تا انتخابات یازدهم؛ شعار انتخاباتی

آرش غفوری
آرش غفوری

شعارهای انتخاباتی کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری یازدهم نشان می دهد. “محور قانون، اجرای قانون و تمکین به قانون” شعار انتخاباتی محمدرضا باهنر است. “ائتلاف برای پیشرفت” را ائتلاف سه نفره ولایتی، حداد عادل و قالیباف انتخاب کرده است. محسن رضایی با ادعای “پیروزی صداقت بر ثروت و قدرت” وارد صحنه می شود. سعیدی کیا می گوید با عنوان “امنیت، آرامش و انسجام ملی – همکاری جهانی در دولت انقلاب اسلامی” کاندیدا می شود. “دولت اعتدال” توسط محمد شریعتمداری پیشنهاد شده است و وزیر پیشین اطلاعات، فلاحیان، “ایجاد کشور پیشرفته اسلامی” را هدف خود می داند. کواکبیان با “دولت اخلاق”، مهرعلی زاده “دولت رفاه” و حسن سبحانی هم “دولت قانون” را پیشانی ستاد انتخاباتی خود می خواهند. در میان کاندیداهای اصلی و حاشیه ای اما دو شعار دیگر هم وجود دارد: “پارس اسلامی” توسط آیت الله خرازی که البته کاندیدایی جدی نیست و “زنده باد بهار” توسط مشائی که با حمایت احمدی نژاد این روزها برجسته شده است.

اگر می خواهید بدانید که چرا 4 سال، احمدی نژاد توانست اصول گرایان را بازی بدهد به همین شعار “زنده باد بهار” توجه کنید و آن را با شعارهای سایر کاندیداها مقایسه نمایید. هنگامی که این سطور را می خوانید کدام یک از شعارهای سایر کاندیداها که در پاراگراف اول نوشتم یادتان مانده است؟ فکر کنم هیچ کدام. اما همه “زنده باد بهار” را به خاطر دارید. نه فقط به خاطر اینکه احمدی نژاد بارها و بارها مطرح کرده است. بلکه به این دلیل که این شعار یک مزیت رقابتی دارد. یعنی از جنس بقیه که همه، شعار قانون، پیشرفت و اعتدال را می دهند نیست. “زنده باد بهار” یک ترم تبلیغاتی است. زنده است، با مناسبات روز می خواند. در یادها می ماند و به دلیل آنکه مدام و خیلی زیاد با آن مخالفت می شود، اتفاقن برد تبلیغاتی اش بیشتر می شود. حالا هی مدام شهرداری تهران، ترسان از لفظ “بهار” این کلمه را از تبلیغات شهری نوروزی اش حذف کند. با صحبت های روزمره مردم که “عید شما مبارک” چه می کند. عبارتی که خود “بهار” است و هر کس که این شعار را برای مشائی و طرفداران احمدی نژاد انتخاب کرده بی شک یک مغر جهنمی دارد.

شعار انتخاباتی، شناسنامه یک کمپین و خلاصه شده برنامه های اجرایی هر ستاد انتخاباتی است. یعنی تمام آنچه که به عنوان یک برنامه 40 یا 50 صفحه ای، یا بیشتر و کمتر، توسط یک کمپین انتخاباتی منتشر می شود – و کسی هم آن را نمی خواند – در همین یک شعار خلاصه می شود.

مهمترین مشخصه یک شعار انتخاباتی این است که مسئله مهم انتخابات را بشناسد و با ساختار زبانی گروه مخاطب خود سازگار نماید. به این شعار تغییر (change) در انتخابات سال 2008 آمریکا توجه کنید. این شعار البته پیشتر هم در انتخابات مورد استفاده قرار می گرفت، اما چرا تا این حد متمایز شد؟ کمپین اوباما مسئله روز را می شناخت؛ یعنی ناامید شدن از دولت محافظه کار بوش و نیاز به تغییر در سیاست های دولت. “تغییر” کلمه ای بود که این انگاره را به مخاطب می داد، بدون هیچ واژه اضافی. در مورد شعارهای انتخاباتی، این پست با عنوان انتخابات و دعوای برند: شعار تبلیغاتی را حتمن بخوانید.

ائتلاف 2+1، یعنی سه گانه ولایتی، قالیباف و حدادعادل از شعار “ائتلاف برای پیشرفت” به عنوان برنامه انتخاباتی خود استفاده کرده است. شاید به این دلیل که آقای ولایتی اعتقاد دارد ایران در هیچ دوره ای به قدرت امروز نبوده است. اگر این صرفن یک ادعای تبلیغاتی باشد، - حالا فارغ از اینکه ادعای درست و حتی خوبی نیست – می توان از آن صرف نظر کرد. اما وقتی با این فرض، شعاری مانند “پیشرفت” انتخاب می شود که یعنی باید راه را ادامه داد، آن وقت دستگاه تبلیغاتی برای توجیه و پروپاگاندا کم می آورد. و این خیلی بد است که یک کاندیدای انتخاباتی به خودش هم دروغ بگوید. حالا دروغ گفتن به مخاطب که این روزها بخشی از تبلیغاتی انتخاباتی در ایران است، اما کاندیدایی که خودش، خودش را گول می زند می تواند رئیس جمهور شود؟ من فکر نمی کنم. ائتلاف 2+1 می خواهد چه چیزی را پیشرفت دهد؟ اقتصاد ملی؟ پول ملی؟ همگرایی ملی؟ وقتی هیچ چیزی برای پیشرفت ندارید آیا می توانید شعار پیشرفت بدهید؟

 آقای باهنر از دولت قانون می گوید و اتفاقن آقای سبحانی یکی دیگر از کاندیداهای حاشیه ای، او هم از دولت قانون می گوید. دم دستی ترین شعار انتخاباتی برای کسانی که هویتشان با بی توجهی به قانون گره خورده است. یک زمان است که رعایت قانون مسئله مهمی در کشور می شود. در سال 76 اینگونه بود. شعار بکری که ستاد خاتمی مطرح می کرد و رای هم گرفت. اما آیا از این به بعد هرکس شعار قانون داد رئیس جمهور می شود؟ هرکس که گفت من تغییر ایجاد می کنم رئیس جمهور می شود؟ حتمن اینگونه نیست. چون در هر انتخاباتی همه، از رعایت قانون می گویند. زمانی این شعار جواب می دهد که رقیب به بی قانونی شهره باشد و کاندیدا هم مظهر رعایت قانون معرفی گردد. آقای باهنر که اساسن رقیبش نه تنها مشایی بلکه اصلاح طلبان هستند که خودشان نماد قانون هستند، چرا فکر می کند با این شعار، یک مزیت رقابتی دارد؟ تازه برای کسی که 8 سال با بی قانونی یک دولت مماشات کرد و دم هم بر نیاورد.

تبلیغات سیاسی و مدیریت کمپین  های انتخاباتی یک پکیج کامل است. از تعیین شعار، انتخاب تاکتیک های حمله و دفاع، تعیین برنامه های اجرایی قابل لمس مانند (شعار جاودان 50 هزار تومانی کروبی یا نفت سرسفره مردم توسط احمدی نژاد، هر شهروند یک ستاد توسط کمپین موسوی و …) همه با هم باید در خدمت اعتبار منبع کاندیدا و برنامه اجرایی تبلیغاتی خود قرار گیرند. این خیلی بد است که متاسفانه هنوز در ایران، کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری تصور می کنند که می توانند شعار انتخاباتی شان را در دم دستی ترین حالت ممکن و در حالی که روی مبل لم داده اند و با 4 تا مشاور گفت و گو می کنند و چای و شیرینی می خورند بدست بیاورند. نتیجه اش می شود شعارهایی که توسط محافظه کاران سنتی در انتخابات مطرح می شود و من نمونه اش را در بالا آوردم. به همین دلیل هم هست که حق دارند وقتی یک شعار ویژه مانند “زنده بار بهار” مطرح می شود، کم بیاورند. در ساختار ادارکی محافظه کاران ایرانی، خلاقیت، فکر کردن، نوآوری و کارآفرینی اساسن جایی ندارد. سالهاست که با رانت زندگی می کنند، مدیر می شوند و برنامه می نویسند. وقت امتحان که می رسد اما درجا می زنند.

پیشنهاد پروپاگاندایی هفته: تکلیف ما را روشن کنید، فتنه قبل از انتخابات است یا بعد از انتخابات

صفحه فیس بوکی “ژانر” را نگاهی بیندازید. پر از ایده های خلاقانه و نکته های پروپاگاندایی است. در یکی از استتوس های فیس بوکی از قول یک بسیجی که در این صفحه به نام “آقا مقداد” معروف است می گوید:

“این آقا مقداد که با توجه به اظهارات اخیر مسئولین گوه گیجه گرفته که آخر، فتنه 92 قبل از انتخاباته یا بعد از انتخابات…برای همین مدتیه میره پایگاه مقاومت،جلسات فتنه شناسی حاج آقا پناهیان.”

بقیه اش را خودتان بخوانید.

جبهه مشارکت: پیمان ما با موسوی ناگسستنی است

اعضای جبهه مشارکت در دیدار با دختران میرحسین موسوی تاکید کردند که بر عهدی که با میرحسین موسوی بسته اند پای بند خواهند بود. اعضای مشارکت در روز بعد از انتخابات در دفتر سیاسی تصویب کردند که نه تندتر و کندتر از مهندس موسوی حرکت نکنند.

رنگ انتخاباتی ستاد مشائی: سبز / شعار: رفع حصر

تیم انتخاباتی مشائی رنگ سبز را به عنوان رنگ انتخاباتی خود انتخاب کرده و قرار است شعار رفع حصر را هم به عنوان بخشی از برنامه تبلیغاتی خود اعلام کند.

ولایتی معلم تاریخ شد

علی اکبر ولایتی که خودش کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری یازدهم است گفت که این انتخابات مهمترین موضوع در تاریخ ایران است، چون که کشور هیچ گاه به قدرت امروز نبوده است. وزیر امور خارجه دولت های میرحسین موسوی و هاشمی رفسنجانی توضیح نداد که ربط قدرت کشور با انتخابات رئیس جمهوری در چیست.

لنکرانی به قالیباف: تکنوکراتی؟ پس سکولار هم هستی

سخنگوی جبهه پایداری ضمن انتقاد از کسانی که به تکنوکرات بودن خودشان افتخار می کنند گفت کسی که می گوید تکنوکرات است، لاجرم برای اداره کشور به سکولاریزم اعتقاد دارد و نمی تواند مورد اعتماد باشد.

باقری لنکرانی که کاندیدای اصلی جبهه پایداری برای انتخابات است ادامه داد که جبهه پایداری در انتخابات با کاندیدای مستقل وارد صحنه می شود.

باهنر: توبه کردم آقا، توبه

محمدرضا باهنر گفت به عنوان اولین کسی که در عالم خلقت بحث ریاست جمهوری احمدی نژاد را مطرح کرد باید توبه کند. باهنر در تمام سال های گذشته مدعی شده بود که او بود که وزیر اطلاعات خاتمی را مجاب کرده بود تا صلاحیت احمدی نژاد را برای شهرداری تهران تایید کند و تاکید هم داشت که شهرداری تهران دستگرمی احمدی نژاد برای ریاست جمهوری است. برای اولین بار پس از هشت سال، باهنر مدعی شد که این ادعای او جدل سیاسی بود و واقعیت نداشت.

تایید قالیباف و تکذیب لاریجانی

درحالی که قالیباف گفته بود از لاریجانی برای اضافه شدن به ائتلاف 2+1 دعوت شده است، یک عضو هیات رئیسه مجلس گفت که از لاریجانی دعوتی صورت نگرفته است و اگر هم دعوتی می شد معلوم نیست که رئیس مجلس آن را قبول می کرد یا نه. قالیباف البته بعدن خودش هم این دعوت را تکذیب کرد اما گفت که لاریجانی از کف رای برای حضور در ائتلاف برخوردار است. گروه 1+2، تا کنون از میزان کف رای برای حضور در ائتلاف 3 نفره چیزی نگفته است. اما باهنر، نایب رئیس مجلس رای گروه 2+1 را در نظرسنجی ها زیر 30 درصد عنوان کرده بود. 

این لینک را هم در توضیح این تناقض ها بخوانید.

خرازی: اگر به من رای دادید، فردا دوره نیفتید که رای من چه شد

محمدباقر خرازی از کاندیداهای حاشیه ای انتخابات ریاست جمهوری گفت که به طرفدارانش گفته که اگر به او رای دادند اما او رئیس جمهور نشد، دوره نیفتند که رای من چه شد. او در عین حال ادامه داد که فقیرترین کاندیدای انتخابات است و شعار خود را “پارس اسلامی” می داند.

پیشنهاد هفته: تیزر قالیباف؛ عکس لاریجانی

این تیزر تبلیغاتی قالیباف را در مورد روسای دولت موقت و جمهور در نظام از بازرگان و بنی صدر تا خاتمی و احمدی نژاد ببینید و به عکسی که برای احمدی نژاد انتخاب کرده اند دقت کنید.

این عکس سایت رجانیوز با عنوان استقبال مردمی از لاریجانی در قم را هم یک نگاهی بیندازید که بیشتر برای تحقیر رئیس مجلس منتشر شده است.