اعتراض ها به جشن تولد متملقان برای احمدی نژاد

محمدرضا یزدان پناه
محمدرضا یزدان پناه

» کراولی و اتحادیه قنادان تهران به کار افتادند

ششم آبان سالروز تولد محمود احمدی نژاد بود و به همین مناسبت از سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گرفته تا استاندار تهران و حتی اتحادیه قنادان پایتخت، به فکر تبریک گفتن و کادو دادن به رئیس جمهوری اسلامی افتادند.

به جز فیلیپ کراولی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات متحده که پیام تبریک خود را خطاب به احمدی نژاد، روز 28 اکتبر (ششم آبان) در توییتر منتشر کرد، مرتضی تمدن، استاندار تهران نیز در سایت پایگاه اطلاع رسانی استانداری، تجربه همراهی خود با رئیس جمهور در روز تولدش رامنتشر کرد.

احمدی نژاد از ساعت 10 صبح روز تولد خود، دیدار چهره به چهره اش با مردم تهران به منظور بررسی مشکلات آنها را آغاز کرده بود.

مرتضی تمدن در این خصوص نوشت: “مثل همیشه با صبر و بردباری و چهره متبسم به صحبتها و درد دل مردم گوش می داد و سپس دستورات لازم را با دقت و وسواس برای حل مشکل مردمی که با همه وجود آنها را دوست می دارد صادر می کرد.”

وی افزوده که: “در دقایق پایانی دیدار پچ پچ بچه ها حکایت از نکته ای داشت تا یکی از آنها در گوش من گفت: فلانی، امروز (6 آبان ) روز تولد دکتر است، نگاهی به رئیس جمهور انداختم چنان غرق رسیدگی به مشکلات مردم بود که به خود اجازه ندادم این مناسبت را به ایشان یادآوری کنم. پس از پایان ملاقات به اتفاق چند نفر از دوستان در حالیکه برای اقامه نماز ظهر آماده می شد به وی گفتم “آقای دکتر تولدت مبارک” و بلافاصله سئوال کردم “آقای رئیس جمهور هیچ می دانید امروز روز تولد شماست.”

به نوشته استاندار تهران، احمدی نژاد با شنیدن این حرف “لحظه ای به ما خیره شد و لبخند بر لبانش جاری شد.”

تمدن سپس خطاب به احمدی نژاد ادامه داده: “اگر زودتر می دانستم برایتان کیک تولد آماده می کردیم، مجدداً خندید و گفت بهتر است به جای این حرفها به امورات مردم برسید، یکی دیگر از دوستان به مزاح گفت: آقای دکتر باید شیرینی بدهید و ایشان گفت معمولاً برای جشن تولد شیرینی و هدیه می دهند نه شیرینی بگیرند، اما به هرحال شیرینی جشن تولد من همین است که در کنار مردم شیرینی حل مشکلات آنها را بین هم تقسیم کنیم.”

استاندار تهران در پایان مطلب خود نوشته است: “او [احمدی نژاد] که عاشق مردم است، روز تولدش را هم در شیرینی خدمت به بندگان خدا گذراند. خدایش خیر دهد و عمرش با برکت.”

محمود احمدی نژاد متولد ششم آبان ۱۳۳۵ (۲۸ اکتبر ۱۹۵۶) است. او در روستای “ارادان” در حوالی شهرستان گرمسار واقع در استان سمنان به دنیا آمده است.

 

پیام تبریک متفاوت آمریکا

اما اگر استاندار تهران، روز شنبه هشت آبان یعنی دو روز پس از سالگرد تولد احمدی نژاد، پیام تبریک خود را خطاب به وی منتشر کرد، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا این کار را در همان روز انجام داد.

فیلیپ کراولی، در پیامی که آن را در شبکه اجتماعی توییتر منتشر کرد، ضمن تبریک سالگرد تولد رئیس جمهوری اسلامی، از او خواست تا دو آمریکایی زندانی در اوین را به همین مناسبت آزاد کند.

پیام تبریک سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده به احمدی نژاد اما چندان هم دوستانه نبود. زیرا او در بخش دیگری از پیام خود نوشت: “54 سالگی شما پر از فرصت های از دست رفته بود، امیدوارم که در ۵۵ سالگی رابطه متفاوتی بین ایران و جهان برقرار کنید.”

این مقام آمریکایی خطاب به احمدی نژاد افزود: “تولدتان مبارک پرزیدنت احمدی نژاد. آنرا با آزادی جاش فتال و شین باوئر جشن بگیرید. این چه هدیه ای خواهد بود.”

جاش فتال و شین باوئر، دو تبعه آمریکایی هستند که به اتهام جاسوسی و ورود غیرمجاز به خاک ایران در زندان اوین، زندانی هستند. دادگاه رسیدگی کننده به جرایم این دو متهم آمریکایی هنوز تشکیل نشده است اما حکومت ایران سارا شورد، دیگر همراه جاش فتال و شین باوئر را که در روز ۳۱ ژوئیه ۲۰۰۹ در منطقه مرزی ایران و کردستان عراق دستگیر شده بود در ماه سپتامبر آزاد کرد.سارا شورد نامزد جین باوئر است.

مسعود شفیعی، وکیل و خانواده های این دو آمریکایی بارها تاکید کرده اند که فرزندانشان جاسوس نیستند و برای تفریح و کوهپیمایی به کردستان عراق سفر کرده بودند.

 

رونمایی از کیک تولد احمدی نژاد

اما این تنها سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات متحده و استاندار تهران نبودند که به یاد سالگرد تولد محمود احمدی نژاد بودند.

“جشنواره تولد شیرین” و “اتحادیه قنادان تهران” هم، خوشحال کردن رئیس دولت در سالگرد تولدش را فراموش نکرده بودند.

به همین مناسبت بود که خانم آذر خدای وندی، مسئول دبیرخانه جشنواره تولد شیرین، 30 مهرماه از پخت کیک نمادین به مناسبت سالروز تولد دکتر احمدی نژاد برای دومین سال متوالی و نمایش آن در عید سعید قربان خبر داد.او با اشاره به همکاری اتحادیه قنادان تهران در برگزاری دومین مراسم جشن تولد شیرین، افزود: “در این جشن تولد علاوه بر پخت کیکهای تولد هموطنان نیکوکار، کیک نمادین سالروز تولد رئیس جمهوری نیز تهیه شده و به نمایش گذاشته می شود.”

مشخص نیست که احمدی نژاد شخصا در این جشن تولد شرکت می کند یا نه.

در همین حال سایت بولتن (از سایت های نزدیک به سپاه پاسداران) به مناسبت سالگرد تولد رئیس دولت نوشت: “ششم آبان ماه سالروز تولد محمود احمدی نژاد، رییس جمهوری اسلامی ایران است. مردی که با تاکید بر شعارهای انقلابی و دفاع از آرمانهای بلند اسلامی به ستیز با دنیای سلطه برخاسته و فریادهای حق طلبانه اش، دلهای مردمان بسیاری را در اقصی نقاط جهان به سوی خود کشانده است.”

این سایت در توصیف بیشتر خصوصیات احمدی نژاد نوشته است: “احمدی نژاد که امروز پای به پنجاه و پنجمین سال زندگی می گذارد، را همه جهانیان می شناسند. کافی است نگاهی به اخبار بین المللی بیندازید. هر جا نام ایران هست، واژه احمدی نژاد نیز به عنوان رییس جمهوری آن با هر زبان و خطی می درخشد. روزنامه ها، صفحات خود را با نوشتن نامش زینت می بخشند، رادیوها هر روز با گفتن از او و در باره او به دنبال مخاطب بیشتر می گردند و تلویزیون ها را بی پخش تصویر او، جاذبه ای نیست.”

 

خودشیرین های بادمجان دور قاب چین

اما این تعریف ها و تبریک ها به احمدی نژاد، نگرانی یکی از سایت های اصولگرا را به دنبال داشت.

سایت جهان (وابسته به علیرضا زاکانی، از چهره های امنیتی و نماینده اصولگرای تهران در مجلس)، کسانی که برای احمدی نژاد تولد می گیرند را به “خود شیرین” هایی تشبیه کرد که “به بهانه تولد رئیس جمهور”، “بادمجان” های دور قاب را به “جای کیک” رنگ می کنند و می چینند.

این سایت که عنوان”چرا جشن تولد برای رئیس جمهور نگران کننده است؟” را برای گزارش خود انتخاب کرده، افزوده: “رفتار از این دست هم برای فرد ستایش شونده مضر است و ستایش کننده و هم برای دیگران که ناظر بر این مراسم و جشن ها هستند.”

جهان سپس با اشاره به “فرهنگ غلطی” که این رفتار در جامعه جا می اندازد، نوشته است: “در همین فرهنگ غلط است که منتقد دلسوز تا مرز منافق و سبز و متصدی ستاد کار شکنی و حتی صهونیستی بودن نیز پیش می رود. در این فرهنگ غلط چاپلوسی رمز ماندگاری در قدرت است.برای ماندن یک روز بوسه بر دستان «رئیس جمهور وقت» می زند و روز دیگر «رئیس جمهور این وقت”» را در حد پیامبر معرفی می کند. در این فرهنگ غلط است که رفتارهای رئیس جمهور را برخی معجزه می خوانند و برخی دیگر برای آن شان قدسی قائل می شوند.”

این سایت اصولگرا در ادامه با بیان اینکه “نگرانی از کیک درست کردن و جشن تولد گرفتن نیست”، نگرانی اصلی خود را “سیطره فرهنگ تملق و ریاکاری و چاپلوسی” و “روز به روز فربه تر شدن بادمجان دور قاب چین ها” عنوان کرده است.