نیلوفرخوش خلق” با سری تراشیده جلو دوربین حاضر شد. او در این فیلم نقش دختری را بازی کرد که برای ناشناس ماندن، خود را به شکل جوانی درآورده که کر و لال است. این فیلم در دوره دوم ریاست جمهوری محمد خاتمی ساخته و اکران شد.

 خاطره حاتمی : قرنطینه

رئیس جمهور: محمود احمدی‌نژاد

وزیر ارشاد: محمدحسین صفارهرندی

فیلم قرنطینه در اولین دوره ریاست محمود احمدی نژاد بر دولت و در سال ۱۳۸۶ ساخته شد. منوچهر هادی کارگردانی این فیلم را برعهده داشت. فیلمی که بر اساس فیلم نامه ای به نویسندگی منوچهر هادی و سعید دولت خانی ساخته شده است. داستان این فیلم به مواجهه دو جوان ایرانی می پردازد که که بر اساس یک اتفاق با هم آشنا می شوند. خاطره حاتمی بازیگر زن این فیلم با سر تراشیده شده و بدون پوشش در مقابل دوربین حاضر شده است.

فیلم قرنطینه در بیست و ششمین دوره جشنواره فیلم فجر حضور داشته و اکران شد.در آن زمان محمدحسین صفارهرندی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بود.

 بهناز جعفری : ۴+۱۰

رئیس جمهور: محمود احمدی نژاد

وزیر ارشاد: محمدحسین صفارهرندی

فیلم “۴ + ۱۰” به کارگردانی مانیا اکبری و در اولین دولت محمود احمدی نژاد ساخته شد. بهناز جعفری بازیگر زن این فیلم است که به بیماری سرطان مبتلاست و در تلاش است تا بتواند بر این بیماری غلبه کند. هرچند که کارگردان این فیلم سالها بعد از ایران مهاجرت کرد اما این فیلم برای او جوایز متعدد بین المللی به همراه داشت. این فیلم ۷۷ دقیقه ا ی موفق به دریافت جوایزی چون بهترین بازیگر زن در جشنواره فیلم “دیپالما” در جزایر قناری، جایزه بهترین فیلم منتخب داوران جوان جشنوارهٔ “سه قاره نانت”، جایزه بهترین فیلم و بهترین کارگردانی جشنواره کرالا هند، جایزه بهترین کارگردانی و بازیگری جشنواره فیلم بارسلونا و همچنین برنده جایزه ویژه جشنواره زنان ترکیه شده است.