دست از سر قهوه خانه ها بردارید!

نویسنده
فیروزه متین

» عرضه قلیان باز هم محدود تر شد

پس از ممنوعیت مصرف قلیان برای دختران و زنان که با برخورد های میدانی عوامل پلیس همراه بود، حکومت ایران یک گام دیگر به ممنوعیت مطلق این سرگرمی جوانان نزدیک تر شده و قهوه خانه های جدید را مکلف کرده است که تعهد کتبی بدهند که قلیان عرضه نخواهند کرد.

خبرگزاری ایرنا در اینباره گزارش داده است: “ستاد کشوری مبارزه با دخانیات در هشتمین جلسه خود ۷ مصوبه مهم داشت که از آن جمله تعهد گرفتن از قهوه‌خانه‌های جدید برای عرضه نکردن قلیان هنگام صدور مجوز برای آنهاست. مصوبات هشتمین جلسه ستاد کشور مبارزه با دخانیات که با حضور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و نمایندگان ۴ وزارتخانه عضو و سازمانهای مسئول در دفتر وزیر بهداشت برگزار شد. بر اساس این نشست پیرو اجرای ممنوعیت عرضه و استعمال مواد دخانی از جمله قلیان در اماکن عمومی، اخذ تعهد عدم عرضه قلیان در صدور مجوز قهوه‌خانه های جدید الزامی است و وزارت صنعت، معدن و تجارت با همکاری وزارت بهداشت، وزارت کشور و نیروی انتظامی هماهنگی لازم جهت اجرای آن را در سراسر کشور معمول دارند. مصوبات فوق پس از امضای رییس جمهوری در حکم قانون بوده و برای همه دستگاه ها لازم الاجراست.ستاد کشوری مبارزه با دخانیات در سال ۸۶ پس از تصویب قانون جامع مبارزه با دخانیات در مجلس شورای اسلامی در سال ۸۵ تشکیل شده و تاکنون برای مبارزه با دخانیات ۸ جلسه تشکیل داده است”.

این مصوبه با واکنش تند رئیس اتحادیه قهوه‌خانه‌داران و سفره‌خانه‌های سنتی مواجه شده است.

به گزارش ایسنا، عباس علایی در واکنش به آخرین مصوبه ستاد کشوری مبارزه با دخانیات درباره‌ ممنوعیت عرضه‌ قلیان در قهوه‌خانه‌های تازه تاسیس‌، گفته: “اگر قرار است در کشور با دخانیات مبارزه شود‌ چرا جلوی کار شرکت دخانیات ایران گرفته نمی‌شود؟ ما امیدواریم با آمدن دولت تدبیر و امید،‌ فرجی هم در کار ما شود و بعضی از آقایان از نگاه‌های خصمانه‌ خود به صنف ما دست بردارند و این کار را درک کنند. در همه جای دنیا مکانی را برای افراد دخانی در نظر می‌گیرند، ما هم در داخل وقتی تمام هشدارهای وزارت بهداشت و نیروی انتظامی را رعایت می‌کنیم، نباید این قدر حساسیت نشان دهیم و یک چیزی را که بزرگ نیست، بزرگ کنیم. با محدود کردن عرضه‌ قلیان، مصوبه‌ها و دستورهایی که هر بار به شکلی صادر می‌شود‌، نه تنها تعداد قهوه‌خانه‌ها در تهران کاهش یافته، بلکه همه‌ پارک‌ها و کنار خیابان‌ها قهوه‌خانه و محلی برای مصرف قلیان شده‌ است، این بهتر است یا داشتن مکانی با چارچوب و قانون که نظارت هم می‌شود؟”

او افزوده است: “این همه مشکل بهداشتی وجود دارد ولی همه فقط روی قهوه‌خانه‌ها و عرضه قلیان دست گذاشته‌اند، اگر می‌خواهند کنترلی باشد چرا جلوی شرکت دخانیات را نمی‌گیرند و از کشت تنباکو جلوگیری نمی‌کنند؟ اگر نگرانی وجود دارد، چرا فرهنگ‌سازی نمی‌شود؟ قهوه خانه‌دارها را این قدر به حاشیه نکشانید و اجازه دهید به کسب و کار خود برسند. نیروی انتظامی نظارت شدیدی روی قهوه‌خانه‌ها و سفره‌خانه‌ها دارد و به جرات می‌توان گفت که این مکان از امن‌ترین مکان‌ها هستند. نباید با این صنف که جمعیت زیادی از طریق آن ارتزاق می‌کنند برخورد قهری شود. اگر قرار باشد آنها هر روز استرس داشته باشند که نمی‌توانند به کار خود ادامه دهند. زمانی که تهران ۱۲۰ هزار نفر ساکن داشت، ۲ هزار و ۵۰۰ تا ۳ هزار قهوه‌خانه هم وجود داشت‌؛ ولی حالا که جمعیت آن میلیونی شده است تعداد قهوه خانه‌ها به حدود ۹۰۰ باب رسیده است”.

گفتنی ست چندی پیش دولت عرضه قلیان در سفره خانه ها را ممنوع کرده بود و سال گذشته نیز نیمی از جامعه ایران یعنی زنان را از حضور در قهوه خانه ها منع کرد.

این اقدام دولت که با برخوردهای شدید پلیس با مردم در خیابان ها همراه بود، واکنش گسترده ای در پی داشت به طوری که سازمان های بین المللی حقوق زنان از این رفتار دولت به عنوان نمادی از زن ستیزی جمهوری اسلامی یاد کردند.

دولت و پلیس اما از تصمیم خود عقب ننشستند و به برخورد با زنانی که به قهوه خانه ها می رفتند، ادامه دادند.

این ممنوعیت ها در حالیست که جوانان در ایران به دلیل ممنوعیت مصرف مشروبات الکلی و نبود اماکن تفریحی از جمله بار، دیسکو و… و همچنین محدودیت های حکومتی و خانوادگی، طی ۸ سال گذشته به قلیان پناه برده اند و مصرف قلیان به تمامی خانه ها و پارک ها سرایت کرده است.

طی ۸ سال گذشته اما این قبیل محدودیت ها برای زنان به مراتب بیشتر بوده است. هم اکنون نه تنها قلیان کشیدن برای زنان در ایران ممنوع است، بلکه آنها سال هاست از حضور در استادیوم های ورزشی و باشگاه های بیلیارد هم محروم هستند.