رئیس دولت وزارت اطلاعات را تضعیف می کند

نویسنده
نیما فرح آبادی

» ادامه افشاگری های اصولگرایان

سایت های خبری متعلق به اصولگرایان، در مطلبی مشترک، محمود احمدی نژاد را متهم به تضعیف وزارت اطلاعات کردند.این سایت ها با اشاره به تناقض سخنان رئیس دولت و وزیر اطلاعات درباره نحوه مرگ اسامه بن لادن، رهبر گروه القاعده، سخنان احمدی نژاد در این باره را “نقض صریح” سخنان حیدر مصلحی و “موازی کاری” عنوان کردند که به تضعیف این وزارتخانه کلیدی می انجامد.

به نوشته این سایت ها، در حالی که “مرجع رسمی و قانونی” مسائل اطلاعاتی و امنیتی کشور، وزارت اطلاعات است، “برخی اظهار نظرهای صورت گرفته از سوی مسوولان ارشد کشور” می تواند باعث تضعیف این وزارتخانه شود.

این گزارش همچنین با اشاره به ماجرای استعفای وزیر اطلاعات در اواخر فروردین ماه، پذیرش آن از جانب احمدی نژاد و سپس مخالفت آیت الله خامنه ای با این مسئله که به جنجالی بی سابقه در نظام جمهوری اسلامی منجر شد، آورده است که با ابقای مصلحی، جلو برخی “جریان های انحرافی در پروژه نفوذ به وزارت اطلاعات و مشخصاً دفتر وزیر” گرفته شد.

 

مصلحی: بن لادن از بیماری مرده

حیدر مصلحی وزیر اطلاعات روز یکشنبه 18 اردیبهشت در حاشیه اولین جلسه دولت که او و محمود احمدی نژاد همزمان حضور داشتند، گفت دولت جمهوری اسلامی “اخبار دقیق و اسناد موثقی” در دست دارد که نشان می دهد اسامه بن لادن، رهبر شبکه القاعده، مدت ها پیش به دلیل بیماری جان سپرده است.

او گفت ادعای آمریکا در مورد کشتن اسامه بن لادن، “ادعایی بی جا” است که “برای تحت الشعاع قرار دادن بیداری اسلامی در منطقه” بیان شده است.

مصلحی در جمع خبرنگاران  اظهار کرد بخش بزرگی از آنچه آمریکا در مورد اسامه بن لادن گفته  “بابت انتخابات داخلی و سرپوش گذاشتن بر روی وضعیت اقتصادی وخیم این کشور” بوده است.

وزیر اطلاعات به ماجرای دستگیری عبدالمالک ریگی (رهبر گروه جندالله) هم اشاره کرد و گفت چرا آمریکا همانطور که ایران پس از دستگیری عبدالمالک ریگی، تصاویر او را در تلویزیون نمایش داد، از جنازه اسامه بن لادن عکسی نشان نداد و اعلام کرد جسد او را به دریا انداخته است؟

 

احمدی نژاد: بن لادن کشته شده

رئیس دولت برای بار نخست روز یکشنبه گذشته به  کنفرانسی تحت عنوان “ائتلاف جهانی علیه تروریسم” رفت تا از “اخبار و اطلاعات دقیق” خود در باره اسامه بن لادن سخن بگوید.

بر اساس اظهارات احمدی نژاد، رهبر پیکارجویان اسلامگرای القاعده، پیش از کشته شدن برای مدت ها در اختیار ارتش آمریکا بوده است.

او گفت: “خبر دقیق داریم که فردی که اخیراً کشته‌اند از مدت‌‌ها قبل در اختیار نظامیان آمریکا بود.”

احمدی نژاد  در آخرین مصاحبه تلویزیونی خود هم مجددا بر این سخنان تاکید کرد؛موضعی که به وضوح با اطلاعات مورد اشاره مصلحی درباره نحوه مرگ بن لادن متفاوت است.

سخنانی که سایت های وابسته به جریان حاکم آن را “نقض صریح” سخنان وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی در این باره ارزیابی کردند.

 

اصولگرایان: چرا مواضع متناقض؟

اینک سایت های اصولگرا تنها وجه اشتراک  موضع گیری رئیس دولت و وزیر اطلاعات کابینه او را در این دانسته اند که “هر دو گفته اند اطلاعات موثق و دقیق در این باره دارند.”

به نوشته این سایت ها، با توجه به اینکه مرجع رسمی اطلاعاتی و امنیتی کشور، وزارت اطلاعات است و قاعدتاً وزیر اطلاعات، دارای منابع خبری و اطلاعاتی دقیق تری است، رئیس جمهور چرا برخلاف سخنان وزیر اطلاعات ، اطلاعات می دهد؟ و مگر نه این است که باید منبع کسب اطلاعات امنیتی رئیس جمهور، وزارت اطلاعات باشد؟

این گزارش ها به بازتاب های بین المللی موضع گیری درباره مرگ اسامه بن لادن اشاره کرده و افزوده اند: “آیا این برازنده کشور ماست که مقام رسمی اطلاعاتی کشور، درباره مرگ بن لادن سخنی بگوید و سخنش هم در دنیا بازتاب بین المللی داشته باشد ولی چند روز بعد، رئیس جمهور، عکس آن را اعلام کند؟!”

در پایان این مطلب آمده که “بن لادن مرده یا کشته شده یا زنده است، بن لادن به تازگی از دنیا رفته یا مدتی قبل و… مهم نیست؛ مهم اعتبار و آبروی ملی ماست که نباید با موازی کاری هایی که نتیجه ای جز تناقض ندارد آن را لکه دار کرد ، حتی اگر این موازی کاری، از جانب شخص رئیس جمهور باشد.”