واژه های ممنوع در تلگرام

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» محدودیت جدید در ایران؛ فیلترینگ زیرپوستی و هوشمند

هنوز یک ماه از حاشیه‌ سازش تلگرام با دولت برای کنترل برخی مضامین در این شبکه  نگذشته که رسانه‌ها اینبار از آغاز روند انتقال برخی اطلاعات خبر می‌دهند. روزنامه شهروند نام محدودیت جدید را “فیلترینگ زیر پوستی و هوشمند” خوانده است.

تعدادی از کاربران شبکه پیام رسان تلگرام در روزهای گذشته هنگام ارسال برخی از پیام‌ها، خطایی دریافت کرده‌اند که به آنها گفته اجازه ندارند این پیام‌ها را برای دیگران ارسال کنند.

روزنامه شهروند، در شماره ۷۴۲ خود نوشته است این روش می‌تواند آغازی برای شروع فیلترینگ هوشمند تلگرام در ایران باشد.

به نوشته این روزنامه کاربران برای ارسال بعضی از پیام‌هایی که به نظر می‌رسد در آنها واژگان یا عبارت‌های مشمول فیلترینگ وجود دارد با محدودیت مواجه می‌شوند و پیام‌های واجد این کلمات را نمی‌توانند برای افراد دیگر ارسال کنند یا در گروه‌ها به اشتراک بگذارند.

در ماه‌های اخیر برخی دشست اندرکاران جمهوری اسلامی تلاش کردند تا تلگرام فیلتر شود، اما کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه بعد از برگزاری جلسه ای در آبان ماه تصمیم گرفت تلگرام فعلاً مسدود نشود.

اینک به گزارش روزنامه شهروند با اینکه مسئولان دولتی می‌گویند با فیتلر کردن تلگرام مخالف هستند اما “به نظر می‌رسد دست‌کم از نظر محتوایی اتفاقات تازه‌ای در تلگرام افتاده است و کلماتی ازجمله نام‌ها و اسامی مسئولان و عبارت‌ها و واژگانی که عموما در ایران مشمول خط قرمزها هستند اگر در متنی وجود داشته باشد، با تنظیماتی که در تلگرام اعمال شده، امکان انتشار پیدا نمی‌کنند.”

پیش از رواج شبکه‌های اجتماعی به ویژه در جریان اعتراضات سال ۸۸ شرکت مخابرات محدودیت‌های واژگانی مشابهی برای ارسال پیامک‌ها اعمال کرده بود. روزنامه شهروند می‌ نویسد حالا پیامی که از دیروز به برخی کاربران ارسال شده به‌نوعی یادآور همان شیوه است.

۱۳ تا ۱۴ میلیون نفر در ایران از اپلیکیشن پیام‌رسانی تلگرام استفاده می‌کنند.

این شبکه به ویژه بعد از محدودیت‌ها و اختلالات شبکه وایبر به یکی از محبوب‌ترین شبکه‌های ارتباطی برای تبادل پیام در ایران تبدیل شد. تلگرام در ایران کاملا فیلتر نیست و امکاناتی نظیر انتقال فایل‌های تصویری بدون کاستن از کیفیت و سرعت جابه جایی آنها را به کاربران ارائه می‌کند.

در آبان‌ماه پس از صحبت‌های محمود واعظی وزیر ارتباطات مبنی بر مکاتبه با مدیران شرکت پیام‌رسان تلگرام برای فیلتر کردن آنچه “کانال‌های مستهجن” در این شبکه خوانده شده، تلگرام دسترسی کاربران ایرانی به برخی از این کانال‌ها را مسدود کرد.