تحریم ها، سرعت برنامه اتمی را کاهش داده

نویسنده

» مقاله وال استریت جورنال در مورد فعالیت های هسته ای ایران

رئیس سابق سازمان اطلاعاتی اسرائیل گفت که ایران تا سال ۲۰۱۵ قادر به ساخت سلاح هسته‌ای نخواهد بود. این اظهارات، در شرایطی بیان می شود که آمریکا و متحدانش به تدریج به این اجماع می رسند که تلاش‌های ایران برای دست یابی به کلاهک هسته‌ای، به شکل معنی‌داری کاهش یافته است.

مقامات رسمی‌آمریکا‌، اروپا‌ و آسیا، محدود شدن توان دستیابی ایران را به مواد اولیه مورد نیاز برای ساخت بمب اتمی  نتیجه تلاش های هماهنگ بین‌المللی می دانند. به طور مشخص آنها معتقدند که ایران در به دست آوردن “فیبر کربن” و یک نوع فولاد خاص با استحکام بالا، که دو جزء حیاتی برای ساخت ماشین آلات مورد استفاده در تولید اورانیوم غنی شده هستند، دچار مشکل شده است. این مقامات می گویند که تهران تلاش‌هایش را برای گسترش سانتریفیوژ‌های پیشرفته، که قادربه تولید سریع تر اورانیوم غنی شده هستند، به حالت تعلیق در آورده است. اگرچه تهران معتقد است که گسترش سانتریفیوژ‌هایش، با هدف دستیابی به سلاح هسته‌ای نیست.

تعدادی از ناظران پیشتر گفته بودند که تهران، امسال می تواند به بمب اتم برسد. اما رئیس سابق سازمان اطلاعاتی اسرائیل، مئیر داگان، با اشاره به سال ۲۰۱۵ به عنوان زمان احتمالی دست یابی ایران به سلاح هسته‌ای،  تحریم‌های بین‌المللی و عملیات مخفیانه (اطلاعاتی) در کند کردن برنامه هسته‌ای ایران موثر دانست.  مقامات تندرو دولت بنیامین نتانیاهو نیز در روز‌های اخیر، تخمین‌های خود را در مورد زمان دست یابی ایران به سلاح هسته‌ای تعدیل کرده اند.

مقام های رسمی‌آمریکایی و اسرائیلی همچنان تاکید دارند که ایران به طور فعال در پی‌دست یابی‌به سلاح هسته‌ای و پیشبرد برنامه‌ خود در این زمینه است. ایالات متحده و متحدانش تاکید دارند که به رغم عقب نشینی‌های ایران، تلاش‌ برای تحت فشار گذاشتن تهران از نظر مالی باید تشدید شده و ادامه یابد. این مقامات معتقدند در صورتی که ایران تصمیم به عنی سازی بیشتر اورانیوم بگیرد، قادر به تولید چهار اسلحه اتمی خواهد بود. آمریکا و آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای، همچنین نگرانند که ایران به توسعه سانتریفیوژ‌های خود در سایت‌های مخفی‌بپردازد. در چنین شرایطی، نتیجه گیری‌های جدید در مورد زمان دستیابی ایران به سلاح اتمی، دورنمای حملهٔ نظامی ایالت متحده و یا اسراییل جهت مختل کردن تولید سلاح‌های هسته‌ای در آینده نزدیک را کاهش می دهد.

دولت اوباما و دولت‌های اروپا‌یی امیدوارند که کند شدن روند برنامه هسته ای ایران باعث تاثیر بخشی بیشتر تحریم‌های بین‌المللی شده و این کشور را وادار به قبول حدود برنامه هسته‌ای خود کند. این در حالی است که فعالیت های دیپلماتیک اخیر در مورد پرونده هسته ای ایران، تاکنون دستاورد‌های کمی‌به همراه داشته است.

از سوی دیگر، ایران می گوید که برنامه‌ هسته ایش با شتاب در حال پیشرفت است. یک ماه پیش علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی‌ایران، به تلویزیون حکومتی پرس تی وی گفت: “مهم نیست که چقدر در تحریم‌های خود علیه ایران پیش بروند… فعالیت‌های هسته‌ای ما ادامه خواهد داشت و دنیا شاهد دستاورد‌های عظیم تر ایران در آینده خواهد بود”.

 

منبع: وال استریت جورنال، 8 ژانویه