واکنش خفیف ایران به ماجرای سلمان رشدی

نویسنده

salmanroshidi498.jpg

روز یکشنبه، ایران اعلام کرد فرمان فتوای مرگ نویسنده انگلیسی، سلمان رشدی، صادر شده از سوی رهبر انقلاب اسلامی، آیه الله روح الله خمینی، هم چنان پس از دریافت نشان شوالیه وی از ملکه انگلستان، به قوت خود باقی است.

محمد علی حسینی، سخنگوی وزارت امور خارجه به خبرنگاران گفت : “موضع جمهوری اسلامی ایران در مورد این مساله، از آنچه توسط امام خمینی صادر شده، تغییری نکرده است.”

رشدی، 59 ساله، متولد هندوستان، از سال 1989 و پس از صدور فرمان قتل توسط آیه الله خمینی که کتاب “ آیات شیطانی” این نویسنده را توهین به اسلام دانست، مجبور شد دهه ای مخفیانه زندگی کند.

آیت الله علی خامنه ای، جانشین آیه الله خمینی، در ژانویه 2005 اعلام کرد که هنوز باور دارد نویسنده انگلیسی مرتدی است که کشتنش از دیدگاه اسلام مجاز است.

خبرنگاری محلی از حسینی پرسید که چرا واکنش ایران در مقایسه با دیگر کشورهای اسلامی چون پاکستان، تا این حد خفیف بوده است؟

در فاصله یک هفته از تبدیل سلمان رشدی به “سر سلمان رشدی” از جانب ملکه انگلستان، هنوز در ایران اعتراضی رسمی به موضوع شوالیه شدن او صورت نگرفته و آیه الله خامنه ای هم تا کنون اظهار نظری در این مورد نکرده است.

در هر حال حسینی اشاره کرد که او بلافاصله پس از اعطای نشان شوالیه به سلمان رشدی، این اقدام انگلستان را “اسلام ستیزی” دانسته است.

احمد خاتمی، امام جمعه ی موقت تهران، در نماز جمعه خاطر نشان کرد که فتوا هنوز بر قوت خود باقی است و این نخستین مرتبه پس از اعطای نشان بود که مقامی قوت فتوا را تایید کرد.

در کشور همسایه، پاکستان، اسلامگرایان بارها در اعتراض به این مساله تظاهرات کردند و مترسک هایی از ملکه الیزابت و سلمان رشدی را سوزاندند. حکومت این کشور هم از لندن درخواست لغو نشان شوالیه رشدی را کرد.

محمد اعجازالحق، وزیر امور مذهبی پاکستان، با اعلام این مطلب که اعطای نشان شوالیه به رشدی در توجیه عملیات انتحاری انجام شده، بر درگیری ها دامن زد.

فرانس پرس، 25 ژوئن