به چالش کشیدن حکومت احمدی نژاد

نویسنده

» گزارش کلارین از سالومه، ستاره رپ ایرانی

ترانه های سالومه، خواننده رپ ایرانی، از سوی حکومت جمهوری اسلامی شنیع شناخته شده. او بخاطر شجاعتی که دارد زبانزد است.

معمولاً ترانه های رپ ایرانی زیاد شنیده نمی شود، ولی سالومه ۲۵ ساله، یک استثناء است. درحالی که این سبک آهنگ روز به روز طرفداران بیشتری در میان جوانان ایرانی پیدا می کند [نزدیک به دو سوم ایرانیان زیر ۳۰ سال سن دارند]، ولی حکومت دین سالار که ساخت و نشر ترانه در ایران را کنترل می کند، هیچ گاه از این سبک حمایت نکرده. دولت در سال ۲۰۰۷ سبک رپ را شنیع و مبتذل خواند. وزارت فرهنگ و ارشاد وعده داد که استودیوهای ضبط چنین ترانه هایی را تعطیل خواهد کرد. ولی این محدودیت ها هیچ گاه موجب خاموش شدن صدای سالومه نشد.

سالومه که ترانه ها را در اتاق خودش می سازد می گوید: “برای هر مشکلی که با آن روبرو می شویم، همیشه یک راه حل وجود دارد. من زمانی که این کار را آغاز کردم، شک داشتم. نمی دانم شاید یک پسر هم همین احساس را داشته است.”

او تا چند ماه قبل که در ایران زندگی می کرد، مجبور بود قوانین سختی را که از سوی دولتمردان اجرا می شود، دور بزند و از آنها بگریزد. او پاییز امسال به ژاپن رفت تا در رشته دیوارنگاری به مطالعه بپردازد، ولی هنوز قطعه هایی را روی صفحه اینترنتی  MySpace می گذارد و روی آلبوم اش کار می کند. او چند کنسرت کوچک در ترکیه و هلند داده است. ولی سالومه با اشاره به اینکه تنها به دنبال زیاد کردن شمار تماشاچیان خود نیست می گوید: “من ترجیح می دهم تنها یک نفر که واقعاً درکم می کند به دیدن کنسرت هایم بیاید تا اینکه هزاران نفر صرفاً برای رقص و دست زدن بیایند.”

سالومه سبک هیپ هاپ را در ۱۵ سالگی کشف کرد. با توجه به گذران دوره کودکی در ترکیه و آذربایجان، این سبک به او کمک کرد تا بتواند بر احساسات تنهایی و بر مشکلات همسو شدن با فرهنگی جدید غلبه کند. با این حال، او علی رغم اینکه بر ترکی، انگلیسی و فارسی مسلط است، تنها به زبان فارسی رپ می خواند. او می گوید: “فارسی یک زبان بسیار شاعرانه است و شعرسرایی در ایران از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.”

سالومه خاطرنشان می کند که تمامی ترانه هایش سیاسی است. او می گوید: “من از عشق بیشتر زجر کشیده ام تا از سیاست.” با این حال، این ترانه های سیاسی بوده اند که نظر هیأت داوران جایزه “آزادی خلاقیت” را جلب کرده اند. او با اینکه نتوانست برنده شود، ولی هیأت داوران شجاعت او را ستود؛ شجاعتی مثال زدنی در سرودن ترانه هایی با موضوع انتخابات مناقشه آمیز محمود احمدی نژاد. ولی سالومه تاکنون موفق شده از خشم دولتی که همواره او را سانسور کرده بگریزد و بیش از هر چیز از هویت ایرانی اش دفاع کند. او می گوید: “تمامی این تبلیغات در مورد مردم سرکوب شده به کشورهای غربی ای که می خواهند ما را مشغول نگهدارند بهانه بیشتری می دهد. من ایران را به مانند یک خانواده می بینم. با اینکه حکومت جمهوری اسلامی بر کشور حاکم است، حداقل ایرانی است.”

 

منبع: کلارین، ۷ ژانویه