کلمه تاریخ مشمول سانسور شد

نویسنده
نازنین کامدار

» گسترش فیلترینگ به تلفن همراه

یک ماه پس از آنکه رسانه های خبری درباره  راه اندازی سامانه جدید فیلترینگ در ایران هشدار دادند، روز گذشته روشن شد که پیامک های شهروندان نیز مشمول فیلترینگ شده و دامنه سانسور تلفن همراه گسترده تر شده است.در همین راستا اعلام شده در فیلترینگ جدید وجود بسیاری کلمات باعث رد نشدن پیام می شود.از جمله پیام هایی که حاوی کلماتی چون”تاریخ”، “نماینده مجلس” و… باشند به مخاطب نمی رسند؛هر چند هزینه ارسال پیام از کار بر گرفته می شود.

این فیلترینگ در شرایطی اعمال می شود که طی دو سال گذشته تعدادی از شهروندان به بهانه “ارسال پیامک های توهین آمیز” به حبس های طویل المدت محکوم شده اند. برخی از زندانیان آزاد  شده نیز تاکید کرده اند که در بازجویی ها، متن پیامک های ارسالی از سوی آنان و نیز پیام های دریافت شده، به عنوان مستندات جرم مورد سئوال قرار گرفته است.به گفته این افراد حتی ارسال پیامک حاوی عدد به برنامه ورزشی “نود” نیزبه عنوان “جرم امنیتی” تلقی شده است.

هم اکنون هر دو اپراتور تلفن همراه ایران توسط نیروهای وابسته به سپاه پاسداران مدیریت می شود. سپاه پاسداران سال گذشته در یک معامله صوری، 51 درصد از سهام شرکت مخابرات ایران و شرکت ارتباطات سیار را به بهای پایین و به بهانه “اجرای اصل 44 قانون اساسی و  افزایش خصوص سازی” به تملک خود در آورد.
اپراتور دوم تلفن همراه ایران نیز که ابتدا قراربود با نام “ترک سل” فعالیت خود را آغاز کند، پس از مداخله سپاه در آخرین ماه های دولت دوم محمد خاتمی، آنهم به بهانه همکاری های امنیتی ترکیه با اسرائیل، متوقف شد اما پس از چندی،  با خروج طرف ترک از قرار داد و جایگزینی شرکت “ام تی.ان” آفریقای جنوبی، کنسرسیوم جدید اپراتور دوم به نام “ایرانسل” و با حضور افراد مورد اعتماد سپاه راه اندازی شد.
به این ترتیب هر دو اپراتور تلفن همراه ایران، در حال حاضر در اختیار سپاه پاسداران و یا شرکت های اقماری آن  است.

برخی از سایت های داخلی منتقد دولت دیروز در گزارشی از فاز جدید فیلترینگ در کشور، اما اینبار در تلفن همراه گزارش دادند و تاکید کردند از این پس پیامک های ارسالی نیز مشمول فیلترینگ خواهد شد.

در اینباره سایت آفتاب در گزارشی نوشت: “برخی شرکت‌هایی که فعالیت آنها ارسال پیامک انبوه تبلیغاتی و خبری است ادعا می‌کنند که شرکت همراه اول هزینه ارسال برخی پیامک‌هایی را که به دلیل وجود برخی کلمه‌ها در متن آنها ارسال نمی‌شوند را از آنها دریافت می‌کند”.  

این سایت به نقل از مدیر یکی از شرکت هایی که مشمول فیلترینگ شرکت “همراه اول” شده، آورده است: “مدت‌هاست که این مشکل را داریم. در ابتدا فقط چند کلمه معدود وجود داشت که در صورتی که در متن پیامک بودند، ارسال آن با اختلال مواجه می‌شد. اما حالا تعداد این کلمات بیشتر شده است”.

به گزارش آفتاب شرکت همراه اول ابتدا منکر این ماجرا بوده و در نهایت هم که تلویحاً آن را پذیرفته‌ و قول پیگیری داده هنوز نتیجه‌ای حاصل نشده است.

آفتاب نوشته است: “در پیگیری که خبرنگارما از طریق شرکت همراه اول انجام داد مسئولان بخش‌های مختلف این شرکت حاضر به پاسخ‌گویی و اظهار‌نظر شفاف در این زمینه نشدند. حراست همراه اول با بیان اینکه از این موضوع بی‌اطلاع است تاکید کرد که اگر چنین موضوعی صحت داشته باشد آنها هیچ‌گونه دخالت و مسئولیتی در آن ندارند و تنها دفتر مدیر عامل می‌تواند پاسخ‌گو باشد. دفتر مدیر‌عامل هم گفت که در این موضوع نمی‌تواند اظهار‌نظر کند و باید با روابط عمومی تماس گرفت. یکی از مسئولان روابط عمومی هم در جواب خبرنگار با اشاره به اینکه این موضوع قبلاً هم مطرح شده است اطلاعات مشخصی ارائه نکرد اما قول پیگیری آن را داد. دفتر معاونت فنی و مهندسی این شرکت هم از این موضوع اظهار بی‌اطلاعی کرد و در پاسخی مشابه با حراست آن، هرگونه دخالت و یا مسئولیت این معاونت در این موضوع را رد کرد”.

خبر آنلاین نیز به نقل از یکی از مدیران شرکت های ارسال پیامک  انبوه، به جزئیات بیشتری پرداخته و به نقل از او نوشته است: “این مشکل واقعاً برای ما دردسرساز شده است. همراه اول به صورت رسمی به ما چیزی ابلاغ نمی‌کند که بدانیم چه کلماتی را نباید در متن پیامک استفاده کنیم. بلکه باید با آزمون و خطا خودمان این کلمات را شناسایی کنیم. برای مثال تمام پیامک‌هایی که به مناسبت روز جهانی قدس از نهاد‌های و سازمان‌های مختلف سفارش گرفته بودیم به دلیل اینکه واژه «تاریخ» در متن آنها وجود داشت به دست مشتری‌های ما نرسیده بود. واژه‌هایی مانند «نماینده مجلس»، «استانداری» و «تاریخ» این روزها برای همراه اول از حساسیت برخوردارند و از فیلتر این شرکت رد نمی‌شوند”.

گفتنی است، در سال 88 نیز از شامگاه انتخابات جنجالی ریاست جمهوری تا 4 ماه امکان ارسال و دریافت پیامک وجود نداشت؛ پس از آن هواداران جنبش سبز در اعتراض به این محدودیت، برای مدتی طولانی  اقدام به تحریم استفاده از سرویس پیام کوتاه کردند.

گفته می شود با راه اندازی سامانه های فیلترینگ جدید، از این پس به جای قطع کامل پیام کوتاه، کلمات مورد نظر مقامات امنیتی به صورت هوشمند فیلتر خواهند شد.