مکارم شیرازی: احمدی‌نژاد مراقب حرف زدن خود باشد

محمدرضا یزدان پناه
محمدرضا یزدان پناه

» فردوسی؛ عامل جدید اختلاف

Normal 0 21 false false false FR X-NONE AR-SA

 بار دیگر یکی از اظهارات جنجالی محمود احمدی نژاد، خشم مراجع تقلید محافظه کار در ایران را برانگیخت. ناصر مکارم شیرازی، از مراجع تقلید ساکن قم هدف محمود احمدی‌نژاد از معرفی فردوسی به عنوان “نجات دهنده مکتب پیامبر” را “مبارزه با روحانیت” دانست.

او گفت که این سخن “ظلم بزرگ به علمایی است که تاکنون مکتب اسلام و تشیع را حفظ کرده اند.”

محمود احمدی‌نژاد روز پنجم فروردین در جمع ایرانیان مقیم تاجیکستان، کتاب شاهنامه فردوسی را “توحید نامه” خوانده و گفته بود که فردوسی، شاعر ایرانی، “مکتب پیامبر اسلام را نجات داده است.”

او افزوده بود که فردوسی مکتب پیامبر گرامی اسلام را نجات داده و بار حقیقی این مکتب را از دوش نااهلان برداشته و بر دوش ملت ایران گذاشته است.

مکارم شیرازی با انتقاد از اظهارات محمود احمدی‌نژاد گفت که خود فردوسی نیز چنین ادعایی نداشته است.

ابوالقاسم فردوسی، سراینده شاهنامه است که کارشناسان و مورخان آن را بزرگترین سند هویتی، حماسه ملی ایرانیان و نیز یکی از شاهکارهای ادبی تاریخ جهان می دانند.

تمجید احمدی نژاد اگرچه با نگاه دینی اما خشم روحانیت سنتی را برانگیخت.

مکارم شیرازی در درس خارج فقه خود در قم گفت: “یعنی شیخ طوسی، سید مرتضی، سید رضی، شهید اول و شهید ثانی که سال‌ها زندان را تحمل کرده و خونشان نیز در این راه ریخته شده است،‌ اسلام را نجات نداده‌اند و فردوسی آن را نجات داده است.”

مکارم شیرازی با خواندن بیت “بسی رنج بردم در این سال سی / عجم زنده کردم بدین پارسی” گفت که خود او می‌گوید که با تلاش‌های زیادی که در این سی سال متحمل شده‌ام، زبان فارسی را زنده کرده‌ام، “بنابراین اینکه گفته می‌شود فردوسی مکتب پیامبر اسلام را نجات داده است،‌ ضد گفته او است.”

او به نظرات مختلف در مورد اهداف بیان چنین سخنانی اشاره کرد و گفت: “برخی می‌گویند هدف این است که با روحانیت مبارزه کنند و نقش روحانیت را کمرنگ کنند. برخی هم می‌گویند هدف این است که مکتب ایرانی را مقابل نظام اسلامی قرار دهند و نظام جمهوری اسلامی را کمرنگ و ما را از سایر مسلمین جدا کنند در حالیکه با وقوع این بیداری اسلامی ارتباطمان بهتر و رو به راه‌تر می‌شود.”

مکارم شیرازی این موضوع را باعث جدا کردن ایران از دیگر کشورهای اسلامی دانست.

این مرجع تقلید به محمود احمدی‌نژاد هشدار داد حالا که بعد از “بیداری اسلامی” ارتباط ایران با کشورهای عربی رو به بهبود است مراقب سخنان خود باشد و بداند که این اظهارات آثار شومی به دنبال دارد.

او در پایان با انتقاد مجدد از سخنان احمدی نژاد گفت: “آقایان خوب است مراقب سخنان خود باشند و بدانند این جملات چه آثار شرم و نامطلوبی دارد.”

 

تنش بر سر ملی گرایی

رسول جعفریان از کارشناسان مذهبی هم با انتقاد از اظهارات محمود احمدی‌نژاد نوشته است: کسی با زدن حرف‌های بزرگ، بزرگ نمی‌شود.

جعفریان سخنان احمدی نژاد را نشاندهنده نداشتن معلم و راهنما دانسته و تصریح کرده سهم ایران از تمدن اسلامی به اندازه دیگر کشورهای اسلامی است.

این اولین بار نیست که اظهاراتی درباره شخصیت‌های ملی و باستانی در دولت محمود احمدی‌نژاد با انتقاد چهره‌های اصولگرای منتقد دولت مواجه می‌شود.

برخی اظهارات مشابه احمدی‌نژاد و نزدیکانش از جمله اسفندیار رحیم‌مشایی، رئیس دفتر وی با خشم گروهی از روحانیون محافظه کار و مراجع تقلید مواجه شده است.

حمایت از ورود زنان به استادیوم های ورزشی، دوستی با مردم اسرائیل، مکتب ایرانی و ستایش از کوروش بنیانگذار کشور ایران از جمله این اظهارات بوده است.

از جمله اظهارات اسفندیار رحیم مشائی، رئیس‌دفتر محمود احمدی‌نژاد درباره “مکتب ایرانی‌” بود که واکنش‌های زیادی را در میان مخالفان و موافقان دولت دهم برانگیخت؛ تا جایی که رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس دی ماه امسال مواضع وی را تنش‌زا دانست و از تشکیل یک پرونده فوق‌العاده برای او خبرداد.

رئیس دفتر احمدی‌نژاد که به عنوان مرد شماره یک او شناخته می‌شود، پیش‌تر در اختتامیه همایش ایرانیان مقیم خارج از کشور گفته بود: “از مکتب اسلام دریافت‌های متنوعی وجود دارد، اما دریافت ما از حقیقت ایران وحقیقت اسلام، مکتب ایران است و ما باید از این به بعد مکتب ایران را به دنیا معرفی کنیم.”

هرچند اظهارات مشایی انتقاد شدید چهره‌های اصولگرا، از مراجع تقلید تا نمایندگان مجلس را برانگیخت اما محمود احمدی‌نژاد، مانند پنج سال گذشته بار دیگر در حمایت از وی، حساسیت‌ها نسبت به آن را “غیرعادی خواند و گفت که او “حرف دولت را می‌زند.”

بعد از آن بود که احمدی‌نژاد، در مراسم رونمایی از منشور کورش که شهریور ماه برگزار شد، از این اثر باستانی به عنوان “منشور عشق، منشور کورش شاه جهان” یاد کرد و به ستایش از اقدامات این پادشاه هخامنشی پرداخت.پس از آن مشایی هم اندیشه کورش را “هم‌جنس اندیشه پیامبران”عنوان کرد.

علی لاریجانی، رئیس مجلس در واکنش به این سخنان گفت: “اگر قصدتان تفکر ناسیونالیستی است که این حرف‌ها به شما نمی‌آید.”

فاطمه رجبی از حامیان سرسخت احمدی نژاد نیز هشدار داد که “دولت در یک ورطه هولناک باستان‌گرایی گرفتار شده که در نهایت به اسلام‌ستیزی و تاسیس فرقه‌های انحرافی منجر خواهد شد.”

آبان ماه ۸۹ رئیس قوه قضائیه ترویج بحث مکتب ایرانی یا اسلام ایرانی را کاملا انحرافی و ناسازگار با اعتقادات عمیق اسلامی و مغالطه‌ای دانست که باید از تکرار آن پرهیز شود.

پیش از آن نیز حیدر مصلحی وزیر اطلاعات”ترویج تفکرات باستان‌گرایانه و معرفی ‌مکتب‌هایی مانند مکتب‌های ایرانی به جای مکتب اسلام” را “از برنامه‌های دشمنان در حوزه دین” برشمرد.

ادامه این انتقادات باعث شد که یکی از 11 سئوالی که 24 اسفند ماه در مجلس از محمود احمدی‌نژاد مطرح شود به “ترویج مکتب ایرانی” اختصاص یابد.

احمدی نژاد در پاسخ به این سئوال گفت افتخار می‌کند که ایرانی است و از نمایندگان پرسید اگر نگوید ایران بگوید اسرائیل یا انگلیس؟

محمود احمدی‌نژاد تصریح کرد چگونه وقتی افرادی از مکتب خراسان یا عراق سخن بگویند عیبی ندارد اما مکتب ایران مشکل دارد؟

رابطه احمدی‌نژاد با روحانیت محافظه کار و مراجع تقلید سنتی مدت‌هاست به خاطر بی‌اعتنایی رئیس دولت به توصیه‌های آنها و طرح اظهارات ملی‌گرایانه تیره شده است.

این در حالی است که مخالفان دولت معتقدند طرح این نوع اظهارات از سوی رئیس دولت تنها کاربرد تاکتیکی دارد.آنها در این راستا به شواهد مختلفی استناد می کنند از جمله اینکه در دوران احمدی نژاد و به ویژه دوران ریاست مشایی بر سازمان میراث فرهنگی، بخش قابل توجهی از آثار باستانی ایران مانند مقبره کوروش آسیب های فراوانی دیده است.

هم اکنون سال هاست که برخی از مراجع تقلید هنگام سفرهای احمدی نژاد به شهر قم از به حضور پذیرفتن وی خودداری می کنند و رفع این مسئله را منوط به برکناری اسفندیار رحیم مشایی از دولت کرده اند.