جلسات پنهانی ضرغامی برای کسب صندلی پاستور

نویسنده
آرش معتمد

» دور خیز برای انتخابات ریاست جمهوری

در حالیکه سردار ضرغامی تا پیش از این خبر شرکت در رقابت های انتخاباتی ریاست جمهوری در سال 1392 را شایعه خوانده بود، اخبار حاکی از آن است که او هم در فکر اشغال صندلی قدرت در خیابان پاستور است.ضرغامی در جلسه ای زود هنگام با مدیران سازمان صدا و سیما برکاندیدا شدن خود در انتخابات ریاست جمهوری صحه گذاشته و از آنها خواسته راهکارهایی پیشنهاد دهند تا بتواند اذهان عمومی را جلب کند.

 

 بازوی تبلیغاتی احمدی نژاد

صدا و سیمای جمهوری اسلامی تحت مدیریت سردارضرغامی در دو دوره انتخابات 1384 و 1388 به دستگاه تبلیغاتی احمدی نژاد تبدیل و به همین علت از سوی کاندیداهای ریاست جمهوری مورد اعتراض واقع شده بود.

 روش یکطرفه صدا وسیما در دفاع از احمدی نژاد و وارونه جلوه دادن بسیاری مسایل باعث شد تا مهدی کروبی در اردیبهشت 88 با نگارش نامه‌ سرگشاده ای به عزت الله ضرغامی رییس این سازمان،به رویکرد تخریبی اش در باره کاندیداهای انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری اعتراض کند. کروبی تاکید کرده بود: “ صداوسیما در انتخابات سال 1384 در اعلام نتایج نهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری بر ستاد انتخابات کشور و وزارت کشور پیش‌دستی کرد و به یاری آقای غلامحسین الهام سخنگوی وقت شورای نگهبان و سخنگوی بعد دولت آقای محمود احمدی‌نژاد خبر از رای و رتبه رئیس آینده خود داد و در پیوندی شگرف میان «کیهان و صداوسیما و شورای نگهبان» در حالی که نهادهای قانونی و آمارهای رسمی خبر از راهیابی آقای هاشمی و اینجانب به مرحله دوم انتخابات می‌دادند، چون هاتفی از عالم غیبی خبر از راه‌یابی احمدی‌نژاد به مرحله دوم انتخابات دادند و سرنوشت انتخابات را به گونه‌ای دیگر رقم زدند.”

کروبی در ادامه گفته بود: “رسانه ملی در انتخابات دوره دهم ریاست‌جمهوری به رسانه فردی تبدیل شده است. متاسفانه این رسانه به تریبون رئیس دولت تبدیل شده و به نام پخش اخبار دولت عملا به ارگان آن تبدیل شده است چنانکه پس از پایان همان برنامه‌ای که مرا تخریب کردید رپرتاژ آگهی دولت درباره فروش سهام عدالت به کارگران را پخش کردید.”

صدای و سیمای تحت مدیریت ضرغامی پس از این برخوردها تعداد زیادی از مخاطبان خود را از دست داد تا جایی که وی پس از حوادث ناشی از انتخابات سال 88، در یک جلسه خصوصی خبر داد که مخاطبان صدا و سیما به پایین ترین حد در تاریخ خود در جمهوری اسلامی نزول کرده است. میرباقری، کارگردان، هم که خود زمانی در حوزه پژوهش های صدا و سیما مشغول به کار بود، بر کاهش بینندگان سیما تا زیر 40 درصد و به دنبال آن کاهش شدید آگهی های تبلیغاتی و کاهش درآمد فاحش سازمان صحه گذاشت.

 این خبرمذکور به رسانه ها درز کرد و 9 دی 1390 ضرغامی در همان کنفرانس مطبوعاتی که خبر کاندیداتوری خود برای انتخابات ریاست جمهوری را رد کرد، درباره شایعات راجع به افت مخاطب تلویزیون پس از حوادث انتخابات ۸۸ گفت: “من این حرف را قبول ندارم. پس از آن فضاسازی مقطعی پس از انتخابات، برخی از برنامه‌های ما نظیر سریال «رستگاران» رکورد میزان مخاطب تلویزیونی را شکستند”. در همان جلسه خبرنگار خبرگزاری فارس هم با سئوالش این گونه به مخاطب القا کرد که علت کم شدن مخاطبان سیما راه اندازی چند شبکه داخلی و برون مرزی به ویژه در سال های پس از حوادث انتخابات است.

 

تایید و تکذیب ها

 عاقبت در 27 تیرماه -1389  سایت جهان نیوز وابسته به علیرضا زاکانی نوشت که رییس صدا و سیما با بهره گیری از امکانات این سازمان، فعالیت های انتخاباتی ریاست جمهوری آینده را آغاز کرده و طی دو روز، بیش از 82 بار چهره خبری صدا و سیما بوده است. ولی بیماری قلبی ضرغامی اخبار مذکور را منتفی ساخت.

 سایت الف در 24 مهرماه 1390 با ارائه خبری بیماری قلبی ضرغامی را تا آن اندازه شدید گزارش کرده بود که ناظران سیاسی حتی احتمال خداحافظی او را از صدا و سیما جدی ارزیابی می کردند. ازنگاه این ناظران خداحافظی با صدا وسیما به معنی خداحافظی با کاندیداتوری هم می توانست تلقی شود. به گزارش الف، ضرغامی در جریان سفر کاری به اوکراین به علت انسداد شریان و سکته قلبی خفیف سفر خود را نیمه کاره رها کرده و با هواپیمای شخصی رئیس جمهور به تهران بازگشته بود.

چنین بود که برخی رسانه ها از عدم تجدید حکم او توسط آیت الله خامنه ای خبردادند. الف، نوشته بود که با تشدید بیماری قلبی ضرغامی، از چهره‌هایی چون غلامعلی حداد حادل، علی مخبر دزفولی، محمدحسین صفارهرندی، علی دارابی و مرتضی میرباقری به عنوان گزینه های احتمالی جانشینی ضرغامی نام برده می شو. ولی ضرغامی بهبود یافت و دوباره سرکارش در ساختمان شیشه ای سازمان صدا و سیما حاضر و پس از چندی حکمش هم تجدید شد.

 بحث کاندیداتوری ضرغامی درانتخابات ریاست جمهوری درتاریخ 9 دی 1390 دوباره مطرح شد و او در حاشیه اختتامیه نخستین جشنواره تلویزیونی جام جم در جمع خبرنگاران در پاسخ به خبرنگار فارس مبنی برحضورش در انتخابات ریاست جمهوری گفت که جوابش همان جوابی است که چندین بار تکرار کرده و قصد حضور در انتخابات را ندارد. با این حال در گوشه و کنار سایت های هوادار دولت از ضرغامی به عنوان شانس آینده ریاست جمهوری نام می بردند؛همان طور که سایت هایی همچون سایت آینده، از منتقدان دولت، هم ضرغامی را کاندیدای احتمالی دولت می دانستند.

 البته سایت تحلیلی ـ خبری آینده، روز10 بهمن 1389 نوشت: “در حالی که هنوز دو سال و نیم به انتخابات ریاست جمهوری وقت باقی است، برخی از قرار دادن تله ریاست جمهوری برای ضرغامی توسط برخی حامیان دولت خبر می دهند. “

 این سایت درادامه اضافه کرده بود: “بعد از هشدارها و پیش بینی های صریح آیت الله جنتی و آیت الله یزدی، دو چهره تعیین کننده شورای نگهبان مبنی بر رد صلاحیت قطعی اسفندیار رحیم مشایی برای انتخابات آتی ریاست جمهوری و افول امید به شانس مشایی در انتخابات، حامیان دولت را به سوی گزینه های دیگر سوق داده، هم اکنون برخی رسانه ها و بولتن های خاص نزدیک به دولت از ضرغامی به عنوان گزینه مورد حمایت احمدی نژاد در دوره بعد خبر می دهند، به گونه ای که حتی برخی سایت های حامی دولت هم این اخبار محفلی را آشکار کردند”.

 دو ماه بعد وبلاگ “شهر فرنگه از همه رنگه” در تاریخ مجددا از احتمال کاندیداتوری ضرغامی برای ریاست جمهوری یازدهم خبر داد. نویسنده این وبلاگ نوشته بود که “ضرغامی بیشتر در محافل دیداری، سیاسی و فرهنگی حاضر می شود. معمولا اشخاصی که چشم به آینده و علاقه به خدمت گذاری مضاعف به مردم دارند بیشتر چهره خود را در مناسبت های گوناگون نشان می دهند تا مردم به آن چهره عادت کنند و در زمان کاندیداتوری برای ریاست جمهوری چهره ای ناآشنا نباشند. آقای ضرغامی هم بسیار عالی این کار رو داره می کنه و از سال گذشته این روند با شیب ملایم در حال انجام است.”