دفتر هاشمی: به خاطر بیت خامنه ای، سکوت می کنیم

نویسنده
نازنین کامدار

» واکنش ها به سخنان برادر رهبر

اظهارات  محمد خامنه ای، برادر بزرگ رهبر جمهوری اسلامی بر علیه هاشمی رفسنجانی در نشریه ای تازه تاسیس به نام “رمز عبور”که به سپاه پاسداران وابسته است، با واکنش دفتر هاشمی رفسنجانی مواجه شده و این دفتر سخنان برادر ولی فقیه را “ساختارشکنانه”، “خلاف ادب” و مملو از توهین به آیت الله خمینی و نظام جمهوری اسلامی دانسته است.

دفتر هاشمی رفسنجانی  در این جوابیه، چندین بار از “سکوت برخی از مدعیان” که حالا نقش تماشاچی را بازی می کنند گله کرده و خواستار موضع گیری آنها شده است.

این دفتر البته در پایان اعلام کرده که “مطالب زیادی از حرف ها و اقدامات ناسپاسانه وی[محمد خامنه ای] هست که به خاطر حفظ آبرو و و حرمت بیت شریف خامنه ای از بیان آن خود داری  می کند”.

محمد خامنه ای هفته گذشته و برای دومین بار در دو سال گذشته، در سخنان تندی، به هاشمی رفسنجانی حمله کرد اما حجم اتهام ها و توهین های او در حدی بود که نشریه مذکور، بلافاصله پس از انتشار، این سخنان را حذف  و نسخه های چاپی آن را جمع کرد.

با این حال، سایت “نامه نیوز”، متن کامل این گفت و گو را منتشر کرد.

خبرنگار گفت و گو کننده با محمد خامنه ای،  خود در لید  این مصاحبه حیرت اش از سخنان برادر بزرگ خامنه ای را پنهان نکرده و نوشته بود: “تپه‌های سرسبز عباس آباد و دفتر بنیاد حکمت اسلامی صدرا در یک صبح بارانی پاییزی فضای خوبی برای یک گفت‌وگوی آرام با آیت‌الله سیدمحمد خامنه‌ای می‌ساخت اما پس از چند دقیقه گفت‌وگو دریافتم که در حال تجربه یکی از جنجالی‌ترین مصاحبه‌هایم هستم. بااقتداری که به نظر می‌رسید خانوادگی باشد، به سؤالاتی که پیشتر برایش فرستاده بودیم، پاسخ می‌داد و ما حیرت‌زده از این همه سخنان قاطع، صریح و مستدل! این گفت‌وگو پس از آن انجام شد که «رمز عبور» در شماره‌های پیشین اش، روایتی شنیده نشده از وقایع سیاسی دهه 60 ارائه داد و این روایت مورد توجه آیت‌الله سیدمحمد خامنه‌ای قرار گرفته بود.وی پس از پیگیری‌های فراوان، راضی به مصاحبه شد و تأکید داشت که این اظهارات را نه از منظر سیاسی، بلکه به دلیل ثبت آن در تاریخ و ضرورت ارائه نسخه‌ای واقعی و شفاف از حوادث آن روزها، بیان می‌دارد. آیت‌الله تأکید می‌کند حرف‌ها و مستندات بسیار دیگری نیز دارد که اگر ضرورت ایجاب کند، آنها را نیز بازگو خواهد کرد”.

در این گفت و گو، محمد خامنه ای گفته هاشمی رفسنجانی فردی قدرت طلب است و سفر مک فارلین به ایران نیز با هدف تلاش برای به رهبری رساندن وی پس از فوت آیت الله خامنه ای بوده است.او همچنین، بهشتی را با “ظاهری لیبرالیستی” و “تمامیت خواه”  و احمد  خمینی را از”جماران نشینان” و “شریک توطئه آمریکایی‌ها و از القاء کنندگان مطالب خلاف واقع و گزارش‌های دروغ به امام” معرفی کرده و  افزدوه «امام از اوّل تا آخر مبارزه و پیروزی، تحت تأثیر گروهی بودند که برای آمریکا کار می‌کردند و امام تصمیمات مهم خود را براساس القائات دیگران و اطرافیان می‌گرفتند!!»

او در ادامه گفته: “توجه اتاق فکر سیاست خارجی آمریکا و گروه صهیونیستی پشت سر آن، به راه دیگری هم بود، اول آنکه اگر شد امام را مستقیم یا غیر مستقیم از بین ببرند و شخصی مناسب و مورد قبول خود را نصب کنند و از آن راه به تدریج انقلاب را به تحلیل ببرند و ساقط کنند و اگر نشد با توجه به بیماری قلبی امام و امکان وقوع رحلت امام با صبر و تأمل به فکر جانشین امام باشند….یکی از دلایل وقوع سفر مک فارلین به ایران و میهمان هاشمی شدن او و بعد از آن افشای آن توسط بیت منتظری همین رقابت پنهانی بیت منتظری و حواشی هاشمی بر سر تماس و معامله و حتی قرارداد با آمریکا و اقمار او بود. یعنی سفر مک فارلین را بیت منتظری قاپیدن آمریکا توسط رقیب می‌دانستند و لذا پته هاشمی را بر آب زدند تا به تصور آنها از طرف امام مطرود و منزوی و حتی محاکمه و رسوا شود و خودشان در مقام طرف معامله با آمریکا باقی بمانند”.

او افزوده: “آمریکا در گوشه چشم شیخ اکبر هاشمی را هم نامزد کرده بود و به‌خوبی نقاط ضعف او را می‌دانست. بخت با هاشمی یار بود که چند نفر نماینده وطن دوست احساس مسوولیت کردند و تن به قضا دادند و سؤال خود را مطرح کردند و با یک توطئه همه جانبه بلایی که رسیده بود از سر هاشمی گذشت و به آن چند نماینده مظلوم خورد، و سید مهدی هاشمی هم سرش را بر سر این قمار از دست داد و توسط گروه رقیب به محاکمه و اعدام سپرده شد… تحلیل آمریکایی تثبیت آینده نفوذشان در ایران و به تحلیل بردن تدریجی نظام اسلامی و انقلابی بود و با این سفر می‌خواستند به موضع مطمئنی برسند. در واقع ملاقات مهم و محرمانه مک فارلین، برای محکم کاری و قرارداد رسمی با طرف ایرانی بود و شاید به نظر آنها بیت منتظری مهره سوخته‌ای بود و گزینه هاشمی قطعی و تمام شده به نظرشان می‌رسید. ین ملاقات‌ها کاملاً حساب شده و امنیتی بود، مک فارلین با گذرنامه ایرلندی و با نام دروغی به ایران آمده بود. برای آنکه سفر او کشف نشود، به کمک یکی از هم‌دستان آنها در سپاه آن روزگار، او را بدون عبور از گذرگاه‌های رسمی مستقیما به هتل برده بودند، بدون آنکه کسی حتی مأمورین حساس دولتی متوجه شوند. پس از یک جلسه مقدماتی، قاعدتا خود هاشمی وارد مذاکره شده بود چون مسلما شخص دوم آمریکا حاضر نبود پیام و هدایای خود را به کس دیگری غیر از مقام بالا (رئیس مجلس) بدهد گر چه به دروغ این ملاقات را منکر شدند و گفتند که مک فارلین از اینکه با مقامات عالیه روبه‌رو نشده عصبانی بوده. ولی خود هاشمی در جلسه غیر رسمی مجلس (که ضبط شده) پس از بروز فضاحت موضوع هرگز نگفت که ملاقاتی نکرده است بلکه گفت: حیف نگذاشتند که کار به آخر برسد چون این کار یک «فتح الفتوح» بود”.

محمد خامنه ای در سخنان طولانی اش درباره هاشمی رفسنجانی بارها او را به قدرت طلبی و تلاش برای رهبر شدن متهم کرده است.

با وجود حذف این مصاحبه از روی بیشتر سایت های اصولگرا، روز گشته دفتر هاشمی رفسنجانی با انتشار جوابیه ای سرگشاده، به آن واکنش نشان داد.

این دفتر که متن خود را با عنوان “این تذهبون؟!” منتشر کرده، نوشته است: “آنانی که عبارت تنبیهی و سؤالی «این تذهبون؟!» را در ادبیات سیاسی انقلاب اسلامی شنیده‌اند، خوب می‌دانند که امام عزیز این عبارت را زمانی بر زبان جاری کردند که گروهی با تجاهل و تغافل، نسبت به حقانیت انقلاب اسلامی، در صدد آمریکایی جلوه دادن مبارزات مردم و نهضت روحانیت در ایران بودند… این سخنان که معلوم است از نهایت خشم مولی الموحدین علی نسبت به جهالت یک عده عالم!! بر زبان آمده است… گویا این شخص با سؤاستفاده از فضای غبارآلوده زمان که یاران و اهل بیت امام عزیز را به جرم وابستگی‌های علمی و ن سبی می‌نوازند و دیگران به تماشا نشسته‌‌اند و فعلاً سکوت اختیار کرده‌اند! متوسل به نشریه‌ای وابسته به جریان انحرافی می‌شود که فهرست مطالب آن در ۷ شماره نشان می‌دهد که از الفبای رسانه‌ای، فقط توهین و تهمت را به عنوان «رمز عبور» از راه اندیشه‌های امام و زنده نگه داشتن القائات جریان انحرافی، آموخته است که البته بر گردانندگان آن نشریه هرجی نیست. اما تعجب از رسانه‌های مدعی ارزش‌مداری و پیروی از امام و رهبری است که با ذوق و ولع تمام، هر مطلبی را، ولو حاوی توهین به امام، رهبری و بزرگان انقلاب اسلامی، صرفاً به‌خاطر اینکه توهین به آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در آن برجسته است، منتشر می‌کنند و گویا هدف، آن‌چنان وسیله را برایشان توجیه می‌کند که فراموش کرده‌اند، مطالب نویسنده سراسر توهین به امام امت، رهبری نظام و نظام اسلامی است”.

دفتر هاشمی رفسنجانی اینچنین ادامه داده: “کاش دایره توهین‌های آقای محمد خامنه‌ای و افرادی امثال ایشان که معلوم است به خاطر سرباز کردن یک دمل چرکین ۲۸ ساله است، با هر دلیل و انگیزه‌ای، محدود به آیت‌الله هاشمی رفسنجانی بود و مانند بعضی از گروه‌های دیگر، با توهین و تهمت به «هاشمی عزیز» (در تعبیر امام راحل) روح بغض‌آلود خود را تسکین می‌داد، اما گویا کینه‌های او نسبت به شخص آیت‌الله هاشمی رفسنجانی آن‌قدر عمیق است که ابایی ندارد برای تخریب ایشان دانسته یا ندانسته اندیشه‌های امام را به آتش بکشد و بر تفکرات مدبرانه ایشان، خاکستر فریب بپاشد و بگوید که انقلاب از اساس طرح آمریکایی‌ها بود!!”.

در پایان این نامه نیز فراز مهمی آمده است: “سابقه محبت‌های آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به ایشان به سال‌های قبل از انقلاب می‌رسد و مطالب زیادی از حرف‌ها و اقدامات ناسپاسانه وی هست که به خاطر حفظ آبرو و حرمت بیت شریف خامنه‌ای، به خصوص رهبر معظم انقلاب، از بیان آن خودداری می‌کنیم و امیدواریم مردم عزیز از تکرار توهین‌های این شخص به امام عزیز، رهبر معظم و بزرگان شهید انقلاب در این مقال بر ما ببخشایند که برای تبیین موضوع لازم بود!! و کلام آخر اینکه چرا کسانی که در جریان تصمیمات انقلاب، دفاع مقدس، توطئه‌های ریز و درشت ضد انقلابیون و منافقین در این کشور هستند، در این‌گونه موارد که بدیهات انقلاب تحریف و تخریب می‌شود، سکوت کرده و برای دفاع از نظام اسلامی، سخنان سخیف و داستان‌سرایی‌های تخیلی گروهی بغض‌آلود را پاسخ نداده و تماشاچی شده‌اند؟!”

علاوه بر دفتر هاشمی رفسنجانی، روزنامه جمهوری اسلامی هم که به لحاظ سنتی ارگان حامی او محسوب می شود  با یک روحانی نزدیک به هاشمی که در دوره هفتم مجلس حضور داشته و هم اکنون به عنوان “استاد اخلاق” شناخته می شود در اینباره گفت گو کرده است.

حجت الاسلام سید مهدی طباطبایی که با محمد خامنه ای در یک مجلس همکار بوده، گفته است: “گفته شده است که آیت‌الله هاشمی رفسنجانی از همان اوایل انقلاب به دنبال ارتباط با آمریکا بوده است! این کذب است. بنده چه زمانی که نماینده مجلس بودم و چه در حال حاضر نه اعتقاد و نه باور داشتم که آیت‌الله هاشمی می‌خواسته به نوعی با آمریکا ارتباط برقرار کند. بنده زودتر از هر کسی از قضیه مک‌فارلین باخبر شدم. همان روزی که این افراد وارد کشورشدند به حضور آیت‌الله هاشمی رفسنجانی رسیدم و از وی درخصوص ورود یکسری افراد خاص با هواپیمای خاص سئوال پرسیدم. خوب بنده در آن زمان نماینده مجلس بودم، آقای هاشمی رفسنجانی تنها یک کلمه پاسخ دادند و گفتندامام در جریان امر قرار دارد خیال شما راحت باشد”.

او در پایان افزوده: “باید اعلام کنم که اگر تاریخ انقلاب توسط روایت کنند‌گان دست دوم و سوم نقل شود قطعا به انحراف کشیده خواهند شد، باید مسایل انقلاب توسط افرادی که در بطن انقلاب بودند نقل شود و باید بگوییم در بعضی موارد متاسفانه نقل تاریخ مدتی است در اختیار افراد دست دوم و سوم خارج از موضوع قرار گرفته است”.

گفتنیست، محمد خامنه ای چند ماه قبل نیز با خبرگزاری فارس گفت و گو کرده و پس از یک دهه سکوت و کناره گیری از سیاست، با حمله به هاشمی رفسنجانی و جنبش ۸۸، او را فاقد صلاحیت کاندیداتوری برای انتخابات دانسته بود.