یقه گیری بیرون از تشک

نویسنده


فریدون شیبانی

جنجالی ترین انتخابات برای تعیین رییس فدراسیون کشتی امروز در تهران انجام می شود. کشمکش های بیرون از تشک باعث شده این انتخابات دو بار انجام نشود و تشکیل مجمع عمومی آن به جای شش ماه [طبق مقررات] نزدیک به یک سال به تعویق بیفتد.

دو بار عدم تشکیل مجمع عمومی به دلیل اختلافات و نبودن زمینه برای انتخاب رییس مورد تایید معاون رییس جمهوری اسلامی و رییس تربیت بدنی، باعث تنش هرچه بیشتر میان خانواده این ورزش پر طرفدار و ملی ایران شده است.

پیش از این خبرگزاری فارس با اعلام اینکه علی آبادی در این حلسه حضور نخواهد داشت، از کیومرث هاشمی، معاون او به عنوان رییس جلسه نام برده بود. علی آبادی اما دیروز در حالی که از سلامت انتخابات کشتی صحبت می کرد، به خبرگزاری ایسنا رسما اعلام کرد ریاست مجمع را خود به عهده خواهد گرفت، هر چند: “اخبار خوبی از انتخابات فدراسیون کشتی به گوش نمی ‌رسد.”

این انتخابات که به بعد از بازیهای آسیایی دوحه و به روز پانزدهم بهمن موکول شده بود، با بالا گرفتن اعتراض نامزدهای ریاست فدراسیون مبنی بر اینکه رییس سازمان می خواهد فرد مورد قبول خود ـ یزدانی خرم ـ را به هر شکل بر صندلی ریاست بنشاند، باز هم به تعویق افتاده بود.

از 44 رای در این انتخابات، 30 رای به روسای هیات‌های کشتی استانها و بقیه به نمایندگان نهادها و بخش‌های مختلف ورزشی تعلق دارد. البته با توجه به آرای تعیین کننده روسای هیات ها، در این مدت تغییر و تحولات بسیاری در راس هیاتهای استان در جهت خواسته های رییس سازمان انجام گرفته است.

به تعویق افتادن تشکیل مجمع برای تعیین رییس فدراسیون کشتی، با اعتراض شدید بسیاری از اهالی این رشته پر طرفدار، به ویژه نامزدهای ریاست فدراسیون رو به رو شده است. معترضان، “فعل و انفعالات در هیات های استان ها را در جهت بالا بردن بخت سرپرست فعلی فدراسیون دانسته اند. “

اوایل سال جاری رییس سازمان تربیت بدنی در جلسه روسای فدراسیون های ورزشی، با تهدید روسای وقت دو فدراسیون کشتی و فوتبال، رسما اعلام کرده بود ریشه فدراسیون های سرکش را خشک خواهد زد. دیری نپایید که او دستور برکناری محمد رضا طالقانی، رییس وقت فدراسیون کشتی را داد و سپس محمد رضا یزدانی خرم، رییس قدیمی فدراسیون والیبال را به عنوان جانشین او معرفی کرد. برکناری محمد دادکان رییس فدراسیون فوتبال هم که به محرومیت فوتبال ایران از حضور در رقابتهای بین المللی تحت نظارت فدراسیون بین المللی فوتبال منجر شد، در همین راستا انجام شد.

بسیاری از صاحب نظران، مانند منوچهر لطیف، قدیمی ترین کشتی نویس مطبوعات ایران و یا یدالله اعتصامی از دیگر پیشکسوتان و صاحب نظران این رشته اعتقاد دارند اصل، مدیریت کشتی است و باید کسی انتخاب شود که این ورزش ملی را احیا کند. حال باید صبر کرد و دید در این زیر خم گیری خارج از تشک، برنده، کشتی ایران خواهد بود یا خیر.