خطر گسترش خشونت در کشور

نویسنده
حمید احدی

» حمله با سلاح سرد به جلسه دانشجویان

حمله گروهی از اوباش با سلاح سرد به جلسه سخنرانی آذر منصوری فعال اصلاح طلب در شهر یاسوج با واکنش تند نیروهای سیاسی روبرو شده و حتی در جلساتی سخن از تهیه نامه ای خطاب به رییس جمهور و تهدید به تحریم انتخابات به میان آمده است. روزنامه های دوشنبه در حالی در این باره نوشته بودند که حسین شریعتمداری در یادداشت روزی با لحن عوامانه اصلاح طلبان را گروهی مفلوک خوانده بود که سخن از ایتلاف با این و آن بلوف هایی است که می زنند.

بعد از حادثه ورامین که با واکنش تند لفظی وزیر کشور و دولتمردان روبرو شد و گفته شده که پرونده نماینده پایداری حاضر در مراسم به عنوان تحریک مردم به شورش به قوه قضاییه رفته است دومین برخورد خودسرها با نشست‌های اصلاح‌طلبان این‌بار به فاصله ۱۰ روز در یاسوج اتفاق افتاد. با دو مضروب و یک مجروح،۱۰ روز پیش بود که در قرچک ورامین، دلواپسان با هدایت نماینده عضو جبهه پایداری این شهر، به سخنران نشست اصلاح‌طلبان یعنی موسوی‌لاری حمله کرده و عمامه از سر او انداختند. این‌بار یک نشست دانشگاهی با هجوم دانشجوهای دلواپس لغو شد و سه نفر هم در پی این هجوم مصدوم شدند که یکی از آنها در بیمارستان بستری است.

روزنامه اصلاح طلب بهار هم در گزارش اصلی خود نوشته: تندروها و گروه های فشار عزم خود را جزم کرده اند تا از همین حالا بازی باخته را برهم بزننـد. روز گذشـته پـرده دیگـری از نمایـش خودسریشان را روی صحنه بردند و با همه الگوهای سالیان دورشان، وارد میدان شدند. این بار پای سلاح سرد هـم به غائله شـان باز شـد تـا سخنرانـی آذر منصوری، عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت، در یاسوج با حملات آنهـا به هم بخـورد.(لینک)

غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی در مقاله ای در روزنامه ایران با اشاره به افزایش حمله خودسران به سخنرانی ها و تجمعات قانونی گروه های سیاسی نوشته: اگر بی‌قانونی‌ها و قانون‌شکنی‌ها و اقدامات فراقانونی استمرار یابند، علاوه بر تزریق خشونت به جامعه،  سبب زیر سؤال رفتن سلامت و امنیت روانی جامعه می‌شوند. این اقدامات بویژه در آستانه انتخابات می‌تواند امنیت روانی انتخابات را به مخاطره بیندازد و از اکنون یک فضای زور، وحشت و ارعاب را به جامعه تسری دهد.

به نوشته این نماینده اصولگرای مجلس: زیرا در کشوری که آرامش و امنیت برقرار است، نمی‌توان اجازه داد که بی‌قانونی حاکم شود و عده‌ای خودسر خود را مجری قانون بدانند.(لینک)

صادق زیبا کلام در مقاله ای در قانون نوشته: حمله به سخنرانی ها و تلاش در بر هم زدن سخنرانی ها از سوی گروه های فشار و جریانات وابسته به تندروها در این سال ها زیاد اتفاق افتاده و کسانی که برنامه هایشان لغو و مورد تهدید قرار می گرفتند از جمله خود من ظرف شش ماه گذشته چند مورد از برنامه هایم که بعضا نهاد های رسمی متولی آن بودند، تعطیل شد.

این استاد دانشگاه که خودش چندباری تا به حال موضوع حملات گروه های فشار به جلسات سخنرانی اش بوده است اظهار نظر کرده که:  این رویدادها را  مسئولان  می‌توانند کنترل کنند. نمی توان پذیرفت این افراد خودسر هستند و نمی‌توان آن‌ها  را کنترل کرد. ممکن است نهاد خاصی به این افراد دستور العمل ندهد که جلسات را به هم بزنید اما خیلی از نهاد ها می‌توانند این افراد را کنترل کنند گرچه عزم و اراده ای برای این امر وجود ندارد.

مقاله قانون اشاره کرده: سوال بزرگ از نهاد های وابسته به اصولگرایان  این است که چرا جلوی این اتفاقات را نمی‌گیرید و چرا  اجازه می دهید با سلاح سرد به یک انسان حمله کنند؟ اینکه ۱۵ نفر به نام های مختلف برنامه‌های سیاسی را بر هم می‌زنند بیش از آنکه برنامه‌های سیاسی را بر هم بزند، به نام اصولگرایان و اندیشه های آن ها ضربه می زند.(لینک)

اسماعیل حسین پور در ابتکار نوشته: این روزها در حالی که جهان در هراس از ترور و تروریست‌ها به سر می‌برد، ایران جزیره‌ی امن در منطقه است و اقتدار دولت و ملت ما به عنوان الگوی کشورهای منطقه زبانزد است؛ عده ای قانون شکن خویش اندیش که به دروغ خود را انقلابی تر از دیگران می‌نُمایانند، این اقتدار و آرامش را بر نمی‌تابند و قصد دارند با برخی هرج و مرج طلبی‌های خیابانی و مخالفت با نشست‌های قانونی وفاداران به قانون اساسی، این پیام روشن را به دنیا بدهند که دولت روحانی از تامین امنیت شهروندانش ناتوان است و در درون اقتداری ندارد و دولت بی اقتدار، بی اعتبار است.(لینک)

کیهان که از انتشار خبر حمله به جلسه سخنرانی خانم آذر منصوری خودداری کرده بود در یادداشت روز نوشت شرایط کنونی مدعیان اصلاحات با شرح مستندی که گذشت، به مراتب بدتر و دست آنها، بارها خالی‌تر از هنگامی است که واردک انتخابات ۹۲ شدند. آیا غیر از این است؟ و آیا هیچیک از موارد یاد شده قابل تردید است؟! بنابراین به آسانی می‌توان نتیجه گرفت که ادعای پیوند آنان با بخشی از اصولگرایان فقط به فقط - تاکید می شود فقط به فقط - برای کسب وجهه از اصولگرایان است. به بیان دیگر، قصد دارند دست خالی از دستاورد مدعیان اصلاحات (اعم از اصلاحاتی‌ها و کارگزارانی‌ها و اعتدالی‌ها)  در انتخابات پیش‌روی را با گره زدن خود به اصولگرایان، پُر و پیمان نشان بدهند! و از این رهگذر برای خود کسب وجهه و آبرو کنند.(لینک)