درخواست تعزیر خاتمی

نویسنده

khatamihatkhormat.jpg

پریسا حاتمی

گروهی از طلاب حوزه علمیه قم به علت آنچه “هتک حیثیت روحانیت و اعمال خلاف شرع و شؤون روحانیت” نامیده شد، از سید محمد خاتمی رییس‌جمهور سابق ایران شکایت کردند و خواستار بازداشت وی شدند. این گروه با امضای طوماری بیست متری که به دادستان دادگاه ویژه روحانیت ارائه شد، خاتمی را به “زیر پا گذاشتن احکام و موازین شرع با لباس مقدس روحانیت” و همچنین “انحرافات اعتقادی” متهم کردند.

در طومارهای شکایت طلاب از خاتمی که بنا به اعلام خود آنها “بیش از بیست متر امضا با نام” در آن وجود دارد، به چند فیلم منتشر شده بر روی اینترنت اشاره می‌شود که در آنها خاتمی در حال دست دادن و صحبت کردن با چند زن از فاصله نزدیک دیده می‌شود. دفتر خاتمی و خود وی این فیلم‌ها را جعلی و مونتاژ دانسته‌اند، اما طلاب سی‌دی این فیلم‌های جعلی را نیز که بنا به ادعای ایشان در سفر ایتالیا از خاتمی گرفته شده است، ضمیمه شکایت خود ساخته و به دادگاه ارائه داده‌اند.

بر اساس گزارش سایت نوروز، شکایت‌کنندگان خواستار “بازداشت، محاکمه، خلع لباس و تعزیر” خاتمی شده‌اند و مسئولان دادگاه ویژه روحانیت نیز اعلام کرد که این شکایت را ثبت خواهند کرد و نسبت به پیگیری شکایت رسمی طلاب حوزه‌های علمیه از سید محمد خاتمی قول مساعد داده‌اند.

این خبر را اولین بار سایت رجانیوز که به عنوان ارگان غیر رسمی هواداران احمدی نژاد شناخته می‌شود، منتشر ساخت و پیش از آن نیز در سایت‌های این جریان، اخباری مبنی بر جمع‌آوری امضا از طلاب برای شکایت از خاتمی شنیده می‌شد.

اصلاح طلبان این اقدام طلاب تندرو را از جنس ترور شخصیت و با هدف حذف یا تخریب خاتمی در عرصه سیاسی ارزیابی کرده‌اند. سایت نوروز وابسته به جبهه مشارکت این شکایت را در راستای افزایش برخوردها و تهدیدها و شبنامه‌ها و فشارها علیه وی و ناشی از فعال شدن وی در انتخابات مجلس هشتم دانسته است.

سیدحسین موسوی تبریزی، دبیر مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم که یک تشکل روحانی اصلاح طلب است، نیز گفت: “عده‌ای در کشور ما هستند که از کسانی که در میدان سیاست احتمال بیشتری دارد که مبارزه سیاسی را ببرند، وحشت دارند و به همین‌دلیل، حملات تخریبی علیه آنها بیشتر می‌شود. حملات تخریبی علیه خاتمی از سوی کسانی صورت می‌گیرد که پایگاهی در جامعه ندارند و این افراد به خصوص در آستانه انتخابات مجلس هشتم این عمل غیراخلاقی را انجام می‌دهند.”

اما عبدالله رمضان زاده سخنگوی دولت خاتمی در تحلیلی متفاوت گفت: “به گمان من این فشار به شخص خاتمی نیست، بلکه رفتاری است ناشی از فشاری که افکار عمومی وارد می‌آورد به اقتدارگرایانی که به دلیل ناکارآمدی در حل مسایل روزمره به سوی مسأله سازی روی آورده‌اند تا افکار عمومی متوجه بن‌بست سیاست اقتصادی و خارجی و داخلی نشود.”

وی همچنین این شکایت را بی‌اثر و بی‌نتیجه دانست و با اشاره‌ای کنایه‌آمیز به شکایت تاج زاده معاون سیاسی وزیر کشور از احمد جنتی دبیر شورای نگهبان به دنبال ابطال 700 هزار صندوق رای در انتخابات مجلس ششم، گفت: “با توجه به پرونده‌های بسیاری که در دادگاه ویژه روحانیت وجود دارد از جمله شکایت از آیت‌الله جنتی من بعید می‌دانم که به لحاظ زمانی به زودی به این پرونده رسیدگی شود. چرا که دادگاه مطابق عدل رفتار می‌کند و به نوبت. بنابراین فکر نمی‌کنم تا دو یا سه سال دیگر امکان رسیدگی به این پرونده به وجود بیاید. چرا که شکایت قبلی حدود 5 سال است که در نوبت رسیدگی است و هنوز نوبت به آن نرسیده است.”

محتوای شکایت

“متاسفانه تا کنون برخی مرتکبین جرائم به صورت علنی در رسانه‌ها، آن هم با لباس مقدس روحانیت ظاهرا از دید آن دادگاه محترم مخفی مانده‌اند. امضاکنندگان با توجه به … خواستار بازداشت و رسیدگی به جرائم آقای محمد خاتمی می‌باشند.” این جملات سرآغاز شکایت طلاب تندرو از رییس‌جمهور پیشین و رهبر جریان اصلاح طلب در ایران است که در آن با اشاره به اعمالی که “شخص مذکور با حضور در سایر کشورها” انجام می‌دهد، نظیر “مصافحه با زنان و لمس اندام زنان” و با بیان اینکه این اعمال موجب “هتک حیثیت روحانیت و موجب تخریب وجهه روحانیت معظم، انقلاب اسلامی و آرمان‌های امام راحل در افکار عمومی داخلی و مسلمانان سایر کشورها” می‌شود، از وی شکایت شده است.

بنا به گفته طلاب شاکی، در CD ضمیمه این شکایت فیلم گفت‌وگوی خاتمی با خبرنگار زن ایتالیایی به صورت زانو به زانو با لباس نامناسب خبرنگار، فیلم مصافحه (دست دادن) وی با زنان در کشور ایتالیا و دو فیلم دیگر که در مورد یک زن و دختر مسلمان روی داده، موجود است. شاکیان این فیلم‌ها را نشانه “عملکرد فاسد و مفسده‌انگیز” خاتمی دانسته‌اند.

در این شکایت همچنین خاتمی به این متهم شده که در دوران ریاست‌جمهوری خود “ضربات سهمگین و جبران‌ناپذیری به کشور و قانون اساسی” وارد کرده و هم‌اکنون “در ملأ عام و مقابل ابزارآلات تبلیغاتی رسانه‌ای جمعی، با زیر پا گذاشتن احکام و موازین شرع با لباس مقدس روحانیت اقدام به مصافحه با زنان و لمس اندام آنان می‌نماید، کاری که شرعا و عرفا حرام و برخلاف ضروری اسلام است.”

طلاب شاکی همچنین گفته‌اند: “لمس اندام زنان اجنبی آن هم به گونه‌ای که فیلمبرداری شده و در اینترنت به

معرض نمایش گذاشته می‌شود، منجر به فاجعه‌ای عظیم در اشاعه فرهنگ فساد جنسی و افزایش فحشا خواهد شد.”

در این شکایت همچنین چند مورد از سخنرانی‌های سید محمد خاتمی در دوران ریاست جمهوری نقل شده است که بنا به ادعای شاکیان نشانه “انحراف فکری و اعتقادی و عملی وی” دانسته شده است.