مشاوره آری، اعزام نیرو نه

نویسنده
ال موندو

» نگاه ال موندو به برخورد ایران با داعش در عراق

حسن روحانی، رییس جمهور ایران، در سخنانی که خبرگزاری رسمی ایران منتشر کرده اعلام داشته که ایران آماده است در عراق کمک رسانی کند، ولی برای رویارویی با جهادگرایان داعش، نیرویی را به این کشور اعزام نخواهد کرد. او گفت: “اگر دولت عراق از ما کمک بخواهد، ما هر کمکی را برای مردم این کشور انجام خواهیم داد، ولی تهران فعلاً در نظر ندارد هیچ نیرویی از ایران وارد خاک عراق شود.”

از سوی دیگر، به گفته پنتاگون در روز سه شنبه، ایالات متحده کشتی هواپیمابر “جرج بوش” را در در پاسخ به این بحران در خلیج فارس مستقر ساخته. سخنگوی پنتاگون درخصوص دستوری که ازسوی وزیر دفاع، چاک هیگل، صادر شده گفت: “استقرار این ناو به فرمانده ارشد انعطاف بیشتری خواهد داد [در صورت مداخله نظامی ایالات متحده] تا از جان شهروندان آمریکایی یا منافع ما در خاک عراق دفاع کند.”

روحانی نیز به نوبه خود خاطرنشان کرد: “ایران نیز آماده است تا در چارچوب قواعد بین المللی در عراق کمک رسانی کند.”

روحانی اعلام کرد که جمهوری اسلامی هرگز نیروی نظامی “برای انجام عملیات” به دیگر کشورها اعزام نکرده و این احتمال را نیز ضعیف دانست و گفت “بعید است چنین وضعیتی پیش آید”.

روحانی درخصوص این موضوع که شاید ایران و ایالات متحده برای رویارویی با گروه های تروریستی در عراق با یکدیگر همکاری کنند گفت که واشنگتن تا این لحظه چنین خواسته ای را مطرح نکرده است.

او در ادامه افزود: “هر وقت ایالات متحده رویکردی را علیه جهادگرایان داعش به کار گرفت، می توان درخصوص همکاری با این کشور اندیشه کرد.”

رییس جمهور ایران ابراز تأسف نمود که “این گروه های تروریستی از کشورهای قدرتمند غرب و کشورهای منطقه کمک های مالی و تسلیحاتی دریافت می کنند تا به اهداف خود برسند”.

روحانی هشدار داد که در صورتی که تروریست ها به مناطق مرزی ایران نزدیک شوند، تهران به شدت پاسخ خواهد داد.

او گفت: “اگر یک گروه تروریستی به مرزهای ما نزدیک شود حتما برخورد خواهیم کرد، چون اگر احساس کنیم گروه تروریستی برای ما تهدید است با همه وسایل لازم با آنها برخورد خواهیم کرد.”

سازمان “دولت اسلامی عراق” درواقع ائتلافی از سازمان های تندرو است که در سال ۲۰۰۶، در زمان اشغال عراق توسط آمریکا، زیر چتر القاعده در این کشور تأسیس شد.

این سازمان در آوریل ۲۰۱۳ واژه “شام” را نیز به نام خود افزود و اعلام کرد که از این پس در سوریه نیز فعال خواهد بود و همین مسأله باعث ایجاد اختلاف آن با القاعده شد، چرا که القاعده خواستار محدودیت عمل این سازمان در عراق بود.

هدف این گروه که حتی از القاعده نیز تندروتر عمل می کند و عامل بسیاری از سوءقصدها، قتل عام ها، و کشتارها بوده، تأسیس سرزمینی اسلامی در سوریه و عراق است.

منبع: ال موندو، ۱۲ ژوئن