قیمت ها به قبل از گرانی باز نمی گردد

نویسنده
نازنین کامدار

» گوشت کیلویی 40 هزار تومانی

در حالی که آیت الله خامنه ای در بحبوحه تلاطم بازار سکه و ارز، وضعیت ایران را به “بدر و خیبر” و نه “شعب ابی طاالب” تشبیه ووجود هرگونه بحران در کشور را انکار کرد، گرانی و افزایش بی سابقه قیمت کالاهای مصرفی تصویر دیگری از وضعیت پیش رو می گذارد.

گرانی در روزهای گذشته به گونه ای افزایش یافته که حتی صدای اعتراض رسانه های رسمی نیز بلند شده و در برنامه های گوناگون از دولت خواسته می شود که “فکری به حال گرانی بکند”.

در این میان اما، محمود احمدی نژاد به جای پاسخگویی در مورد بحران اقتصادی موجود در کشور، درباره آمار گرسنگی منتشر شده از سوی سازمان جهانی غذا(فائو) سخنرانی و شرایط ایران را “مطلوب” ارزیابی کرده؛سخنانی که خشم کارشناسان را برانگیخته تا حدی که سایت تابناک روز گذشته در گزارشی به انتقاد از سخنان او پرداخته و خواستار توجه به “گرسنگان داخلی” به جای گرسنگان خارجی شده است.

رسیدن قیمت گوشت قرمز به کیلویی 40 هزار تومان باعث شد تا صدای رسانه های رسمی هم در آید؛به ویژه آنکه اتحادیه تولید کنندگان فرآورده های گوشتی نیز تقصیرها را بر گردن وزارت بازرگانی می اندازد. وزارت خانه ای ای که بارها ادعا کرده ارز کافی برای وارد کنندگان در اختیار دارد. اما واقعیت قیمت ها نشان می دهد که از ارز 1226 تومان خبری نیست.

در همین زمینه سایت آفتاب در گزارشی نوشته است: “گرانی این روز‌ها تمامی کالا‌ها و خدمات را تحت‌الشعاع قرار داده و دیگر خبری از تثبیت قیمت‌ها در بازار نیست. قیمت‌ها روز به روز تغییر می‌کنند و هر لحظه باید منتظر تغییر صعودی قیمت‌ها بود. جالب اینجاست که قیمت‌ها هرگز به قبل از گرانی باز نمی‌گردد و اگر ارزانی هم در کار باشد نسبت به قیمت‌های افزایش یافته است. بی‌شک امروز دیگر کسی نمی‌تواند تاثیر نوسانات نرخ ارز و سکه را بر بازار کالاهای اساسی انکار کند هرچند که هنوز نیز این مساله توسط دولتی‌ها انکار می‌شود. “

این سایت افزوده است: “گزارش‌های میدانی خبرنگار ما از سقف قیمت‌ها در جنوب تهران حاکی از گرانی انواع اقلام خوراکی است. از گوشت قرمز گرفته تا لبنیات و حبوبات و برنج همه و همه روزهای گرانی را پشت سر می‌گذارند. در این روز‌ها افزایش قیمت دلار و مقرون به صرفه نبودن واردات برای واردکنندگان احتمال کمبود کالادر ماه‌های آینده را قوت بخشیده است و همین نگرانی از بابت کمبود کالادر ماه‌های آینده، به تدریج به کوچه پس کوچه‌های بازار و خانه‌های مردم سرایت کرده و موجی از تقاضا را روانه سمت بازار کرده است. موجی که هجوم مردم برای خرید انواع اقلام خوراکی را به همراه داشته و بازار را از کنترل خارج کرده است. در این دو هفته اخیر، گوشت گوساله یخی از ۸۰۰۰ تومان به ۱۳۸۰۰ تومان رسیده است. گوشت گوساله تازه یا به اصطلاح گرم نیز از ۱۲۵۰۰ تومان بین ۱۹ تا ۲۰ هزار تومان در بازار جنوب تهران به فروش می‌رسد. قیمت گوشت گوسفندی هم وضعیت بهتری ندارد و بنا بر مشاهدات میدانی در بازار، با افزایش قیمت ۴ تا ۵ هزار تومانی مواجه بوده و تا کیلویی ۲۲هزار تومان به فروش می‌رسد. این در حالی است که به گفته خبرگزاری‌ها تهیه یک کیلو گرم راسته گوسفندی در شمال شهر تهران به ۴۰هزار تومان هم رسیده است. از سوی دیگرقند و شکر نیز با افزایش قیمتی قابل ذکر همراه بوده است و از هر کیلو ۱۲۹۰ تومان به هر کیلو ۱۷۰۰ تومان افزایش قیمت داشته است. بازار حبوبات نیز وضع بهتری ندارد و هر کیلو نخود را باید ۳۰۰۰ تومان خرید. قیمت هر کیلو لپه نیز ۳ تا ۳ هزار و ۵۰۰ تومان است. برنج خارجی نیز که به کلی نایاب شده است و اگر در بازار یافت شود افزایش قیمت چشمگیری داشته است. برنج هندی از هر ۱۰ کیلیو ۲۰ هزار تومان به هر ۱۰ کیلو ۲۷ هزار تومان رسیده است که بنا بر گفته برنج فروشان با این افزایش قیمت هم در بسیاری از موارد یافت نمی‌شود. پودر شوینده نیز افزایش قیمت چشم گیری داشته است و حتی اخبار حاکی از افزایش ۵۰ درصدی قیمت شوینده‌ها در بازار است. “

سایت آفتاب در ادامه از سیاست های شعاری دولت انتقاد کرده و نوشته: “با این وجود از سوی دولتی‌ها هر گونه افزایش قیمت چه در بازار تولید و اقلام خوراکی و چه مسکن و ارز تکذیب می‌شود و معلوم نیست در این آشفته بازار قیمت‌ها، مسئولین با انکار، چگونه می‌خواهند مشکلات مردم را حل کنند. هر گونه انتقاد و اطلاع رسانی نیز در این فضا متهم به سیاه نمایی است، هرچند که یک گشت کوتاه در بازارهای شهر همه چیز را نمایان می‌کند و باید منتظر ماند و دید تا کی انکارهای مسئولین تکذیب می‌شود؟”

سایت تابناک نیز در مطلبی، سخنان اخیر محمود احمدی نژاد درباره گرسنگی در جهان را که در آن به جای مقیاس “میلیارد” بارها از “میلیون” استفاده کرد نیز به باد انتقاد گرفته و خواستار ارائه مدارک او درباره ادعای نبود هیچ گرسنه ای در ایران شده است.

تابناک می نویسد: “اینجاست که هر از چندگاهی یکی از مسئولین به اذهان تلنگر می‌زند که مبادا کسی گمان کند که گرسنه‌ای در کشور هست که حاشا و کلا؛ همه سیرند و درستی این آمار و ارقام هم لابد با برهان خلف اثبات شدنی است: هر ایرانی ماهانه نزدیک ۴۵ هزار تومان یارانه می‌گیرد و با یک حساب دو دو تا، روزی هزار و پانصد تومان برای خوردن دارد و طبیعتا گرسنه نمی‌ماند!در آخرین نمونه از تکرار این داستان، محمود احمدی‌نژاد در بیست و پنجمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی حاضر شد و گفت: “هفت میلیارد نفر در جهان هستند که سه میلیارد از آنها گرسنه هستند و ‌۲/۱ دهم میلیارد نفر روزانه حتی یک وعده غذا ندارند”؛ به عبارت بهتر، از هر هفت نفر ساکن کره خاکی، سه نفرشان به معنای عام قضیه گرسنه هستند و 40 درصد گرسنگان، تعریف لغوی کلمه برایشان مصداق دارد و چه بسا که از فرط گرسنگی رو به مرگ باشند. اکنون کافی است که این نقل قول را در کنار سخنان پیشین رئیس‌جمهور و وزیر و معاون و… بگذاریم تا به این نتیجه برسیم که حتی یک نفر ایرانی هم در میان ۴۲ درصد گرسنه جهانی نباشد؛ آماری که به شدت تعجب برانگیز است و نیاز به توضیح دارد! اما فارغ از منبع این آمار و درستی و نادرستی این ادعا، آنچه مهم است، اذعان به تعریف جامع‌تری از گرسنگی است که تنها به شکم خالی خوابیدن محدود نشده است، بلکه احتمالا به حجم بزرگی از نیازمندانی اشاره دارد که اسیر تأمین ابتدایی‌ترین وسایل زندگی خود هستند؛ از انبوه کارتن خواب‌هایی که به گواه آمار برخی نهادهای اجتماعی، یا به گرمخانه و بهزیستی و… راه پیدا می‌کنند و یا در این شب‌های سرد زمستانی، تاب سختی روزگار را نمی‌آورند و جان می‌بازند، گرفته تا افرادی که مجبور به کلیه فروشی، تن فروشی و… می‌شوند تا شاید چند صباحی بیشتر زندگی کنند”.

این انتقاد ها در حالیست که زمزمه چند نرخی شدن قیمت بنزین نیز بر نگرانی ها و البته تورم از هم اکنون افزوده است.

در همین باره سایت فرارو نوشته است: “بر اساس اخبار رسیده، افزایش قیمت بنزین آزاد به 1000 تومان و تثبیت قیمت بنزین نیمه یارانه‌ای در رقم 400 تومان به یکی از سناریوهای مطرح ستاد هدفمندی یارانه‌ها در فاز دوم اجرای این قانون تبدیل شده است”.

این سایت افزایش قیمت بنزین را نیز ناشی از نوسانات ارزی دانسته و افزوده است: “کارشناسان معتقدند با جهش یکباره قیمت ارز در بازار عملا هدفمندی یارانه‌ها به جای پیشرفت، به عقب رفته است و قیمت بنزین و دیگر حامل‌های انرژی از قیمت فوب خلیج‌فارس و قیمت‌های بین‌المللی فاصله گرفته است”.