ایران در مذاکرات آمریکا و روسیه

واشنگتن پست
واشنگتن پست

» گزارش واشنگتن پست درباره دیدار کری و لاوروف

جان کری وزیر خارجه آمریکا روز شنبه گفت، آمریکا و روسیه به مذاکرات پیرامون وضعیت نامناسب شرق اوکراین ادامه می‌دهند،‌ با این حال وی خاطرنشان کرد که واشنگتن کتمان دخالت مسکو در مسلح کردن شورشیان هوادار روسیه را قبول نمی‌کند.

کری پس از دیدار با سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه گفت: “کافی است بگویم که ما در مورد مسائلی در خصوص اوکراین با هم اختلاف نظر داریم. توافق کرده‌ایم که در این باب به تبادل اطلاعات بپردازیم. همچنین توافق کردیم که گفتگوها ادامه یابد.”

کری و لاوروف یک روز پس از آنکه اوکراین ادعا کرد ۳۲ تانک روسی و تعداد مشابهی وسایل نقلیه نظامی روسیه وارد منطقه لوهانسک شده‌اند و به شورشیان مخالف کیف سلاح و مهمات رسانده‌اند،‌ در پکن دیدار کردند. اگر این هجوم تایید شود،‌سئوالاتی درباره حمایت روسیه از آتش‌بس ایجاد می‌شود.

چند دقیقه پیش از آنکه این دو دیپلمات با هم دست بدهند و مقابل دوربین ها عکس بیندازند، لاوروف سئوالی در مورد اینکه آیا روسیه به اوکراین سرباز و تانک می فرستد رد کرد.

وی گفت، حتی جن پساکی سخنگوی وزارت خارجه آمریکا هم گفته است این وزارتخانه اطلاعاتی در این باره ندارد. لاوروف در پاسخ به اصرار برای ارائه جزئیات گفت: “اگر پساکی اطلاعاتی ندارد، خوب من هم ندارم.”

مسکو شایعات درباره سلاح‌رسانی به شورشیان اوکراین را رد کرده است.

کری در حال سفر به عمان است تا با محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران و کاترین اشتون، نماینده اروپا، که معمولا در دیدارهای ایران و آمریکا حاضر است، گفتگو کند. این دو کشور با مهلت ۲۴ نوامبر برای دستیابی به توافق نهایی درباره برنامه هسته‌ای ایران روبرو هستند.

لاوروف به خبرگزاری اینترفاکس روسیه گفته است که با دیدگاه واشنگتن مبنی بر اینکه در این مهلت می‌توان به توافق دست یافت موافق است. با این حال اختلافات بزرگ است.

در گزارشی که روز جمعه علنی شد، آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای گفت، ایران هنوز اطلاعات کافی درباره فعالیت‌های مشکوک خود برای تولید سلاح هسته‌ای ارائه نداده است.

این آژانس بازرسی گفت، اطمینان دارد که هیچکدام از مواد هسته‌ای که ایران آنها را به آژانس ارائه داده برای استفاده نظامی تبدیل نشده اما نمی‌تواند این را تایید کند که ایران مسایل پنهانی در برنامه هسته‌ای خود نداشته باشد.

همچنین گفته می‌شود در حالیکه تهران به کاهش توان هسته‌ای خود پایبند است، اما نتوانسته درباره فعالیت‌های گذشته خود اطلاعات کافی ارائه دهد. ایران اصرار دارد صنعت هسته‌ای این کشور تماما صلح‌آمیز است و برای مقاصد پزشکی و تولید برق استفاده می‌شود.

برخی از متخصصان هسته‌ای شک دارند ایران و آمریکا و پنج قدرت جهانی دیگر بتوانند در مهلت باقیمانده به توافق جامع دست یابند.

کری در پکن تلاش کرد تا در مورد گزارش‌هایی در مورد نامه اوباما به رهبر ایران توضیح بدهد. وی عنوان کرد که همکاری در باب مبارزه با داعش در سوریه و عراق هیچ ارتباطی با مذاکرات هسته‌ای ایران ندارد. کری بدون اینکه وجود چنین نامه‌ای را که اولین بار توسط وال استریت ژورنال فاش شد، تایید کند عنوان کرد که آمریکا هیچ ارتباطی بین این دو موضوع برقرار نکرده است.

منبع: واشنگتن پست - 8 نوامبر