گزارش

نویسنده
رهیار شریف

گزارش برپایی نخستین جشنواره ی فیلم ایرانی لندن

سینما ی مستقل در خارج از خانه

پس از تمایل زیاد جشنواره های خارجی به ژانر سینمایی به اصطلاح “ جشنواره پسند ” ایران در سالهای دهه ی هفتاد و اوایل هشتاد، این گونه ی سینمای ایران در سالهای اخیر، گرمی بازار چندانی در میان اهالی غربی سینما ندارد و حالا دیگر چند سالی ست که سینمای ایران در محافل بین المللی و جشنواره های خارجی، آمد و شد چندانی ندارد.

از سویی دیگر، جشنواره های غربی تا کنون بیشتر به معرفی کارگردان های شناخته شده ای پرداخته اند، که شاید بخش مهمی از سینمای ایران باشند اما بی گفت و گو، بازتاب دهنده ی تمامیت سینمای ایران نیستند. دیگر از این، محدود بودن کارگردان های شناخته شده ی سینمای ایران در نزد محافل غربی نیز، مشکل دیگری برای سینماگران تازه کار و جوان به حساب می آید. در این میان افرادی نظیر، محسن مخملباف، عباس کیارستمی، بهمن قبادی، جعفر پناهی و شیرین نشاط شانس تقابل با مخاطب جهانی را پیدا کرده اند و سینمای بدنه و مستقل ایران معمولاً از حضور در برابر دیدگان جهانی باز مانده است.

 

 

در کشاکش روزهای پرهیاهوی ایران و در ادامه ی راه دشوار سینمای مستقل و سینماگران جوان ایران در راه معرفی به بازارها و مخاطب جهانی، “ جشنواره ی فیلم ایرانی لندن ” در این کلان شهر، که به گونه ای بسان پایتخت فرهنگی دنیا شناخته می شود، در ماه های گذشته آغاز به کار کرده است تا به همت دست اندرکاران این جشنواره، سینماگران بازمانده از قافله ی جهانی سینمای ایران نیز بخت سخن گفتن با مخاطب جهانی را پیدا کنند و از انزوای دیرین خود بیرون آیند.

این جشنواره با هدف معرفی فرهنگ سینمایی ایران و با نگاهی ویژه به آثاری که تا کنون در صنعت سینمای دنیا مهجور مانده اند، از ماه جولای گذشته فعالیت حرفه ای خود را آغاز کرده است و در ادامه از نوزدهم نوامبر دو هزار و ده به مدت یک هفته، فیلم های منتخب را در سینماهای مهم و مرکزی لندن به روی پرده خواهد برد.

به روایت سایت جشنواره، مدیریت این فستیوال، هیات انتخابی، متشکل از سینماگران قدیمی و جوان را برای گزینش فیلم های برگزیده ی خود انتخاب کرده است.

 

 

اعضای هیات انتخاب این جشنواره، متشکل از سینماگران بنام ایرانی و اروپایی می باشد.  کامران شیردل، مستند ساز شناخته شده ی سینمای ایران در راس هیات انتخاب این جشنواره قرار دارد و در این راه، پتریک تاکر و زوران ولکاویچ، سینماگران حرفه ای سینمای انگلستان و مجتبی میرطهماسب، دیگر مستند ساز ایرانی، او را یاری می دهند. 

 

” جودی تیلر “، از اعضای هیات برنامه ریزی جشنواره، در گفت و گو با روز، از استقبال فراوان سینماگران ایرانی از این جشنواره خبر داد و گفت  که تا روز بیست و چهارم سپتامبر که آخرین مهلت ارسال آثار به جشنواره بوده است، بیش از چهارصد فیلم مستند و داستانی کوتاه و بلند از چهار گوشه ی دنیا به دفاتر جشنواره در تهران و لندن ارسال شده است و در حال حاضر هیات انتخاب جشنواره مشغول بررسی آثار ارسالی می باشد. این مقام مسئول همچنین در ادامه به خبرنگار روز گفت که از میان آثار دریافت شده  بیش از سی فیلم مستند و داستانی گزینش خواهند شد و با زیرنویس انگلیسی، در سینماهای لندن به روی پرده خواهند رفت.

این عضو هیات برنامه ریزی جشنواره، در ادامه به فعالیت های جانبی جشنواره ی فیلم ایرانی لندن اشاره کرد و در این باره گفت:

” نمایشگاه  عکس و تصویر سازی هنرمندان ایرانی نیز به موازات جشنواره ی سینما، برقرار خواهد شد.”

هیات انتخاب و داوری  این نمایشگاه نیز، از دو هنرمند بنام ایرانی تشکیل شده است. سیف الله صمدیان و حسین خسروجردی، دو هنرمند حوزه ی تجسمی این جشنواره هستند که روال  انتخاب و گزینش عکس ها و تصاویر ارسالی را بر عهده خواهند داشت.

گفتنی است بر خلاف بخش سینمایی این جشنواره، که برای دور نخست، جنبه ی رقابتی ندارد، نمایشگاه عکس، از  بخش رقابتی نیز برخوردار است و در انتهای جشنواره از ده عکاس و تصویر ساز برتر، تقدیر به عمل خواهد آمد.

گفتنی است نگاه ویژه به فرهنگ های متفاوت دنیا، سنتی دیرین در انگلستان به حساب می آید. در همین رابطه، سالهاست که جشنواره های فیلم های کردی، ترکی، اسپانیایی و… در لندن برگزار می شود. در این میان و با توجه به سیاست موجود در بین اهالی سینمای انگلستان، جای خالی فستیوال فیلم های ایرانی تا سالها در میان فستیوال های فیلم ملل به چشم می خورد که این نقصان به همت گروه  برگزار کننده ی فستیوال فیلم  ایرانی لندن مرتفع شده است.

برای دستیابی به اطلاعات بیشتر درباره ی فستیوال فیلم ایرانی لندن، می توانید به نشانی وبسایت رسمی این جشنواره مراجعه کنید.

http://www.ukiff.org.uk/