گزارش ♦ نمایش ایران

نویسنده
‏ رضا بهاری

‏اجرای مجدد نمایشنامه ملاقات با بانوی سالخورده اثر فریدریش دورنمات توسط حمید سمندریان پس از 35 سال، از ‏حوادث مهم تاریخ نمایش روزگار ماست. از این رو پس از اجرا جلسه نقد و بررسی با حضور کارگردان، طراح صحنه ‏و بازیگران نمایش برگزار شد که گزارش همکار ما را از این جلسه می خوانید….‏

samandria1.jpg

گزارش جلسه نقد و بررسی نمایش ملاقات بانوی سالخورده‌‏

‎ ‎ما بیگناهان گناهکار‎ ‎

جلسه نقد و بررسی نمایش “ملاقات بانوی سالخورده‌”، نوشته فریدریش دورنمات، با حضور حمید سمندریان، ‏کارگردان؛ خسرو خورشیدی، طراح صحنه و همچنین احمد ساعتچیان، پیام فروتن، نقی نعمتی، خسرو خورشیدی، ‏گوهرخیراندیش و پیام دهکردی از بازیگران این نمایش در تالار اصلی تئاتر شهر برگزار شد.‏

حمید سمندریان جلسه را با تاکید بر این موضوع آغاز کرد که به عنوان کارگردان درباره نمایش حرفی برای گفتن ‏ندارد و حرف‌هایش را در قالب اجرا زده است. این نمایشنامه نیز جزو نمایشنامه‌هایی است که تماشاگران می‌توانند از ‏ابعاد مختلف به آن نگاه کرده و هر کدام برداشت‌‌های متفاوتشان را داشته باشند. محور اندیشه‌ای که در این نمایش وجود ‏داشته، نابودکننده بودن فقر است که بشر را تبدیل به جانور بی‌گناه و یا گناه‌کار می‌کند.‏

وی ادامه داد: وقتی این نمایشنامه را اولین بار حدود 35 سال پیش اجرا کردم، در مراوده‌هایی که با دورنمات داشتم، ‏زمانی او از من پرسید که به نظرت ماهیت اندیشه نمایش چیست؟ به او پاسخ دادم: به نظر من عدالت!‏

این اثر در عین تراژیک بودن رگه‌هایی از طنز و کمدی نیز دارد. تراژدی وقتی ظهور می‌کند که بشر فقر و گناه را ‏می‌شناسد. بعد از آن مسئولیت کاری که انجام خواهد داد بر عهده خودش است. امروزه ما بیگناهان گناهکاریم. چرا که ‏همگی در کارهای مختلف دخالت داریم. در دنیای او زور به معنی عقل است. من سعی کردم در بیان این مفهوم نمایش ‏صریح باشم.‏

من در این نمایش سعی کردم تا راوی صادقی باشم. در بخشی از این نمایش می‌بینیم که به جماعتی برای پول پیشنهاد ‏قتل دوست شان را می‌دهند. آنها در ابتدا قبول نمی‌کنند، اما به مرور زمان این پیشنهاد را پذیرفته و حتی آن را انجام ‏می‌دهند. می‌بینیم ثروت وسوسه‌انگیز است و فقر از انسانی بی‌گناه، موجودی گناهکار می‌سازد. ‏

سمندریان همچنین تصریح کرد که نقادان در سراسر جهان درونمات را نویسنده‌ای ناراحت معرفی می‌کنند که نسبت به ‏پدیده‌های جهان اعتراض می‌کند.‏

samandari2.jpg

سمندریان در مورد اجرای نمایش “گالیله‌” توضیح داد: چند سال پیش تلاش‌هایی برای اجرای این نمایش انجام شد، که ‏بی‌نتیجه ماند. هنوز هم چشمم دنبال گالیله است. نمایش‌ “ملاقات بانوی سالخورده‌” یخ‌های اطراف “گالیله‌” را تا حدی ‏آب کرد و حساسیتم در مورد آن را کمتر کرده است. اما از آنجایی که هنوز تردید دارم که این نمایش را بتوان اجرا ‏کرد، ترجیح می‌دهم در مورد پیشنهاد نمایش “مکبث‌” که از سوی مرکز هنرهای نمایشی مطرح شده، جدی‌تر فکر کنم. ‏

وی خاطرنشان کرد: درحال حاضر سرگرم ترجمه این نمایش هستم و تصور می‌کنم که حدود سه ماه طول خواهد کشید. ‏بعد از آن درباره سبک اجرایی این نمایش فکر خواهم کرد؛ البته ترجمه‌های دیگری از این نمایشنامه در کشور وجود ‏دارد، اما من می‌خواهم نگاه خودم را در ادبیات و کلام آن نیز اجرا کنم. 4 ماه فرصت نیاز دارم که بتوانم کار ترجمه ‏آن را به اتمام برسانم.‏

سمندریان در ادامه به شاگردان رشته بازیگری‌اش اشاره کرد و گفت: من به شاگردانم با ذوق و عشق آموزش می‌دهم، ‏اما هیچ گاه به آنها تعهد ورود به بازار کار را نمی‌دهم.‏

سمندریان در انتقاد به وضعیت سالن‌های نمایش تصریح کرد: سالن‌های نمایش ما از جمله همین سالن، استاندارد نیستند. ‏این نقایص بزرگ به کار و همین‌طور به بازیگر لطمه می‌زند. مثلا تالار وحدت مخصوص موسیقی است و مناسب ‏برای کار نمایش نیست و آقای بیضایی نیز با اجرای نمایش خود درتالار وحدت در واقع فداکاری می‌کند. ‏

خسرو خورشیدی در ادامه نشست درباره طراحی صحنه نمایش گفت: در ابتدا قرار بود دکورهای این نمایش دکورهای ‏ساده‌ای باشد، اما در این نمایش طراحی من دستخوش تغییر شد. حجم‌هایی را برای صحنه طراحی کردم که در عین ‏سادگی قرار بود با پخش شدن اسلاید جان بگیرد. من حتی برای برخی صحنه‌ها لباس‌های بازیگران را هماهنگ با این ‏اسلایدها طراحی کرده بودم، اما به نقص در امکانات نور این کار اجرایی نشد. ‏

samandari3.jpg

پیام دهکردی، بازیگر نقش “آلفرد ایل” ضمن انتقاد شدید از شرایط موجود اعلام داشت که هیچ کدام از کسانی که مسئول ‏این شرایط ایجاد شده هستند، پاسخگوی عملکردشان نیستند. این وضعیت به کار ما لطمه بسیاری زده است. من شرمنده ‏تماشاگران و استادم آقای سمندریان هستم. دلگرمی ما حضور در کنار استادی همچون حمید سمندریان است. اجرای این ‏نمایش به یک معجزه شبیه است. وی همچنین تاکید کرد که منتقدان می‌بایست در نقدهای خود به این مشکلات نیز توجه ‏کنند. ‏

فرخ‌نعمتی بازیگر این نمایش نیز در تاکید چند باره خود بیان داشت: اگر صرفا ارادت من به آقای سمندریان نبود، ‏کلاهم هم اینجا می‌افتاد، برای برداشتنش بر نمی‌گشتم.‏

همچنین علی رامز، بازیگر دیگر این نمایش در صحبت‌های خود اذعان داشت: در این نمایش در شرایطی بی‌سابقه ‏مجبور شدیم با لباس و گریم نمایش از داخل رستوران برای حضور در صحنه تردد کرده و از میان تماشاگران عبور ‏کنیم. این اقدام ما باعث تعجب آنها شده بود.‏

احمد ساعتچیان نیز ضمن تعریف خاطراتی از دوره آموزش در کلاس‌های آقای سمندریان، در چند نوبت به ستایش ‏فضایل اخلاقی استادش پرداخت.‏

در انتهای این نشست نیز گوهرخیراندیش، بازیگر نقش خانم زاخانسیان خود را همچنان دانشجوی آقای سمندریان دانست ‏و به این موضوع تاکید کرد که همکاری با آقای سمندریان باعث شده هنوز هم به یافته‌های جدید بازیگری دست پیدا کند. ‏