کفشی که به سوی احمدی‌نژاد پرتاب شد

نویسنده
حسین محمدی

» استقبال یک کارگر از رییس دولت

هم‌زمان با حضور احمدی‌نژاد در شهر ساری برای سخنرانی در مراسم سالگرد درگذشت “عوض‌علی کردان”، گزارش‌ها حکایت از آن دارد که وی با لنگه کفش مورد حمله قرار گرفته است. کردان پیش از انتخابات مناقشه‌برانگیز ریاست‌جمهوری در سال 88 به عنوان وزیر کشور انتخاب شد، اما با گذشت کمتر از 3 ماه، به دلیل جعل مدارک تحصیلی با استیضاح از سوی مجلس، از سمت خود برکنار شد.

انتشار خبر حمله به احمدی‌نژاد باعث شد که خبر سخنرانی وی در ساری، تا حدی تحت‌الشعاع این مساله قرار بگیرد. وی در سخنرانی خود، بار دیگر به انتقاد از استیضاح عوض‌علی کردان پرداخت.

 

منتظر الزیدی ایرانی

برخی رسانه‌های اصول‌گرا خبر از آن دادند که در هنگام سخنرانی محمود احمدی‌نژاد، “یکی از افراد حاضر در این جلسه که توانسته بود خود را به صندلی‌های جلو برساند، با پرتاب کفش‌های خود به طرف احمدی‌نژاد، شروع به انتقاد از وضعیت بیکاری در کشور کرد”. براساس این گزارش‌ها، این کفش با “واکنش به موقع احمدی‌نژاد” به بنر پشت سر وی اصابت کرد.

رسانه‌ها ضارب را “کارگر اخراجی یکی از کارخانجات نساجی” معرفی کردند که “بیش از یک سال است حقوقی دریافت نکرده بود”.

این برای دومین بار است که طی کمتر از یک سال گذشته، اخلالی از این دست، در سخنرانی‌ احمدی‌نژاد رخ می‌دهد.

پیش از این و در مراسم سالگرد درگذشت آیت‌الله خمینی، هم‌زمان با حضور احمدی‌نژاد، برخی از افراد با شعارهایی چون “مرگ بر مشایی” و “مشایی حیا کن، احمدی را رها کن” به استقبال احمدی‌نژاد رفتند. برخی سایت‌های اصول‌گرا آن زمان نوشتند: “رییس جمهور در حالی که ظاهرا کنترل اعصاب خود را از دست داده و صدایش گرفته بود، چندین بار خطاب به مردمی که در حال شعار دادن بودند می گفت : تحمل کنید، سخنرانی من چند دقیقه دیگر به اتمام می رسد. وی وقتی شعارها کمی بیشتر شد، گفت: مخلص آقای رئیس هم هستیم! نوبت شما هم می​شود! من همه شما را دوست دارم و نوکر همه شما هم هستم”.

در آن زمان سایت اصول‌گرای الف، نزدیک به احمد توکلی، اتفاق رخ داه در سخنرانی احمدی‌نژاد را “عبرت آموز” خوانده بود که “درس‌های زیادی نیز با خود داشت”.

سایت خبرآن‌لاین، نزدیک به علی لاریجانی، درباره آنچه در ساری اتفاق افتاد نوشته است که “افرادی که تقاضاهایی را در زمان سخنرانی رئیس جمهور مطرح می کردند و اعتراضاتی داشتند عمدتا تعدادی از کارگران اخراجی یکی از کارخانجات نساجی بودند که بیش از یک سال است حقوقی دریافت نکرده اند”.

پیش از این در برخی سخنرانی‌های احمدی‌نژاد در شهرهای مختلف- هم‌چون خرمشهر - نیز برخی از معترضان شعارهایی را در اعتراض به سیاست‌های احمدی‌نژادسر داده بودند.

رسانه‌های اصول‌گرا اما درباره این‌که چه وسیله‌ای به سمت احمدی‌نژاد پرتاب شد، روایت‌های مختلفی را روایت کردند.

سایت قاصدنیوز که برای نخستین بار این خبر را منتشر کرد، خبر از پرتاب “کفش‌ها” داد. سایت خبرآن‌لاین نوشت که “شیئی” به سمت رییس دولت دهم پرتاب شده است و سایت الف نیز خبر از پرتاب “دو کفش” داده است.

این سایت‌ها همچنین گزارش کرده‌اند که “مردم حاضر در این مراسم، ضمن سر دادن شعارهایی در حمایت از رییس جمهور کشورمان، به شدت فرد توهین کننده را مورد ضرب و شتم قرار دادند و اگر دخالت نیروهای انتظامی نبود مشخص نبود چه بلایی بر سر او می آمد”.

سایت الف در این زمینه نوشته است: “مردم ساری در پایان این مراسم نیز ضمن سر دادن شعارهایی در حمایت از دولت و رییس جمهور، نسبت به این حرکت نادرست انتقاد کرده و از احمدی نژاد عذرخواهی کردند”.

سایت قاصد که برای نخستین بار این خبر را منتشر کرد، به نقل از یک “مقام آگاه دولتی” نوشت که “فرد ضارب که کارگر است پیش از این نیز در زمان ریاست جمهوری سید محمد خاتمی، در زمان حضور وی در مازندران به سمت وی گوجه پرتاب کرده بود که به همین خاطر مدت ها در بازداشت به سر می برد و تکرار این اقدامات نادرست، نشان از برخی تفکرات و رفتارهای مشکوک است”. این مقام دولتی همچنین خبر از “برخورد جدی” با عامل این اقدام داده است.

سایت الف نوشته است که این فرد “رشید.ش” 45 ساله است و پیش از این نیز به دلیل “پرتاب تخم مرغ یا گوجه فرنگی به سمت سیدمحمد خاتمی” در بازداشت به سر می‌برد.

گزارش‌های اصول‌گرایان در حالی منتشر شده است که برخی شاهدان عینی، گزارش‌های متفاوتی را از این واقعه، منتشر کرده‌اند.

بهمن دارالشفایی، روزنامه‌نگار، در این‌باره به نقل از یکی از نزدیکان خود، که در مراسم حضور داشته، نوشته است: “مردم به سمت این فرد حمله نکردند. تنها 2 یا 3 نفر بودند که وی را به شدت مورد ضرب و شتم قرار دادند که وی توسط نیروی انتظامی، نجات یافت”.

این شاهد عینی همچنین خبر از آن داده است که در نیمه‌های مراسم عده‌ای از کارگران نساجی “پرچم بزرگی را برافراشتند و خواستار دریافت حقوق معوقه خود” شدند. آنان همچنین شعارهایی نیز علیه احمدی‌نژاد با محوریت وضعیت اقتصادی سر دادند که “این مسایل باعث نیمه متشنج شدن” مراسم شد.

وی همچنین اضافه کرده است که “بعد از پرتاب کفش، برنامه دچار اختلال شد و برخی از مراسم جانبی هم‌چون پذیرایی ناهار، کنسل شد”.

این حمله به سمت احمدی‌نژاد برای برخی از کاربران فضای مجازی، یادآور حمله منتظرالزیدی، روزنامه‌نگار عراقی، به جرج بوش رییس جمهور آمریکا در یک کنفرانس مطبوعاتی بود.

وی در آن زمان با لنگه کفش خود، رییس جمهور آمریکا را مورد حمله قرار داده وتوسط نیروهای امنیتی حاضر در آن مراسم بازداشت و در نهایت به 3 سال زندان محکوم شده بود. پس از این حمله، مسوولان جمهوری اسلامی، این اقدام را “نشانه‌ای از مقاومت مردم عراق در برابر اشغال‌گران” دانسته و خانواده این روزنامه‌نگار را به ایران دعوت کرده و هدایایی را به آن‌ها داده بودند. احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان نیز این حرکت را آغاز “انتفاضه کفش” معرفی کرده بود

خانواده وی اما پس از مدتی، اعلام کردند که این روزنامه‌نگار از دخالت‌های ایران در عراق نیز ابراز انزجار کرده است. خود منتظر الزیدی نیز پس از مدتی از زندان آزاد شد و از کشور سوییس درخواست پناهندگی کرد.