دشمن اعراب کیست، اسرائیل یا ایران؟

میدل ایست آنلاین
میدل ایست آنلاین

» مقاله میدل ایست آنلاین درباره بحران هسته ای

عمر موسی دبیر کل اتحادیه عرب گفت خطر اصلی در خاورمیانه، زرادخانه هسته ای اسرائیل است نه برنامه صلح آمیز هسته ای ایران.

موسی در جلسه بحث و گفتگوی روند صلح آتی خاورمیانه در همایش اقتصاد جهانی در اردن گفت: «از نظر برنامه تسلیحات هسته ای، خطر اصلی از سوی اسرائیل و نه ایران است.»

وی گفت: «ما ایران را به چشم معضل اصلی نگاه نمی کنیم. اکثریت اعراب، ایران را به عنوان مسأله اصلی نگاه نمی کنند. چرا باید هم به ایران و هم به اسرائیل بپردازیم؟»

دبیرکل اتحادیه عرب گفت: «با این حال، ما به یک برنامه هسته ای دیگر در خاورمیانه نیاز نداریم.»

نادر ظهابی نخست وزیر اردن، سلام فیاض همتای فلسطینی وی، عادل عبدالمهدی معاون رئیس جمهور عراق و الکساندر سلطانوف نماینده ویژۀ روسیه در امور خاورمیانه نیز در این همایش در کنار دریای سیاه به ابراز نظرات خود پرداختند.

ایران می گوید برنامه هسته ای آن کشور در خدمت مقاصد صلح جویانه و تولید انرژی برای جمعیت در حال رشد آن کشور است و داشتن دانش فنی هسته ای که در اختیار بسیاری از کشورهای دیگر نیز هست، از حقوق آن کشور محسوب می شود.

اسرائیل تنها کشور در خاورمیانه است که عملاً صاحب تسلیحات هسته ای است و ضمناً از تن دادن به بازرسی توسط بازرسان بین المللی خودداری می کند.

ناظران می گویند به دلیل وجود لابی های قدرتمند یهودی و طرفدار اسرائیل در آمریکا و برخی کشورهای اروپائی، این کشورها به اتخاذ مواضع متناقض در قبال مسأله هسته ای در منطقه دست زده اند.

محمد البرادعی مدیر آژانس بین المللی انرژی هسته ای سازمان ملل پیش تر از کشورهای صاحب تسلیحات هسته ای خواسته بود از سرزنش کشورهای دیگر که در پی این توانمندی هستند دست بردارند، زیرا خود به جای آنکه زرادخانه هایشان را نابود کنند، به تجهیز و مدرن سازی آن ادامه می دهند.

آمریکا، فرانسه و انگلستان سه کشور صاحب تسلیحات هسته ای هستند که پیمان منع اشاعه جنگ افزار هسته ای (ان- پی- تی) را پذیرفته اند.

البرادعی پیش تر اعلام کرده است: «چگونه می توانم با اطمینان کامل به سراغ  کشورهای غیرهسته ای بروم و به آنها بگویم تسلیحات هسته ای برای شما خوب نیست، درحالیکه کشورهای هسته ای به مدرن سازی تسلیحات خود ادامه می دهند و می گویند به سلاح هایشان واقعاً نیاز دارند.»

 

منبع: میدل ایست آنلاین- 17 مه