شمالی ها در خانه می لرزند

نویسنده
شیرین کریمی

» ناکارآمدی دولت در تامین گاز شهروندان

در حالی که گاز بسیاری از مناطق شمالی کشور در حضور توده های بسیار سرد هوا قطع شده است، مسئولان کشور از شهروندان درخواست “صرفه جویی” دارند. همزمان در دیگر بخش انر‍ژی نیز مهمترین سندیکای برق کشور خبر داده است کشور به طور قطع از سال 92 با خاموشی مواجه خواهد شد.

شهروندان شمالی در روزهای اخیر نه تنها سرمای زمستان را در خارج از خانه ها تجربه می کنند، بلکه در منازل خود نیز محکوم به لرزیدن اند. با قطع شدن گاز در استان های مازندران و گیلان، بسیاری از شهرها از جمله، رشت، انزلی، رودسر و ماسال، چالوس و نوشهر در بدترین شرایط زمستانی قرار گرفته اند.

این در حالیست که وزارت نفت که این روزها توسط سردار رستم قاسمی – فرمانده سابق قرارگاه خاتم سپاه - اداره می شود، ادعا کرده: “برخلاف سال 1386 به دلیل کاهش واردات گاز از ترکمنستان هیچ گونه قطعی و یا افت فشار در مناطق شمال شرق کشور حاصل نشده است.”

در آن سال نیز با وجود کاهش شدید دمای هوا کشور، دولت محمود احمدی نژاد تقریبا تا پایان دوره سرما از تامین گاز برخی شهرها در استان های شمالی و سمنان ناکام ماند. در آن سال ترکمنستان، همسایه شمالی ایران، گاز وارداتی خود به کشور را قطع کرد و رایزنی های بخش انر‍ژی دولت نهم تنها زمانی به نتیجه رسید که چندین تن از شهروندان بر اثر سرمازدگی جان خود را از دست داده بودند.

روز یکشنبه خبرگزاری مهر قطعی گاز در غرب استان مازندران را تایید کرد و ساعاتی بعد اعلام شد در پی افت فشار گاز، قطعی گاز به دیگر شهر‌های استان مازندران و برخی شهرهای استان گیلان هم سرایت کرده است.

این اتفاقات در سرزمینی در حال وقوع است که با دارا بودن 28.13 تریلیون فوت مکعب ذخایر گاز درجا معادل 105 میلیارد بشکه نفت خام، پس از روسیه دومین دارنده ذخایر گازی جهان است.

 

صرفه جویی کنید

تمهید دولت برای حل این معضل به این ترتیب بود که گاز تمامی ادارات، رستوران ها، هتل ها و واحد های تجاری را قطع کند تا گازرسانی به اشتراک‌های مسکونی ادامه داشته باشد.

در حالی که ناظران می گویند تجربه هولناک چهار سال پیش باید دولت را مجاب می کرد که با عقد قرارداد های دقیق با ترکمنستان مانع بروز دوباره چنین بحرانی شود، اما به نظر می رسد دیپلماسی انرژی دولت همچنان لنگ می زند چرا دو روز پیش یک مقام مسئول در شرکت ملی گاز با تایید ادامه کاهش واردات گاز طبیعی از ترکمنستان به ایران گفت: “شرکت ترکمن گاز ترکمنستان دلایل کاهش صادرات گاز به ایران را مشکلات فنی اعلام کرده و از هفته گذشته تاکنون ترکمنستان صادرات گاز به ایران را کاهش داده است.”

این همه در حالی است که اخیرا مقامات وزارت نفت ادعا کرده بودند با بهره برداری از خط لوله شمال و شمال شرق به طور کامل از واردات گاز ترکمنستان بی‌نیاز شده اند. بی جهت نیست که مسئولان امروز به بهانه های دیگری برای توجیه قطعی گاز روی آورده اند؛ از جمله روز گذشته معاون عمرانی استاندار گیلان افت شدید گاز و قطع آن در برخی از مناطق این استان را مرتبط با وقوع یک “حریق” دانست و گفت: “طی ماه گذشته با وقوع حریق ایستگاه فشار گاز در لاکان رشت، عملیات بهسازی و مرمت لوله های قدیمی گاز آغاز و همچنین ادامه پیدا کرد.”

در سرمای زیر صفر، مسئولان استانداری گیلان، بی آنکه امیدی برای وصل زودهنگام گاز دهند، تنها یک پیام برای شهروندان گیلکی دارند: “صرفه جویی در مصرف اکنون جز کلیدی ترین نیازهای استان است.”

درخواست صرفه جویی در حالی مطرح می شود که دیشب دمای هوای رشت به کمتر از 5 درجه زیر صفر کاهش یافت.مردم این مناطق این روزها می گویند محمود احمدی نژاد از سال 84 قرار بوده نفت را بر سر سفره ها بیاورد، اما در سال های اخیر گاز را نیز از منازل مردم ربوده است.
گفتنی است در نخستین روزهای بهمن نیز در غرب کشور، قطع گاز گریبان گیر ایلامی ها شد. گرچه سخنگوی شرکت ملی گاز ادعا کرده بود با “اطلاع قبلی” در یخبندان گازها را قطع کرده اند. وی گفته بود: “قطعی گاز در بخشی از شهر ایلام به دلیل تعمیر بر روی یکی از خطوط است که با اعلام قبلی صورت گرفته و هم‌اکنون کار تعمیر در حال انجام است.”

 

ایران در انتظار خاموشی

 

اما به غیر از گاز، برق شهروندان نیز در معرض تهدید قرار دارد. روز یکشنبه سندیکای صنعت برق اعلام کرد که”در آینده نزدیک شاهد خاموشی و قطع برق خواهیم بود.” این سندیکا “بدهی سنگین دولت” و عدم اختصاص بودجه به بخش نیرو را علت این خاموشی عنوان کرده است.

بر اساس گزارش ها سندیکای مذکور طلبی نزدیک به پنجاه هزار میلیارد ریال از دولت دارد، اما تا کنون نامه نگاری های اعضای آن به دولت و پارلمان برای پرداخت بدهی ها بی نتیجه مانده است. آن ها معتقدند اگر دولت بدهی خود را به شرکت های عضو این سندیکا نپردازد، این صنعت ورشکست خواهد شد.

با این حال وزیر نیرو روز دوشنبه تنها ترجیح داد از نامه جدید سندیکای صنعت برق “تعجب” کند. نامجو در گفتگو با پایگاه اطلاع رسانی دولت در پاسخ به سئوالی در مورد نامه ای که دلیل خاموشی‌ها را تاخیر در پرداخت بدهی‌های وزارت نیرو به پیمانکاران برق می داند، گفت: “وقتی این اظهارنظرها را شنیدم تعجب کردم که چرا برخی به خاطر موارد غیر فنی چنین حرفهای غیر کارشناسانه می‌زنند.”

این در حالیست که دبیر سندیکای صنعت برق پیش‌بینی کرده اگر پرداخت مطالبات پیمانکاران در اسرع وقت انجام نشود، قطعا در سال 92 کشور خاموش خواهد شد.