با رهبری تماس گرفتم، موفق به صحبت نشدم

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» روایت کامل‌تری از ماجرای ردّصلاحیت هاشمی:

یک روز پس از انتشار عمومی سخنان اکبر هاشمی‌رفسنجانی پیرامون چگونگی ردصلاحیت وی، یکی از افراد حاضر در جلسه‌ی وی با جوانان، متن کامل‌تری از سخنان او را در اختیار “روز” قرار داده است.

هاشمی‌رفسنجانی در این سخنرانی گفته است که خبر کاندیداتوری را به اصغر حجازی، از اعضای بیت رهبری گفته بود، اما وی این خبر را به اطلاع آیت‌الله خامنه‌ای نرسانده بود. هاشمی‌‌رفسنجانی همچنین خبر از آن داده است که حیدر مصلحی دو جلسه با اعضای شورای نگهبان برای ردصلاحیت وی برگزار کرده است.

هاشمی درباره نحوه کاندیداتوری خود در انتخابات چنین گفته است: “بنده واقعا تصمیمی برای حضور نداشتم ولی وقتی با تقاضا‌های جمع کثیری از جوانان و قشر‌های مختلف مردم و علما و مراجع مواجه شدم با یک کلمه‌ای که در جواب آنان اظهار داشتم که نمی‌گویم نمی‌آیم ولوله‌ای در محافل افراطیون ایجاد کرد و هجمه‌های خود علیه بنده را با توسل به هر شیوه‌ای تشدید کردند. در ‌‌نهایت به دلیل اینکه نمی‌خواستم مستبد به رای باشم تصمیم به حضور در انتخابات گرفتم. او در ادامه افزود من بسیار کم و در حالت تحیر کامل استخاره می کنم اما آن روز تصمیم گرفتم استخاره کنم و در کمال ناباوری برای خودم استخاره خوب آمد. البته استخاره جوری بود که معلوم بود کاری که می خواهم بکنم خوب است اما به نتیجه نمی رسد”.

هاشمی‌رفسنجانی همچنین به تماس خود با بیت رهبر جمهوری‌اسلامی اشاره کرد: “با توجه به اینکه به رهبری گفته بودم در انتخابات شرکت نمی کنم تصمیم گرفتم با ایشان صحبت کنم. همان شب با رهبری تماس گرفتم که موفق به صحبت نشدم و روز بعد از صبح چندین بار تماس گرفتم که هر بار به دلایلی صحبت مقدر نشد و در نهایت آخرین بار ساعت ۵ بود که تماس گرفتم و با آقای حجازی صحبت کردم. باز هم نتیجه ای حاصل نشد و در نهایت بعد از تماسی دیگر بار به آقای حجازی فقط گفتم که ایشان را از خواب بیدار نکنند و برایشان پیغام گذاشتم در نهایت برای ثبت نام راهی وزارت کشور شدم. و حتی آن قدر این رفتن با عجله بود که گروه چک سپاه نتوانست قبل از ما برسد و بدون هماهنگی و چک عازم وزارت کشور شدیم”.

وی درباره علت عدم احراز صلاحیت خود از سوی شورای نگهبان نیز چنین سخن گفت: “با توجه به شور و نشاطی که در سراسر کشور پس از اعلام حضورم در انتخابات ایجاد شد و از آنجایی که در مسیر تایید صلاحیت بنده نیز بهانه و مشکلی نبود، وزیر اطلاعات برخلاف عرف و قانون، شخصا در جلسه بررسی صلاحیت‌ها در شورای نگهبان حضور یافت که ابتدا مورد اعتراض برخی از اعضای شورای نگهبان نیز قرار گرفت و نهایتا به اعضای شورای نگهبان گفت که حضور هاشمی در انتخابات می‌تواند موجب پیروزی قاطع و با رای بالای مردم شود که با راه و رسم آن‌ها سازگار نیست و لذا این شورا را متقاعد کرد که به بهانه شرایط جسمی رای به عدم احراز صلاحیت بنده دهند. وی گفته بود که اگر همین حالا انتخابات برگزار شود، هاشمی با بیش از ۷۰ درصد آرا پیروز خواهد شد و گفته بود که بنابراین ما ۳ گزینه داریم: اول اینکه هاشمی بیاید و رئیس جمهور شود که اگر اینطور شود تمام رشته هایی که ما در این ۷-۸ سال رشتیم پنبه می کند. دوم اینکه هاشمی از صندوق بیرون نیاید که این کار هزینه خودش را دارد و ممکن است با واکنش مردم مسائل امنیتی پیش آید. سومی اینکه الان شما رد صلاحیت کنید و کار را تمام کنید. می توانید به ایشان بگویید انصراف دهد تا هزینه ها به عهده خود ایشان باشد. مردم می گویند این چه آمدنی بود که چند روز بعد انصراف داد؟! با اینکه می گویند فشارهایی بوده اما مسئولیت گردن خودشان می افتد. به من صبح سه شنبه گفتند انصراف بده تا رد صلاحیت پیش نیاید. من گفتم نه. الکی و از روی هوس که شرکت نکردم. مردم امید بسته اند. من می خواستم بیایم و توانایی این را داشتم که حماسه سیاسی که رهبری گفتند توسط من اتفاق بیافتد. فردا صبح دو تن از بزرگان نظام به مجمع آمدند تا بنده را به انصراف راضی کنند که هزینه رد صلاحیت کاهش پیدا کند بالاخره من اگر انصراف می دادم خودم هم باید در پیشگاه مردم پاسخگو می شدم بنده عرض کردم این چه کاری است مردم می گویند اگر می خواست استعفا بدهد چرا نامزد شد و نپذیرفتم”.

وی دلیل تشریح این مسایل را نیز چنین بیان کرد: “به رغم اطلاع کافی از موانع ایجاد شده و مباحث انجام شده در محافل مختلف علیه بنده بویژه در شورای نگهبان، هیچ وقت بخاطر مصالح نظام اسلامی نخواسته‌ام با اختلاف و دعوا‌های سیاسی وحدت جامعه مخدوش شود ولی برخی واقعیت‌ها باید در تاریخ ثبت شود”.

در این میان عباس‌علی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان، بدون این‌که اصل حرف هاشمی‌رفسنجانی را رد کند، گفته است: “شورای نگهبان طبق قانون برای بررسی صلاحیت‌ها مجاز است از دستگاه‌ها و مقامات مختلف درباره سوابق و عملکرد افراد استعلام کند. این امر طبق روال عادی صورت می‌گیرد و این کار نسبت به بسیاری از کاندیداها و داوطلبان اتفاق افتاده و مطلب جدیدی نیست. ‌ملاک شورای نگهبان نظر اعضا است که در قالب رأی ارائه می‌شود و تعیین‌کننده است و نظرات کارشناسی در حد کارشناسی است”.

پیش از این سایت سحام‌نیوز، نزدیک به مهدی کروبی، در خبری ویژه نوشته بود که هاشمی‌رفسنجانی در رای‌گیری اولیه شورای نگهبان، واجد صلاحیت شناخته شده بود. اما حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات، همراه با چهار تن از معاونانش وارد شورای نگهبان شده و از این مساله انتقاد می‌کند. مصلحی گفته بود که با شروع تبلیغات، موجی برای آقای هاشمی به راه خواهد افتاد و ایشان بیش از هفتاد درصد رای خواهد آورد. درنهایت نیز با اصرار احمد جنتی دبیر شورای نگهبان، رای‌گیری مجدد انجام و صلاحیت هاشمی‌رفسنحانی رد می‌شود.

گفته می‌شود که هاشمی‌شاهرودی، رییس سابق قوه‌قضاییه و عضو فعلی فقهای شورای نگهبان، در اعتراض به این مساله در روند رای‌گیری شرکت نکرده است.

اما سخن گفتن از روند ردصلاحیت، تنها واکنش هاشمی‌رفسنجانی به اتفاقات کشور نبوده است. وی با تشکر از عارف برای کناره گیری از انتخابات، حمایت خود را از نامزدی حسن روحانی اعلام کرد: “آقای دکتر حسن روحانی با مشورت بنده قدم در راه انتخابات گذاشت و با احترامی که برای کاندیدا‌های دیگر قائلم به دکتر روحانی رای می‌دهم و ایشان را برای تصدی قوه مجریه مناسب‌تر می‌دانم”.