همه یهودیان آمریکا طرفدار حمله به ایران نیستند

نویسنده

» گزارشی از نیویورک تایمز

800x600 Normal 0 21 false false false FR X-NONE AR-SA MicrosoftInternetExplorer4

اعضای گروه جی استریت، گروه طرفدار اسرائیل که چهار سال پیش با این هدف که جایگزین کمیته جنگ طلب روابط عمومی اسرائیل های آمریکا بشود تشکیل شد، روز سه شنبه به خیابان رفتند تا به نمایندگان مجلس آمریکا بگویند که حمایت از اسرائیل الزاما موافقت با هر چه نخست وزیر محافظه کار اسرائیل، بنیامین ناتنیاهو، می گوید، نیست.

الین تایلرمی، استاد دانشگاه مینه سوتا که برای کنفرانس سالانه جی استریت و ملاقات با کیت الیسون، نماینده مجلس و سناتور امی کلوبوشار، که هر دو دموکرات و نماینده مینه سوتا هستند، به واشنگتن آمده بود، گفت: “افسانه هایی وجود دارد که طبق آن رای یهودیان آمریکا متعلق به کسانی است که به نفع اسرائیل، موضع سیاسی می گیرند. اما اکثر یهودیان آمریکا معتقدند که آمریکا باید در روند صلح نقش رهبری را به عهده بگیرد، حتی اگر این به معنای مخالفت با رهبران اسرائیل باشد.”

هفتصد نفر از اعضای گروه جی استریت، با 225 نماینده کنگره ملاقات کردند. اما جی استریت از لحاظ تعداد و قدرت سیاسی بسیار کوچک تر از کمیته روابط عمومی یهودیان آمریکا محسوب می شود.

در مراسم جی استریت 2500 نفر شرکت کرده بودند؛ این درحالی است که تعداد شرکت کنندگان در مراسم کمیته، 13 هزار نفر بود.

اعضای گروه جی استریت با تعداد زیادی از مقامات دولت اوباما، از جمله والری جرت، مشاور کاخ سفید و آنتونی بلینکن، معاون جو بایدن، مشاور امنیتی کاخ سفید و همچنین ایهود اولمرت، نخست وزیر سابق اسرائیل، دیدار کردند.

در مقابل طرفداران کمیته روابط عمومی مورد خطاب پرزیدنت اوباما، آقای نتانیاهو، رهبران جمهوریخواهان، اریک کانتور از ویرجینیا، میچ مک کونل از ایالت کنتاکی و سه نماینده ریاست جمهوری جمهوریخواهان، قرار گرفتند. کنفرانس کمیته روابط عمومی 530 دیدار چهار ساعته با نمایندگان کنگره، و هیات هایی را به سرتاسر کشور فرستاده است تا در مورد خطرات بلندپروازی های اتمی ایران، هشدار بدهند.

اما رهبران جی استریت، به نظر می رسد لحن نرم تری را برگزیده اند.

آموش آز، نویسنده اسرائیلی در جریان کنفرانس به شرکت کنندگان گفت: “بیش از یک راه برای اینکه یک یهودی خوب باشیم وجود دارد. بیایید همه با هم متحد شویم، اما چرا باید تحت لوای جنگ پرستی و نظامی گری و تندروی های کمیته روابط عمومی  گرد هم جمع شویم؟”

استاو شفیر، رهبر اعتراضات سوسیالیستی در اسرائیل  در مورد “بهار اسرائیلی” حرف زد. او مستقیما نتانیاهو را مخاطب قرار داد که در جریان سخنرانی اش در جلسه کمیته روابط عمومی اسرائیل، ایران را با آلمان نازی مقایسه کرده بود، سفر وی یادآور درخواست جامعه یهودیان آمریکا است که از فرانکلین روزولت خواسته بودند در جریان جنگ جهانی دوم، آشویتز را بمباران کند.

روزولت این درخواست را نپذیرفت و آقای نتانیاهو در کنفرانس گفت که روزولت با همان دلایل کسانی که مخالف حمله نظامی به ایران هستند، این اقدام را توجیه کرد. او گفت: “هیچ کدام از ما نمی توانیم بیش از این منتظر بمانیم.”

خانم شافیر، با این گفته مخالف است: “یک ماه پیش، نخست وزیر اسرائیل به آمریکا آمد و بیشرمانه زندگی ما را با زندگی پدربزرگ ها و مادربزرگ های ما که در اردوگاه های آلمان نازی بودند، مقایسه کرد. انگار که ما باید همیشه زیر تهدید شوم و دائمی زندگی کنیم . به نظر می رسد اسرائیل همان باز آفرینش اردوگاه ها به شکل مدرن است.”

وی افزود: “ما این را نمی خواهیم”.

درحالی که رهبران اسرائیل در مورد تهدید ایران و احتمال حمله به تاسیسات اتمی این کشور هشدار می دهند، گروه جی استریت تلاش می کنند تا توجه اعضای کنگره را به مسائلی که مطرح می کنند جلب کنند. آنها برخلاف کمیته روابط عمومی و کمیته فوریت های اسرائیل، دائما دولت را ترغیب به حمله به ایران نمی کنند. این شکاف واضحی است که بین جامعه یهودیان آمریکا افتاده است.

برد پیلچر، مدیر ارتباطات کنیسای آتلانتا به مراسم گروه جی استریت آمده بود و روز سه شنبه با جان لوئیز، نماینده دموکرات ایالت جورجیا و با جانی ایساکسون و سکسبی چامبلیس، نمایندگان جمهوریخواه این ایالت دیدار کرد.

آقای پیلچر می گوید: “ما 180 هزار هوادار در سرتاسر کشور داریم. این یک جنبش حاشیه ای نیست. جی استریت گاهی از اوقات زیر سایه کمیته روابط عمومی قرار می گیرد اما این باعث نمی شود که در های کنگره را به صدا در نیاورد.”

آقای پیلچر می گوید: “ممکن است آنها با سران کنگره در ارتباط داشته باشند اما ما با آنها رقابت نمی کنیم. ما اکثریت یهودیان آمریکا را پشت سر خود داریم.”

نیویورک تایمز، 28 مارس