دومین نامه رهبر به جوانان غرب

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» شکایت از تروریسم کور و توصیه به اخلاق

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهور‌ی‌اسلامی، برای دومین بار خطاب به جوانان کشورهای غربی نامه نوشته است. نامه‌ای که به بهانه حمله‌های اخیر نگاشته و در آن از تروریسم به عنوان درد مشترک ایران و غرب یاد شده است.

وب‌سایت آیت‌الله خامنه‌ای این نامه را علاوه بر فارسی، به دو زبان انگلیسی و عربی هم منتشر کرده است. نامه‌ای خطاب به “عموم جوانان در کشورهای غربی” که دومین مورد از این دست است. رهبر جمهوری‌اسلامی سال گذشته و پس از حمله به نشریه شارلی‌ابدو نیز نامه‌ای مشابه نوشته بود.

رهبر ایران با اشاره به حوادث اخیر پاریس نوشته است: “هر کس که از محبت و انسانیت بهره‌ای برده باشد، از دیدن این صحنه‌ها متاثر و متالم میشود؛ چه در فرانسه رخ دهد، چه در فلسطین و عراق و لبنان و سوریه”. او همچنین اضافه کرده که اگر درباره مسایل این‌چنینی “برای همفکری و چاره اندیشی نشود، خسارت دو چندان خواهد شد”.

به گفته آیت‌الله خامنه‌ای تروریسم در حال حاضر “درد مشترک” جهان است، اما ترس و درد ناشی از حوادث تروریستی “دنیای اسلام در ابعاد بسیار بزرگتر و خشن‌تر آنها را تجربه کرده و دوم اینکه برخی از قدرت‌های بزرگ همواره حامی این خشونت‌ها بوده‌اند”. او از آمریکا به عنوان پایه‌گذار القاعده و طالبان نام برده و غرب را متحد “حامیان آشکار و شناخته‌شده تروریسم تکفیری، علیرغم داشتن عقب‌مانده‌ترین نظام‌های سیاسی” توصیف کرده است. غربی که به عقیده او “پیشروترین و روشن‌ترین اندیشه‌های برخاسته از مردم‌سالاری‌های پویا در منطقه را سرکوب کرده و می‌کند”.

آیت‌الله خامنه‌ای در نامه پیشین خود خطاب به “جوانان اروپا و آمریکای شمالی” از آن‌ها خواسته بود که با “شناخت مستقیم و بی‌واسطه” از اسلامی، تلاش کنند دین را “از طریق منابع اصیل و ماخذ دست اول آن بشناسند”.

نامه پیشین ایت‌الله خامنه‌ای با استقبال اصول‌گرایان روبه‌رو شده و آن‌ها این نامه را تاریخی توصیف کرده بودند. به ادعای اصول‌گرایان رسانه‌های مهم غربی نیز با سانسور این نامه، مانع آن شدند که متن آن به دست جوانان غربی برسد.

وب‌سایت آیت‌الله خامنه‌ای با استفاده از امکانات شبکه‌های اجتماعی و ایجاد هشتگ، تلاش کرده بود این نامه را در سطح وسیع‌تری منتشر کند. رسانه‌های اصول‌گرا همچنین عکس‌هایی از جوانان مسلمان کشورهای غربی - از جمله آلمان -  منتشر کرده بودند که مشغول پخش این نامه در میان عموم بودند.

چند ماه پیش نیز وب‌سایت آیت‌الله خامنه‌ای نوشته بود که حمیدرضا مقدم‌فر، مدیرعامل اسبق خبرگزاری فارس و مشاور فرمانده سپاه پاسداران، به عنوان مسئول “ستاد نشر و تبلیغ” این نامه انتخاب شده است.

رهبر جمهوری‌اسلامی در نامه اخیر خود نوشته است که برای ایجاد امنیت باید ذهنیت “آلوده به تزویر” حاکمان غربی تغییر کند، چرا که این مساله در “سیاست‌های فرهنگی غرب رسوخ کرده و یک هجوم نرم و خاموش را سامان داده است”. به گفته او “پرخاش‌گری و بی‌بند و باری اخلاقی” از جمله مولفه‌های اصلی فرهنگ غرب است. او همچنین گروه دولت اسلامی را نیز ناشی از “تلاقی استعمار با یک تفکّر افراطی و مطرود، آن‌هم در دل یک قبیله‌ی بدوی، بذر تندروی را در این منطقه کاشت”.