خواب و خیال های انتخاباتی احمدی نژاد

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» زمین تازه دعوای اصولگرایان؛ مجلس نهم

درگیری میان حامیان احمدی‌نژاد و اصول‌گرایان پس از اختلاف بر سر عزل حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات، و سپس ادغام وزارت‌خانه‌ها و عزل سه وزیر، اینک با اتهام دخالت گروه احمدی‌نژاد در انتخابات مجلس نهم ابعاد دیگری یافته است؛ انتخاباتی که گروه موسوم به “باند انحرافی” ـ به نوشته کیهان ـ برای “مهندسی کردنش” برنامه ریزی کرده اند هرچند مخالفان اصولگرایشان آن را “خواب و خیال” می دانند.

 

مجلس نهم: احمدی‌نژاد دخالت می‌کند یا نه؟

با اینکه محمود احمدی‌نژاد، دو شب پیش در گفت‌وگویی تلویزیونی اعلام کرد وی و همراهانش قصد دخالت در انتخابات مجلس را ندارند، آیت‌الله مصباحی مقدم، از نمایندگان مجلس، در گفت‌وگویی با سایت خبرآن‌لاین– نزدیک به علی لاریجانی– اعلام کرد که “رئیس‌جمهور به صورت غیر رسمی جریانی را برای ورود به انتخابات راه‌اندازی کرده که هدفش به کرسی نشاندن حامیان رئیس‌جمهور در مجلس آینده است”.

وی در این گفت‌وگو با اشاره به درگیری‌های اخیر احمدی‌نژاد اضافه کرد: “با رفتاری که رئیس‌جمهور اخیرا داشتند باید بگویم که آن سبو بشکست و آن پیمانه ریخت. تصوری که رئیس جمهور بیاید یا اینکه مشایی به حمایت از او به عرصه بیاید تا به قول امیری‌فر ۱۵۰ کرسی را در مجلس بعد داشته باشند، خواب و خیال است”.

این نخستین بار نیست که اصول‌گرایان از دخالت حامیان احمدی‌نژاد در انتخابات ابراز نگرانی می‌کنند. پیش از این اسدالله بادامچیان، قائم مقام حزب موتلفه اسلامی و دیگر عضو متنفذ فراکسیون اصولگرایان نیز بر این نگرانی تاکید و اعلام کرده بود: “ممکن است برخی اطرافیان دولت همچون استانداران، فرمانداران و بخشداران دخالت غیرمجاز در انتخابات انجام دهند. دولت و بخصوص نزدیکان رییس‌جمهور باید از هرگونه فعالیتی که شائبه تاثیرگذاری در انتخابات مجلس نهم را داشته باشد، پرهیز نمایند.”

 وی همچنین از طرح اصولگرایان برای تشکیل کمیته‌ای با هدف جلوگیری از دخالت غیرمجاز دولت در انتخابات مجلس خبر داده بود.

وی پیش از این نیز درباره انتخابات مجلس نهم گفته بود : “احساس می‌شود که برخی از گروه‌های داخل اصول‌گرایان اصحاب قدرت شده‌اند و می‌خواهند حالا که بر رأس قدرت هستند به هر نحوی که شده این قدرت را برای خودشان حفظ کنند. آدم شیوه‌های گوناگونی را می‌بیند. همین امسال نیز می‌بینید که طرف می‌گوید من اصلاً کاری به انتخابات ندارم اما وقتی از ورای پرده می‌بینیم متوجه می‌شویم طرف، گروه‌های گوناگون انتخاباتی تشکیل داده”.

انتخابات مجلس نهم قرار است روز دوازدهم اسفند سال جاری برگزار شود و آن‌گونه که معاون پارلمانی وزارت کشور اعلام کرده است “آن دسته از کارمندان دولت که قصد نامزدی در انتخابات را دارند، باید اوایل تیر ماه از سمت خود استعفا دهند و تقریبا 45 روز قبل از 12 اسفند ماه نیز از کاندیداها ثبت‌نام به عمل خواهد آمد”.

اما سایت جوان آن‌لاین ـ– نزدیک به دفتر سیاسی سپاه پاسداران ـ– در خبری، با اشاره به نامزدهای احتمالی انتخابات آورده است: “تاکنون 3109 نفر فعالیت خود را برای نهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی آغاز کرده اند. 1423 نفر از این افراد اصولگرا و 1346 نفر اصلاح طلب می باشند. نکته قابل توجه اینکه عمده این اصلاح طلبان مهره های سفید بوده و جریان انحرافی نیز به دنبال یارگیری از هر دوی این گرایش ها می باشد. از مجموعه 3109 نفر، 1070 نفر علیه فتنه موضع مشخص داشته و 1335 نفر نیز هیچ موضعی موافق و مخالفی در خصوص فتنه بیان نکرده اند. 600 تن از این افراد دارای مقبولیت خوبی بوده و در حوزه های انتخابیه خود مطرح می باشند و 513 نیز دارای سابقه نمایندگی بوده و 371 نیز پیش از این تجربه رد صلاحیت را درکارنامه خود داشته اند”.

 

نگرانی از دخالت به نفع جریان انحرافی

نگرانی‌ها از دخالت احمدی‌نژاد و اطرافیانش به نفع رحیم‌مشایی در حالی است که وی پیش از این حضور در انتخابات مجلس را تکذیب کرده بود. مشایی در مراسم اختتامیه نماش منشور کوروش در موزه ملی گفته بود: “مگر الان کسی برای نمایندگی مجلس نامزد می‌شود؟ باید اول استعفا بدهند اگر ۱۲ اسفند روز انتخابات باشد دو ماه قبل از آن ثبت‌نام انجام می‌شود تا آن زمان فرصت خواهد بود تا زنان و مردان توانمند در انتخابات مجلس شرکت کنند. بنده هیچ قصدی برای شرکت در انتخابات مجلس ندارم”.

پیش از این و پس از برکناری اسفندیار رحیم‌مشایی از نهاد ریاست‌جمهوری، اصول‌گرایان این خروج را تصنعی و به منظور حضور درانتخابات مجلس دانسته بودند. در آن زمان سایت  بولتن‌نیوز - که گفته می‌شود نزدیک به نهادهای امنیتی است ـ به نقل از “تحلیل‌گران داخلی” نوشته بود: “حذف رحیم‌مشایی از مسوولیت نهاد ریاست جمهوری در واقع فرصتی به وی بوده است تا بتواند با خیالی راحت برنامه‌های خود را برای انتخابات بعد سامان دهد و از بخشی از فشارهایش در این زمینه کاسته شود.”

جوان‌آن‌لاین نیز در این زمینه چنین گزارش داده بود: “جریان انحرافی اصول‌گرایان که مدت‌هاست فعالیت‌های انتخاباتی برای نهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی را آغاز کرده، برنامه جدیدی را برای به دست گیری آرای مخالف خود تدوین کرده است. این جریان در برنامه‌ای که منتقدین خودساخته نام دارد، بنا دارد که به برخی تغییرات، برکناری‌ها و تنش‌های ساختگی روی آورده و برخی از نیروهای خود را از نهادهای تحت مدیریت خود به فضای سیاسی کشور انتقال داده و سپس آنان را تحت عنوان منتقدین حول یک لیست انتخاباتی متمرکز سازد. در همین زمینه شنیده شده به زودی باید شاهد برخی تغییرات با دامنه‌ای از کشمکش‌های ساختگی در بدنه تحت مدیریت این جریان انحرافی بود، جریانی که تلاش دارد با گردآوردن لیست‌های به ظاهر متفاوت و یکپارچه ساختن آن‌ها در هنگام ورود به مجلس ترکیب نهایی مجلس نهم را از آن خود کند.”

گفتنی اینکه در ماه‌های گذشته یک گروه سه نفره از اصولگرایان متشکل از غلامعلی حداد عادل، علی‌اکبر ولایتی و حبیب‌الله عسگراولادی رایزنی‌هایی را برای وحدت اصولگرایان در انتخابات مجلس در دستور کار داده بودند.