آمریکائیان آزاد شده از زندان می گویند

نویسنده

» گزارش سی ان ان

سارا شورد، شان باور و جاش فتال، سه کوهنورد آمریکایی که مدتی در ایران زندانی بودند از وضعیت خود در زندان می گویند.

جاش فتال می گوید: “ما در دنیایی از دروغ و امید کاذب زندگی می کردیم”. او این سخنان را روز یکشنبه، پس از اینکه مدت دو سال در سلول انفرادی در زندان های ایران به سر برده است بیان کرد. او گفت: “این بدترین خاطره زندگی ماست.”

فتال گفت: “آنها…. به دروغ به ما گفتند محاکمه ای عادلانه و به کمک یک وکیل خواهیم داشت. آنها حتی برای خشمگین کردن ما گفتند خانواده های ما دیگر برای ما نامه نمی نویسند.”

فتال گفت او و باور حتی خبر نداشتند که پاسداران آنان را بدون چشم بند، به عوض بردن به سمت سلول انفرادی، به سمت اتاقی در طبقه پائین می برند، تا آزاد کنند.

آنها در این اتاق با سالم الاسماعیلی، فرستاده ای از سوی سلطان قابوس بن سعید از کشور عمان، ملاقات کردند. اولین چیزی که الاسماعیلی به آنها گفت این بود: “برویم خانه.”

فتال به خبرنگاران گفت او و باور در مرحله ای “مجبور شدند به اعتصاب غذا دست بزنند تا نامه های خانواده هایشان را دریافت کنند.”

در ظرف مدت دو سال زندان، فتال و باور تنها 15 دقیقه با بقیه صحبت کردند و ملاقات کوتاهی با مادران خود داشتند. آنها، به غیر از ارتباط با وکیل خود، هیچ رابطه ای با دنیای خارج نداشتند.

باور گفت او و فتال به خاطر اینکه از مرزهای نامشخص عبور کرده بودند دستگیر نشدند، بلکه به “خاطر ملیت خود محبوس شدند.”

او گفت: “ما را به جاسوسی محکوم کردند چون ما آمریکایی بودیم. به همین سادگی. هیچ مدرکی علیه ما وجود نداشت. چون چنین مدارکی اساسا وجود ندارد و ما کاملا بیگناه بودیم.”

باور گفت هرگز نمی تواند دولت ایران را برای این اقدام ببخشد؛ و این نه فقط به دلیل زندانی کردن او و دوستان کوهنوردش، بلکه به خاطر اقدام علیه “تمام زندانیان سیاسی ایران” است.

باور گفت: “اگر دولت ایران بخواهد تصویر خود را در نزد جامعه بین المللی تغییر  و فشار بین المللی را کاهش دهد باید تمام زندانیان سیاسی خود را فورا آزاد کند.”

او گفت: “تنها دلیل بازداشت طولانی ما 32 سال روابط خصمانه میان ایران و آمریکاست. طنز تلخ آن است که از قضا سارا شورد، جاش فتال و خود من با سیاست های آمریکا در قبلا ایران مخالف هستیم.”

او اضافه کرد که رفتار تجاوزکارانه سازمان سیا با زندانیان آمریکایی و بازداشتگاه های نظامی نظیر گوانتانامو، باعث می شود دولت هایی نظیر ایران “رفتار غیر انسانی خود را توجیه کنند.”

 منبع: سی ان ان – 26 سپتامبر2011