حمایت یا انشقاق در لبنان

نویسنده
لوریان لوژور

» گزارش لوریان لوژور از نقش ایران در منطقه

جنجال ها بر سر کمک های ایران به ارتش لبنان همچنان ادامه دارد و چندین تن از اعضای “جنبش ۱۴ مارس” مخالفت خود را با کمک های نظامی جمهوری اسلامی اعلام داشته اند.

در این راستا به ویژه، احمد فتفت، نماینده مجلس لبنان، اعلام کرده که این کمک ها “دارای اهداف سیاسی اند، نه امنیتی”. او گفت: “اگر ایران به واقع قصد دارد نهاد نظامی لبنان را تقویت و نیازهای آن را تأمین کند، می بایست این اقدام را با گرفتن سلاح از دست حزب الله و دادن آن به ارتش انجام می داد.”

او همچنین افزود: “حزب الله به اندازه کافی سلاح دراختیار دارد که بتواند از ارتش در مأموریت هایش حمایت کند. به همین دلیل، هیچ مباحثه ای درخصوص نقل و انتقالات احتمالی سلاح از ایران و نقض قطعنامه های بین المللی نباید انجام شود.”

آقای فتفت همچنین اظهار داشت که دولت باید وضعیت را به درستی برآورد کند که آیا “ارتش واقعاً از قبول این کمک ها سود خواهد برد. همچنین باید منتظر گزارش نهاد نظامی باشیم که ببینیم آیا با توجه به تحریم های اعمال شده علیه ایران، این کمک ها نقض تصمیمات بین المللی خواهد بود یا خیر”.

ازسوی دیگر، عدنان منصور، نخست وزیر سابق لبنان، تأکید کرده است که این کمک ها مغایر با قطعنامه ۱۷۴۷ سازمان ملل نیست، چرا که درواقع “به عنوان یک مبادله مالی شناخته نمی شود […] و اینکه رد و بدل شدن هیچ گونه سلاح پیچیده ای در دستور کار نیست”.

به گفته او، “واقعیت این است که برخی احزاب خواستار انجام مبادلات به هر شکل آن با ایران نیستند”.

او با اشاره غیرمستقیم به کمک های عربستان سعودی به ارتش لبنان این سؤال را مطرح کرد که چرا باید کمک ریاض را قبول ولی کمک های ایران را رد کرد.

این درحالی است که دولت بریتانیا طی دو سال اخیر میزان حمایت های نظامی خود از لبنان را چند برابر کرده. این کمک ها در چارچوب مبارزه علیه تروریسم که لبنان را در مرزهایش تهدید می کند انجام شده است.

منبع: لوریان لوژور، ۲۴ اکتبر