درخواست روسیه از ایران

نویسنده

‏‏ ادیت لدرر


روسیه از ایران- کشور همسایه و دوست خود- خواست مشوق های پیشنهاد شده از سوی ‏قدرت های بزرگ را، که شامل بهبود روابط با ایالات متحده نیز می شود بررسی کند و غنی ‏سازی اورانیوم را مطابق با خواست شورای امنیت متوقف سازد.


ویتالی چورکین، سفیر روسیه در سازمان ملل گفت امروز بین قدرت های جهان بر سر نحوه ‏رفتار با ایران و واقعیت های موجود هماهنگی بیشتری وجود دارد. امیدواریم این وضعیت ‏باعث به وجود آمدن شرایط مناسب برای پذیرش تعلیق غنی سازی از سوی ایران گردد.


اما سخنگوی وزارت خارجه ایران، محمد علی حسینی، قطعنامه شورای امنیت را که دور ‏سوم تحریم ها علیه ایران را به تصویب رسانده، “بی ارزش” و همراه انگیزه های سیاسی ‏خواند.


چورکین در گفتگو با خبرنگاران در ساختمان مرکزی سازمان ملل در نیویورک از اتحاد شش ‏کشور بزرگ خبر داد که در جهت تلاش برای حصول اطمینان از صلح آمیز بودن مقاصد ‏هسته ای ایران و فقدان برنامه تولید بمب هسته ای صورت گرفته است. ‏

وزیران خارجه شش کشور ایالات متحده، روسیه، چین، انگلستان، فرانسه و آلمان پس از رای ‏گیری شورا، بیانیه مشترکی را در زمینه رویکرد دو وجهی خود منتشر نمودند: آنها مجموعه ‏ای از مشوق های اقتصادی و سیاسی را که در ژوئن 2006 در ازای تعلیق غنی سازی به ‏ایران پیشنهاد شده بود را همچنان مد نظر دارند، اما در عین حال در صورت سرکشی ایران ‏حاضر به اعمال تحریم های بیشتر نیز هستند.


چورکین گفت: “ما امیدواریم تهران به دقت این موارد را بررسی کند زیرا مشوق های بسیار ‏مهمی در آن گنجانده شده است… و نیر درباره تمایل شش کشور برای کار کردن با ایران.” به ‏گفته او، هر پانزده عضو شورای امنیت بر سر بیانیه هم رای بودند. ‏

چورکین گفت وزیران خارجه، مساله ایران را با احترام مورد بررسی قرار داده اند و ‏خواستار تلاش های دیپلماتیک بیشتر برای ایجاد زمینه گفتگوهای آزاد شده اند.


به عنوان اولین قدم، از رییس سیاست خارجی اتحادیه روپا – خاویر سولانا- خواسته شده با ‏مذاکره کننده ارشد هسته ای ایران- سعید جلیلی- دیدار کند تا نگرانی ها و مسایل مورد علاقه ‏طرفین مورد بررسی قرار گیرد.


چورکین گفت ایران نباید تا سال ها نگران تامین اورانیوم غنی شده باشد. اکنون روسیه درحال ‏تامین سوخت نیروگاه هسته ای بوشهر است که خود آنرا ساخته .


مقام روسی گفت: “این واقعیت می بایست به دید یک مشوق دیگر نگریسته شود، یک فرصت ‏دیگر برای ایران تا دربرابر درخواست تعلیق غنی سازی نگاه آسوده تری داشته باشد.”


چورکین گفت ایالات متحده از یک منتقد روسیه به خاطر مشارکت در راه اندازی نیروگاه ‏بوشهر به یک پشتیبان در پروژه راکتور تبدیل شده است. او از این موضوع به عنوان “نشانه ‏ای از خواست مثبت جامعه جهانی” یاد کرد.


‏ تعلیق غنی سازی توسط ایران در گذشته به مدت دو سال، در جریان مذاکرات با انگلستان، ‏فرانسه و آلمان صورت گرفت، در حالیکه اکنون روسیه، ایالات متحده و چین هم به تلاش ‏های موجود ملحق شده اند.


او گفت: “من تصور می کنم ایران در صورت نشان دادن عکس العمل مثبت به پیشنهادات ‏شش کشور.. که شامل حل و فصل مشکلات با ایالات متحده همه هست… فرصت های ‏بزرگتری را به دست خواهد آورد.”


زلمای خلیلزاد، سفیر ایالات متحده در سازمان ملل، روز دوشنبه گفت بیانیه وزیران خارجه ‏حاکی از تعهد شش کشور به اتخاذ راه حل های دیپلماتیک است.


او به تکرار گفته جرج بوش پرداخت که خاطر نشان کرده اگر ایران از غنی سازی و ‏فرایندهای فن آوری دست بردارد ، هیچ شریکی بهتر از ایالات متحده نخواهد داشت.‏

منبع: سانفرانسیسکو کرونیکل – 5 مارس ‏